Ličilac iz mojeg djetinjstva

Izložba „Dekodiranje“ slikara i dizajnera Milana Vulpea (1918.- 1990.) postavljena u Muzeju za umjetnost i obrt (28.6.-17.10.2021.) posljednja je izložba prije obnove ovog muzeja, znatno oštećenog u zagrebačkom potresu u proljeće 2020.

Mada ime ovog dizajnera možda nije mnogima „u uhu“, njegovi su radovi itekako obilježili drugu polovinu 20.stoljeća , jer kako lucidno napominje autorica izložbe Koraljka Vlajo: „Malo je poznato da je upravo Milan Vulpe autor omota vjerojatno najprisutnije knjige u jugoslavenskim kućanstvima osamdesetih godina – osam svezaka 3.izdanja Opće enciklopedije Jugoslavenskog leksikografskog zavoda.“

vulpe-izlozba-1

Ljubitelji knjiga premetali su po svojim rukama knjige koje je dizajnirao upravo Vulpe, jer je „tijekom 60-ih dizajnirao omote i naslovnice više od 50 knjiga za Maticu hrvatsku i Mladost .“, a ostavio je svoj dizajnerski pečat i na plakatima važnih kulturnih priredbi (MBZ, Zagrebački salon).

Radio je turističke plakate i plakate za filmove, a od 1948.-1990.kao slobodni umjetnik surađuje s propagandnim agencijama (Ozeha, Interpublic i druge), ali također oblikujući pojedine vizualne identitete za brojna jugoslavenska poduzeća.

Iako je završio slikarstvo (ALU Zagreb, 1947., kod Vladimira Becića) uglavnom se bavio propagandnim dizajnom, a najpoznatiji su mu radovi nastali u suradnji s „Chromosom“ i „Plivom“. S tvrtkom „Chromos“ (boje i lakovi) surađivao je od 1952.-1959. oblikovavši njezin vizualni identitet, a neonski ličilac na krovu zgrade gdje se Ilica spaja s Trgom Republike (danas Trg bana Jelačića) godinama je uveseljavao djecu i razgaljivao odrasle (valja vidjeti današnje „uređenje“ te ugaone zgrade!).

vulpe-izlozba-2

Od 1956. surađuje s farmaceutskom tvrtkom „Plivom “ uvodeći u propagandne materijale zanimljive likovne elemente poput kolaža i fotografskih eksperimenata. Kako navodi Vlajo: „Većina Plivinih reklamnih materijala bila je namijenjena liječnicima, te se Vulpe nije libio korištenja stručnih crteža, složenih kemijskih i anatomskih shema, ali i liječničkog crnog humora.“ (poput bijelih miševa na lijeku protiv alkoholizma ili čavala za lijek namijenjen hemoroidima).

Uz spomenute primjere ,u dvorišnoj dvorani MUO raspoređeni su po vitrinama, povješani po zidovima i spremljeni po ladicama brojni izlošci – znakovi , logotipi i ambalaže(na primjer „Saponia“ i TOZ), no oni predstavljaju tek dio (800 od 3000 radova koje je MUO 2014. otkupio) Vulpeovog opusa nastalog unutar četrdeset godina (na izložbi su radovi izvedeni za stotinjak od 350 poduzeća i institucija s kojima je surađivao).

Vulpeova retrospektiva nije samo prikaz njegovog izuzetnog likovnog (njegova upotreba ljubičaste boje predstavlja pravo remek djelo) i dizajnerskog rada, već prema navodu u pratećoj publikaciji : „svojevrsno putovanje kroz prošlost hrvatske i jugoslavenske industrije.“

Fotografije: MUO

olga-vujovic-200Piše: Olga Vujović
Povjesničarka umjetnosti i komparatistica književnosti

Facebook Like Button