Lan je supernamirnica za velike promjene u vašem zdravlju

Još od Mezopotamije, dakle prije više od 5000 godina, lanene sjemenke poznate su kao iznimno korisne za primjenu u različite svrhe. Od ljekovitih svojstava, kulinarstva, proizvodnje tekstila… popularnost lana ne prestaje.

Što sve sadrži hvaljeni lan

Lan je odličan izvor tiamina, riboflavina, piridoksina, folne kiseline, pantotenske kiseline, te dobar izvor niacina.

Sadrži i brojne minerale – bakar, magnezij, mangan, fosfor, selen, željezo, kalcij i cink, što dovoljno govori o iznimnom bogatstvu ljekovitim supstancijama.

Posebno je važno istaknuti da je lan i odličan izvor alfa-linolenske kiseline iz koje se složenim biokemijskim procesom dobiju omega-3 masne kiseline koje višestruko povoljno djeluju na organizam, ublažavajući upale i bol vezanu u artritis, osteoporozu, migrenu.

Omega-3 masne kiseline također imaju utjecaj na snižavanje visokog krvnog tlaka i kolesterola, a pojedine studije pokazuju da pozitivno može utjecati i na dijabetes.

Lan se s pravom može svrstati u supernamirnice jer njegovo bogatstvo omega-3 masnim kiselinama nadilazi i riblje ulje koje se do sad smatralo najboljim izvorom. Osim toga, lanene sjemenke su bogate i topivim vlaknima i ligninom koji predstavlja iznimno važan antioksidans.

Lan hrana

Osim te značajke, lanje i izvrstan izvor dijetalnih vlakana, što je važno i kod smanjivanja izloženosti debelog crijeva štetnim tvarima iz hrane, o čemu ćemo nešto kasnije.

Laneno ulje je vrlo učinkovito u vanjskoj primjeni odnosno nanošenjem na kožu. Pospješuje zacjeljivanje ožiljaka, pomaže kod opeklina, upala, ekcema, psorijaze i kožnih osipa te je vrlo učinkovito za suhu kožu.

Važna pravila kod konzumiranja lana

Iznimno je važno lan konzumirati mljeveni ili pak laneno ulje.

Naime, sjemenke lana imaju vrlo čvrstu opnu i konzumacija u takvom obliku nema gotovo nikakve nutritivne vrijednosti. Također je važno istaknuti da se laneno ulje ne smije zagrijavati jer dolazi do negativnih promjena odnosno gubi svoja visokovrijedna svojstva te je u tom obliku štetno.

Treba biti oprezan s mljevenim sjemenkama jer postoji opasnost da užegnu – stoga ih je najbolje samljeti prije svake konzumacije, odnosno prema potrebi.

Sjemenke se mogu čuvati na sobnoj temperaturi do godine dana, a laneno ulje koje dolazi u staklenim bocama također se mora čuvati na suhom i hladnom mjestu te se nakon otvaranja mora potrošiti u roku tri tjedna.

lan-3

Kako koristiti lan u prehrani

Samo mašta je granica – lanenim sjemenkama možete obogatiti tijesto za kruh, palačinke, pizzu… (daju orašasti okus).

Žlica mljevenih sjemenki oplemenit će i nutritivno obogatiti svako varivo, krem juhu, umake… Posebno dobro se slažu s različitim shakeovima i smoothijima, a dodati ih možete ih u gotovo svaki doručak.

Laneno ulje pak, uvijek se dodaje na svježe namirnice i nikada se ne zagrijava. Njegova najbolja prehrambena iskoristivost postiže se u kombinaciji s bjelančevinama iz mliječnih proizvoda (jogurt, kravlje mlijeko i sir, rižino, sojino mlijeko…).

Za čišćenje organizma

U posljednje vrijeme vrlo popularan recept i dio brojnih dijeta je kombinacija lana i kefira.

Naime, od davnina je poznato da se uzrok brojnih bolesti krije u crijevima te da je, kako bi se organizam oporavio, važno očistiti crijeva od sluzi, fekalnih naslaga i različitih parazita, koji ustvari truju krv i iznimno štete.

Tako zbog tog stanja dolazi do opstipacije, poremećaja metabolizma, dijabetesa, gubitka ili porasta tjelesne težine, lošeg stanja kože, kostiju i noktiju, bolesti bubrega i jetre…

lan-2

Kako lan može pomoći?

Vrlo jednostavnom trotjednom konzumacijom mljevenih sjemenki lana i kefira:
1. tjedan:
jedna žlica mljevenih lanenih sjemenki pomiješanih sa 100 ml kefira
2. tjedan:
dvije žlice mljevenih lanenih sjemenki pomiješanih sa 100 ml kefira
3. tjedan:
tri žlice mljevenih lanenih sjemenki povezanih sa 150 ml kefira.

Ta se smjesa konzumira tijekom tri tjedna umjesto doručka, a pri tom je važno piti puno vode.

Preporučuje se da se takvo čišćenje crijeva može provesti jednom do najviše dva puta godišnje. Ako pritom koristite kod kuće pripremljen kefir, rezultati su još bolji.

Piše: mr. Marina Jakšić
Fotografije: Pixabay