Od ne-boja do boja

Galerije s jasno profiliranim programom često imaju vrlo zanimljive izložbe pa sam prema tom kriteriju odabrala dvije iz zagrebačke ponude: u Galeriji „Josip Račić“ Nacionalnog muzeja moderne umjetnosti izlaže talijanski umjetnički par Lucia di Luciano i Giovanni Pizzo (13.1.- 6.2.2022), a u Galeriji Matice hrvatske Luka Kušević (14.-28.1.2022.).

Di Luciano (1933.) i Pizzo (1934.) poznati su zagrebačkoj publici još od izložbe „Nova tendencija 3“ (1965., Galerija suvremene umjetnosti), a sadašnji radovi pod naslovom „Programirana umjetnost“ (iz Kolekcije Marinko Sudac) podsjećaju na likovni jezik ovih umjetnika (arte programmata).

Ješa Denegri u pratećem katalogu piše da se taj termin odnosi „na tipologiju umjetnosti koja nastaje sustavnom razradom strogo određenih numeričkih/matematičkih zakonitosti“, da se gledatelj „ne zadovoljava vizualnim utiskom, nego je pozvan u mentalno i analitičko provjeravanje“ i da slika ne treba biti „jednokratni finalni estetski predmet“ već „slijed slika od kojih niti jedna ne može imati prednost, odnosno ne može biti značajnija od ostalih“ (Giulio Carlo Argan).

galerija-izlozba-1

Bez obzira na gore ispisana razmišljanja, izložba je uzbudljiva optička senzacija temeljena na izmjeni crnih i bijelih (sivih) geometrijskih likova i nitko ne može „zabraniti“ gledatelju da mu se neka od slika svidi više od ostalih. Galerija MH orijentirana je na izložbe uglavnom mladih umjetnike pa je došao red i na slikara Luku Kuševića (1993.).

Kao i na prijašnjim svojim izložbama i na ovoj nazvanoj „Inscape“ Kušević izlaže slike izvedene jakim bojama bez jasnih figurativnih, ali zato snažnih asocijativnih naznaka koje upućuju na krajolik (uzor su mu, kako kaže, američki apstraktni ekspresionisti).

Anđela Tenšek pišući o izložbi u Kuševićevim slikama „prepoznaje“ etiopsku depresiju Dankil, vrlo slikovito (i opasno) područje, no meni se čini da Kušević slika krajolike koje nosi u sebi i da vanjski poticaji nisu u tome presudni. Mada sam izabrala dvije naglašeno različite izložbe, svaka od njih je (barem meni) pružila izuzetan užitak, jer u obje prepoznajem strast stvaranja- u prvoj je ona pedantna i precizna, u drugoj razigrana i vatrena.

Fotografije: Galerija Josip Račić, Galerija Matice hrvatske

olga-vujovic-200Piše: Olga Vujović
Povjesničarka umjetnosti i komparatistica književnosti

Facebook Like Button