Kiki Smith i ostale – izložbi radova kontroverzne američke umjetnice koja oduševljava

Prvotna ideja o samostalnoj izložbi radova kontroverzne američke umjetnice Kiki Smith preobratila se u skupnu izložbu na kojoj su pokraj njezinih radova (sada u manjem broju) u promišljen odnos postavljeni radovi umjetnica iz fundusa Nacionalnog muzeja moderne umjetnosti (bivša Moderna galerija, Zagreb) pod naslovom „Slava: Hrvatske umjetnice pozdravljaju Kiki Smith“ (NMMU, 25.11.2021.- 28.1.2022.).

Umjetnički interes Kiki Smith (1954.) je tijelo s nedvojbenim naglaskom na ženskoj tjelesnosti, a biografska naznaka da je samouka autorica (stasala uz oca Tonyja, kipara i arhitekta poznatog kao predstavnika minimalizma) upućuje na njenu neopterećenost u izričaju i izboru materijala.

izlozba-kiki-1

Prema zamisli Branka Franceschija, radovi četrnaest hrvatskih umjetnica korespondiraju s djelima Kiki Smith, pa su odabrani oni radovi koji su imali zagrebačku „inačicu“, tako da su na primjer, sučeljeni „biljni“ fenomeni, nage figure ili autoportreti.

Mada su radovi Smith izvedeni u sasvim drugačijoj tehnici ili u drugačijem materijalu nego oni hrvatskih umjetnica, njih povezuju dublje, mentalne veze.

Poznata brončana skulptura „Žena u kutu“ koja je, navodno, autoportret Kiki Smith prikazuje napuštenu, tužnu ženu i zato je doista intrigantno da nasuprot noj visi slika Naste Rojc „Autoportret s konjem“ s kojeg ova slikarica gleda u svijet smjelo i bez kompromisa.

izlozba-kiki-2

Meni osobno najizazovniji rad Kiki Smith, obojana fotografija i litografija „Moje plavo jezero“, postavljena je u snažnom dijalogu s portretima Biserke Baretić i Ine Drutter, dok akvarel Slave Raškaj i grafika Nevenke Arbanas uravnotežuju biljne asocijacije Smithove.

Likovni postav izložbe je zapravo „pola posla“, pa je izuzetno snažan susret između metalne figure „Drhtanje“ i fotografije nage Vlaste Delimar okružene crnim tilom.

izlozba-kiki-3

Kiki Smith je u svojim pričama posegnula i za tapiserijama koje su likovno na tragu srednjovjekovlja, pa njihov raspored oko vretenaste drvene skulpture Nives Kavurić Kurtović djeluje gotovo bajkovito, za razliku od pomalo agresivne instalacije „Tlo“ koja prikazuje tucet mrtvih vrana kojima „parira“ slika Marte Ehrlich „Žena-ptica“.

Uz navedene primjere ima ih još sijaset koji ističu odabrani komparativni pristup, a bilo bi zanimljivo, kada smo već pri usporedbi, usporediti zagrebačku izložbu s onom u Galeriji umjetnina u Splitu gdje će Jasminka Babić radove Kiki Smith izložiti u odnosu na radove hrvatskih umjetnica iz ove, sudeći prema stalnom postavu, odlične galerije (11.2.-27.3.2022.).

Fotografije – izvor Nacionalni muzej moderne umjetnosti Zagreb

olga-vujovic-200Piše: Olga Vujović
Povjesničarka umjetnosti i komparatistica književnosti

Facebook Like Button