Sojino mlijeko

Jeftina, dostupna, hranjiva i ukusna namirnica koja se može pripremiti na stotine načina.

Upravo to bi bio kratak i jasan opis soje, jedine biljke koja se svojim proteinskim sastavom može mjeriti s mesom i mijenjati ga. Soje je tako pravi kameleon među namirnicama, jer se može naći u različitim oblicima i okusima, a s obzirom na to da je lako dostupna i jednostavna za pripremu, predstavlja odličan izbor u ovim recesijskim vremenima. Zato odbacite sve predrasude koje ste imali o soji i zavirite u svijet ove „mesne“ biljne vrste. U ovom članku donosimo vam nešto više o soji kao namirnici, a posebno ćemo obraditi sojino mlijeko te reći nešto više o njegovim prednostima i nutritivnim vrijednostima.

Podrijetlo soje kao namirnice

Soja (lat. Glycinae Max., Leguminosae) je jednogodišnja biljka iz potporodice Pepilonidae. Soja potječe iz Azije, točnije sjevernih i središnjih provincija Kine. Tako i naziv „soja“ dolazi od kineske riječi sou, što znači veliko zrno, a povijest njezinog korištenja u toj zemlji seže u daleku 3000. godinu prije Krista te je ondje i dan danas iznimno cijenjena biljka. Iz Kine se soja sporo širila po svijetu, pa je u Europu stigla tek u 17. stoljeću, zahvaljujući engleskom botaničaru Kaemfertu.

Kemijski sastav soje

Soja je najbogatiji izvor proteina među biljkama. Ima značajan kemijski sastav u koji ulaze: ugljikohidrati kojih ima 34%, a razlikujemo topljive šećere i netopljiva vlakna. Značajan je postotak ulja u soji, 18% do 24%, zbog čega je soja značajna uljarica, te se iz nje proizvodi trećina ulja u svijetu. Zatim udio proteina koji iznosi 35% do 50%, i konačno 3% čini pepeo koji sadržava različite mineralne tvari, kao što su: K, P, S, Ca, Fe, Mg i Na. Upravo je kemijski sastav soje najveća posebnost ove biljke , zbog čega je sojino zrno jedno od glavnih komponenti ishrane u svijetu. Hranjiva vrijednost sojinih proteina posljedica je povećanog sadržaja esencijalnih aminokiselina, zbog čega se proteini soje mogu izolirati i koristiti u prehrani ljudi. Što se tiče proteinskog sastava sojinog mlijeka, ono sadrži gotovo sve esencijalne aminokiseline potrebne za zdravu prehranu čovjeka. Ono što nedostaje proteinima sojinog mlijeka su aminokiseline koje sadrže sumpor (metionin, cistein).

Sojino mlijeko

Na današnjem tržištu postoje mnoge vrste mlijeka poput kravljeg, rižinog, zobeno, bademovo, mlijeka namijenjena za intolerantne na laktozu i dr., a među njima se itekako izdvaja i ističe sojino mlijeko. Osim što predstavlja jedan oblik konzumiranja mahunarke soje, također je bitno napomenuti da je sojino mlijeko lako probavljivo, bogato je bjelančevinama, ugljikohidratima, kvalitetnim masnoćama te nemaju kolesterola. Sojino mlijeko je zapravo ekstrakt sojinog zrna koji se dobiva postupcima namakanja, mljevenja i filtriranja. Priprema sojinog mlijeka u industrijama uključuje najmanje pet koraka, kao što su namakanje, mljevenje, filtriranje ostataka soje i kuhanje sojinog mlijeka. Komercijalna sojina mlijeka i srodni proizvodi mogu se prema sastavu podijeliti u nekoliko skupina: obično sojino mlijeko, sojino mlijeko, sojin napitak, fermentirani proizvodi i razne mješavine.

soja mlijeko_1
 

Kome se preporučuje sojino mlijeko

Osobe koje konzumiraju sojino mlijeko ne mogu normalno konzumirati kravlje mlijeko. Oni su netolerantni na laktozu ili im se javljaju alergije na proteine mlijeka. Također treba naglasiti da u ovu grupaciju pripadaju ljudi koji smatraju da je konzumiranje namirnica životinjskog porijekla štetno ili zbog solidarnosti prema životinjama.

Prednosti sojinog mlijeka

Sojino mlijeko je u odnosu na kravlje mlijeko bogatije željezom i vlaknima. Jedna od glavnih karakteristika sojinog mlijeka je činjenica da ne sadrži laktozu ni kolesterol zbog čega je često korištena u grupaciji ljudi koji imaju problema s alergijama ili intolerancijom na laktozu. Bitno je napomenuti da sadrži prirodno biljne hormone izoflavone koji na ljudski organizam djeluju kao antioksidansi. Sojino mlijeko preporučuje se osobama koje imaju problema s prostatom, srcem i kostima. Iako sadrži manje kalcija nego kravlje mlijeka bitno je napomenuti da je iskoristivost kalcija iz sojinog mlijeka 70% veća nego iz kravljeg. Konzumiranje sojinog mlijeka olakšava simptome menopauze te smanjuje rizik od raka.

Sojino mlijeko – prijatelj žena

Sojino mlijeko itekako se prema znanstvenim istraživanjima preporučuje ženama u menopauzi zbog sadržaja izoflavona, biljnih hormona koji su slični ženskom estrogenu. Prema preporukama potrebno je popiti oko dvije čaše sojinog mlijeka na dan kako bi se kod žena u menopauzi smanjile neugodne navale vrućine kao i njihove učestalosti. Također je važno napomenuti da sojino mlijeko ima više nezasićenih masnih kiselina, manje kalorija (44 kcal/100g), masti i ugljikohidrata.

Autor: Magistra nutricionizma Marina Jakšić
Kozmo