Grad iza rešetaka

Međunarodna izložba pod nazivom Praški kvadrijenale scenografije i scenskog prostora svake četiri godine, od 1967., u Prag dovodi različita ostvarenja vezana uz kazališni prostor pa su uz scenografska rješenja uključeni kostimografija, dizajn svjetla i oblikovanje zvuka, a izložbu prate stručni razgovori, performansi i kazališne publikacije.

Glavninu izložbe čine nacionalni paviljoni i studentski radovi, a petnaesto izdanje Praškog kvadrijenala, kolokvijalno zvanog PQ 2023, bilo je postavljeno od 8. do 18. lipnja 2023. na prostoru povijesnog zdanja Holešovicka tržnice u Pragu 7.

Slikovite prizemnice izgrađene su krajem 19. stoljeća za potrebe klaonice, 1980. je cijeli kompleks pretvoren u tržnicu, a u novije vrijeme dio funkcionira kao kulturni centar.

U dvoranama H11, H13 i H17 bili su postavljeni nacionalni izložbeni paviljoni (zemlje i regije) dok su studentske izložbe okupirale otvoreni prostor „Glavnog trga“.
Rasporedom i fasadama, zgrade su izrazito scenične, ali njihova unutrašnjost nije uvijek „išla na ruku“ paviljonima, posebno ne onima otvorene strukture, jer se umjesto samostalne prezentacije stjecao dojam sajamske umreženosti.

Ipak, najzanimljiviji paviljoni su došli do izražaja pa se, usprkos pretrpanoj H13, posebnošću istaknuo Paviljon Cipra s projektom „Promatrači u gradu duhova“ (Spectators in a Ghost City) kustosice Marine Maleni i dizajnerice Melite Couta (s tehničkom ekipom THOC).

pqcipar0 (002)

Prvi pogled na tri samostalno stojeće konstrukcije, koje su na visinama iznad dosega oka nosile čudne zgrade, odmah je izazvao nelagodu koja je jačala pomnijim promatranjem i dodatnim informacijama: tri su se konstrukcije referirale na vojne promatračke tornjeve, dok su makete izravno podsjećale na napuštena zdanja grada Famagusta.

Nekada popularno ljetovalište, grad Famagusta je 1974. postao „gradom duhova“ jer je, nakon turske invazije na Cipar, iz njega iselilo većinsko grčko stanovništvo.

pqcipar2 (002)

Iako se danas (od 2020.) pod paskom može ući u grad, on je i dalje neprirodno prazan što nagovještavaju jedva dohvatne makete (iako fotografije i projekcije govore o urbanom životu) pri čemu je za izradu korišten građevni materijali donesen iz samog grada.

Prije negoli sam saznala nesretnu povijest grada Famagusta, već sam u scenografskom prikazu u Paviljonu Cipra prepoznala da se radi o nesumnjivo tragičnoj situaciji: ova konstrukcija je krasan primjer, praktički arhetip, koliko se kazališnom interpretacijom može prikazati i komentirati stvarna situacija.

pqcipar3 (002)

Pretpostavljam da su do istog zaključka došli članovi žirija jer su Ciparskom paviljonu dodijelili Nagradu Zlatna triga, glavnu nagradu PQ 2023 (triga je naziv za trojku, zapregu od tri konja; monumentalna skulptura trojke kojom upravlja božica Vikorija nalazi se na krovu Narodnog kazališta u Pragu).

Fotografije CyprusPQ23
olga-vujovic-200Piše: Olga Vujović
Povjesničarka umjetnosti i komparatistica književnosti

Facebook Like Button