Jagoda Kaloper

Jagoda Kaloper, umjetnica oslobođena bilo kakvih nametnutih okvira, strastveno oživljava različite forme i oblike umjetničkog izražavanja. Putujući kroz svoj život, kao glumica, akademska grafičarka i multimedijalna umjetnica velikog duha zamislila je i ostvarila izložbu pod nazivom Jagoda Kaloper – Bulevar sumraka, koja je zbog velikog interesa javnosti produžena do 24. siječnja 2016. a postavljena je u MSU u Zagrebu. Kako razmišlja i kako stvara doznali kroz zanimljiv intervju.

W: Cijenjena ste glumica, akademska grafičarka i multimedijska umjetnica. Kako funkcionirate u ta tri možda na prvu ruku nespojiva područja?
Kad sam bila mlada mogla sam puno toga u isto vrijeme – ja sam blizanac po horoskopu. Mogla sam brinuti o svom djetetu – Ani,raditi kao stalno zaposleni grafička urednica u Školskoj knjizi, brinuti o domaćinstvu – nabavljati, kuhati, prati i još sam povremeno snimala filmove.
Nikad mi ništa nije bilo teško. I sve je spojivo kad vam nema tko uistinu pomoći.

W: Da li multimedija još uvijek pokušava pronaći svoje mjesto pod suncem ili je ona već dokazana i utemeljena u području umjetnosti?
Mislim da je to već dugo vremena potvrđen način iskazivanja umjetničkog stava.
Ali sami umjetnici uvijek traže sebe pod suncem – takva je to sudbina.

Jagoda Kaloper

W: Postoje li izražene logičke ili neke druge podijele u multimedijalnoj umjetnosti kao na primjer kod klasičnog slikarstva?
Naravno ali to morate pitati povjesničare umjetnosti jer je samom umjetniku dok god djeluje teško zatvoriti svoj rad u bilo kakve kategorije.

W: Kako video umjetnost iskorištava činjenicu da je vizualna dimenzija najpogodnija za prijenos informacija? Jesu li video uradci primjenjiviji za propitivanje i istraživanje života u svim njegovim aspektima?
Pa ključno je imati što poručiti i onda se možete prilagoditi bilo kojem načinu izraza.
Naravno da kamera daje mogućnost istraživanja u dosad neistraženom. Nažalost najmanje smo istraživali čovjeka samog i nevjerojatne dimenzije njegovog postojanja. O razlozima da i ne govorimo.
Naravno da bi put renesansne slike bio puno duži od autora do publike nego li što je danas od videoumjetnika do galerije prave ili virtualne ali to su pomaci u čitavoj zapadnoj civilizaciji i na svim njenim nivoima. Veliko je pitanje da li je to dobro i kolikog je to vijeka. I da li nas upravo ta tehnološka progresija neprekidno tjera u sve goru devastaciju okoliša u kojem živimo.

Jagoda KaloperW: Vaša video instalacija “Bulevar sumraka” prikazana je u Muzeju Suvremene umjetnosti u Zagrebu. Kakvu ste reakciju dobili od strane posjetitelja a kakvu od struke?
Jako me iznenadila velika zainteresiranost posjetitelja. Izložba je produljena iz tog razloga do 24 . siječnja. Kad se malo sve stiša i struka će reci svoje ali to morate pitati njih.

W: Uspijevaju li tzv. eksperimentalni film ili video instalacije pobuditi veću znatiželju i zanimanje naše publike za ovu umjetnost?
Isto kao i klasičan način izražavanja i video ima svoju publiku. Sve ovisi o umjetniku samom, o njegovim radovima. Nažalost uvijek ima izuzetno dobrih umjetnika za koje se malo čuje. Mislim da bi upravo tu struka mogla puno pomoći.

W: Mora li video umjetnik poznavati alate s kojima radi u svakom dijelu svog izražavanja od kamere do editiranja konačnog rezultata?
Ne mora. Ali potpuno je različit rezultat kad većinu možete učiniti sami. I neopisivo je veći užitak kod samog stvaranja kad možete sami precizno u punom smislu riječi autorski napraviti neki rad.

W: U zadnje vrijeme sve češće viđamo svjetlosne instalacije po pročeljima. Kako gledate na taj dio vizualne umjetnosti?
Ja to volim iako nisam vidjela baš puno. Nažalost to malo podsjeća na Potemkinova sela. Privid iliti iluzija. Cijela naša virtualna civilizacija mogla bi se urušiti od običnog meteora, velike vulkanske erupcije ili nečeg još banalnijeg.

jagoda-kaloper-1

W: Razvijate li suradnju sa svjetskim umjetnicima?
Još nisam osim površnih poznanstava ali nadam se da nije prekasno i da ću imati prilike.

Autor: Diana Mikloš
Fotografije: jagoda Kaloper

Facebook Like Button