Grad je svugdje

Jedan od najzanimljivijih paviljona na 16. Međunarodnoj bijenalnoj izložbi arhitekture u Veneciji (26.5.-25.11.2018.) jest paviljon Republike Kosovo smješten u izložbenom prostoru Arsenala pod nazivom „Grad je svugdje“.

Zidovi su obloženi ogledalima, pod je djelomice prekriven udobnim tepihom bež boje s tlocrtom grada Prištine, osvjetljeni krugovi premrežili su cijelu podnu, a satelitske antene cijelu stropnu plohu – obilje svjetlosti i ugode.

kosovo bijenale venecija izložba

Međutim, riječ je upravo o suprotnom!

Zbog političkih previranja koja su devedesetih godina prošlog stoljeća dovela do raspada Jugoslavije, Albanci na Kosovu gube svoja legitimna prava, srpski jezik postaje jedini službeni jezik, a javni prostori (škole, bolnice i slično) postaju im nedostupni.

Počinje se stvarati paralelni prostor življenja, privatne kuće postaju javna okupljališta u funkciji građanskog života.

„Što ako je škola u stanu tvoje tetke, omiljeni restoran u susjedovu dnevnom boravku, a bolnica na kraju hodnika?“ pita kustosica Paviljona Eliza Hoxa.

I tako oblikuje prostor Paviljona kao memoriju na ta mračna vremena – tepih ukazuje na toplinu doma, ogledala na beskonačnost (slobodu), a satelitske atene predstavljaju doslovne prenosnike informacija (prijenos televizijskih i radijskih programa na albanskom jeziku), predstavljajući metaforički izvor svjetlosti (ispod svake antene nalazi se krug svjetlosti).

paviljon kosovo bijenale venecija

Paviljon Republike Kosovo nudi izuzetnu vizualnu senzaciju, a njegovo metaforičko značenje predstavlja dokaz da se udruženim snagama mala grupa ljudi može suprostaviti moćnoj sili.

olga-vujovic-200Piše: Olga Vujović
Povjesničarka umjetnosti i komparatistica književnosti

Facebook Like Button