Dobre masnoće

Dobre masnoće u prehrani – univerzalni lijek.

U današnje vrijeme, kada zbog povećanog broja pretilih osoba raste i broj oboljelih od dijabetesa, bolesti krvožilnog sustava i drugih poremećaja, vlada opće mišljenje kako su za sve krive masnoće. Pri tome se zaboravlja činjenica kako su neki sastojci masnoća kao što su esencijalne masne kiseline i vitamini topljivi u mastima nužni za normalan rast i razvoj ljudskog organizma.

Da pravilna prehrana polako ali sigurno može utjecati na metabolizam, u ovom slučaju metabolizam masti, sugeriraju brojna istraživanja koja pokazuju kako učinak različitih masti i ulja na zdravlje ovisi uglavnom o njihovom sastavu masnih kiselina. Isto tako nepravilna prehrana se smatra jednim od ključnih faktora koji uvjetuju pojavu ateroskleroze, jer analize nataloženih tvari na zidovima krvnih žila pokazuju da se radi o tvarima koje sadrže visok udio masti i kolesterola.

Eksperimenti na životinjama pokazali su vezu između načina hranjenja i ateroskleroze, a rezultati ispitivanja na nekoliko različitih vrsta životinja pokazali su da prehrana koja sadrži mnogo zasićenih masti i kolesterola, te malo nezasićenih masti, ubrzava proces začepljenja i ovapnjenja krvnih žila, i time povećava rizik od srčanog udara i posljedično smrti.

Kako bi to izbjegli, povećanjem udjela polinezasićenih masnih kiselina (PUFA) u prehrani moguće je utjecati na smanjenje koncentracije kolesterola u krvi te smanjiti brzinu stvaranja masnih naslaga na krvnim žilama, čime se značajno smanjuje rizik od kardiovaskularnih bolesti, te moždanog i srčanog udara. Također prehrana bogata mononezasićenim masnim kiselinama (MUFA) smanjuje razinu triglicerida i LDL- kolesterola, dok povećava razinu protektivnog HDL-kolesterola koji ima zaštitnu ulogu jer uklanja LDL čestice nakupljene na unutarnjim stjenkama krvnih žila, te tako umanjuje rizik od kardiovaskularnih bolesti.

Takva hrana bogata mononezasićenim i polinezasićenim masnim kiselinama treba biti korištena u dizajniranju dijeta za smanjenje rizika od kardiovaskularnih bolesti jer postoje uvjerljivi dokazi koji upućuju na činjenicu da se može značajno smanjiti rizik od bolesti srca i krvnih žila korištenjem nezasićenih masnih kiselina iz hrane. Prateći ovu preporuku, treba zasićene masti zamijeniti uljima bogatim nezasićenim masnim kiselinama, jer time značajno utječete na očuvanje svog zdravlja, kao i izgleda.

Tekst: Nikola Roca, magistar nutricionizma
Fotografija: Shutterstock