Što su pop-up kartice i kako se izrađuju, otkrio nam je kroz intervju cijenjeni Peter Dahmen, poznati grafički dizajner iz Njemačke.
Peter Dahmen je grafički dizajner iz Njemačke koji je poznat po izradi prekrasnih pop – up kartica. Peterove papirnate kartice obuhvaćaju različite oblike – od onih kompleksno arhitektonskih, pa sve do nježno prirodnih oblika. Specijalizirajući se za izradu pop up skulptura, njegov rad teži da bude prikazan kao jedinstveno, univerzalno djelo s naglaskom na detalje, kako bi se stvorilo remek djelo.
W: Za početak, upoznajte nas sa svojim radom i recite nam kada ste prvi put bili zainteresirani za pop-up?
Sjećam se, da sam oduvijek volio izrađivati stvari od papira i kartona, točnije još dok sam bio dijete. No, godine 1989., tijekom mog dizajn studija, kada smo imali zadatak da napravimo 3D objekte od papira i kartona, da sam imao problema kako da donesem svoje ogromne arhitektonske strukture na sveučilište. Stoga sam odlučio izraditi 3D umjetnička djela koja su sklopiva – kako bih ih bilo lakše transportirati. Od tada, izrađujem pop up skulpture.
W: Da li ste imali kakvo formalno obrazovanje za ovakvu vrstu umjetnosti?
Nisam imao učiteljicu koja bi me podučila ovoj vrsti umjetnosti. Kada sam počeo izrađivati pop up kartice, nije bilo interneta! Tako da sam inspiraciju pronašao u nekim pop up knjigama za koje sam znao da tada postoje u knjižarama, ali nisam imao pop up knjigu u to vrijeme. Tako da sam samostalno naučio izrađivati pop up strukture – kroz potrošene sate i sate osobnog iskustva, metodom pokušaja i pogrešaka.
W: Koliko dugo izrađujete pop up skulpture i pop up kartice?
Izrađujem pop up kartice, sada već, otprilike 24. godine.
W: Koje su najuobičajenije teme koje se mogu pronaći u vašim radovima?
U osobnim djelima, najviše sam zainteresiran za arhitektonske teme. Nije mi cilj da stvaram „stvarne“ zgrade, volim apstraktne objekte koji imaju određeni ritam ili ponavljajući uzorak. Kada radim komercijalne projekte (za klijente), motivi mogu biti gotovo svakakvi, od scene u restoranu do nogometnog stadiona.
W: Koju vrstu papira koristite za izradu skulptura?
Ovisi o efektu kojeg želim postići. Za nježnije stvari, poput krila leptira ili latice cvijeća, koristim nježniji papir (primjerice, papir za crtanje) težinom između 120g/m2 i 190g/m2, ali kada izrađujem arhitektonske motive ili neke apstraktne scene, uzimam jači karton s težinom do 900 g/m2. Također volim koristiti standardni papir za printanje (kao i karton), koji se većinom koristi u tiskarama – ali ne smatram da trebate imati određeni papir da biste izradili prekrasno papirnato djelo. Prema osobnom mišljenju, mislim da možete izraditi nešto prekrasno iz različitih vrsta papira, kao i kartona.
W: Što je s bojom papira. Koliko su važne boje za pop up skulpture?
Kada izrađujem osobna djela – koja su uglavnom izrađena da budu jedinstvena, univerzalna djela, preferiram ih izrađivati u bijeloj boji, ili koristim svega nekoliko boja. Smatram da oblik, struktura i pokret su najvažniji aspekti u mojoj vrsti umjetnosti – a boje bi samo maknule naglasak s tog pogleda.
Kada radim za klijente, obično moram imati na umu, da pop up kartice moraju biti izrađene u velikim količinama (1.000 – 2.000 kartica ili čak i više). Tako da, kartice moraju biti izrađene od samo nekoliko dijelova. U takvim slučajevima, dobra je ideja da se dodaju obojane ilustracije. Primjerice, kada izrađujem pop up karticu koja prikazuje zgradu s mnogo prozora, trebali bi biti izrezani dio po dio – ako bi pop up kartica u potpunosti bila izrađena od bijelog papira. To ne bi bio problem, ako je pop up skulptura jedinstveno djelo. Međutim, ako je kartica prototip za serijsku proizvodnju, bolja je ideja dodati neku ilustraciju koja će prikazivati sve prozore – kako isti ne bi trebali biti izrezani u serijskoj proizvodnji (što bi i samu proizvodnju učinilo puno skupljom).
W: Što biste rekli, koliko vam treba vremena da razradite jednu ideju?
Nema općenitog odgovora na ovo pitanje. To ovisi o kompleksnosti samog motiva. Ponekad izradim potpuno novu pop up karticu u roku jednog dana – ali obično trebam nekoliko dana dok svaki dio ne stoji savršeno. A ponekad mi treba i više od 10 dana da izradim jednu pop up skulpturu. Kada dizajniram novi 3D objekt, izradu počinjem s vrlo jednostavnim modelom. Tijekom procesa izrade, sljedeći model je sve kompliciraniji i kompliciraniji. Ponekad se nađem pred izazovom da me određena ideja suoči s izazovom da riješim nekoliko problema. Tada općenito trebam nekoliko pokušaja – i puno metode pokušaja i pogrešaka – sve dok ne saznam kako da izgradim konačnu pop up skulpturu.
W: Da li u vašem procesu ili u načinu na koji radite, postoji nešto za što smatrate da je neobično ili unikatno?
Ne znam, da li je uopće moguće izraditi novu pop up karticu a da samo razmišljate o njoj, ili da koristite računalo – a da pritom ne koristite svoje ruke. Možda neki ljudi mogu izrađivati stvari tako – ali ja volim raditi sa stvarnim materijalima. Moji prvi prototipovi i skice su uvijek ručno napravljene. Papir uvijek ne reagira na isti način kako vi očekujete, tako da je dobra ideja da se isprobaju stvari u stvarnosti. Tako da smatram da je potrebno igrati se i isprobavati različita rješenja kako bi se postigle nove ideje. Pritom ne smatram da je ova vrsta radnog procesa jedinstvena ili posebna.
W: Da li smatrate da javnost razumije vaše radove?
Ne postoji „izjava“ ili „poruka“ u mojim umjetničkim djelima, koja bi trebala biti shvaćena od strane javnosti. Znam da svaka osoba ima neko osobno mišljenje o svakojoj mojoj skulpturi. Ljude povezuju različite stvari, kada gledaju moja apstraktna umjetnička djela – i ja to volim! Uglavnom je to i razlog zašto većina mojih papirnatih umjetničkih djela nije ni imenovana. Čak kada i osoba kaže da ju određena moja pop up skulptura podsjeća na određenu zgradu, nikada neću negirati ili potvrditi tu izjavu. Ako je oni vide tako – mora da je tako. Čak iako nisam imao, u samom procesu izrade, nikakvu namjeru da moje pop up skulpture liče na „stvarne stvari“ iz prirode ili arhitekture. Većina ljudi gleda na moje skulpture kao da su modeli „stvarnih stvari“. Mislim da je to OK!
W: S obzirom da su nam prošli blagdanski dani, da li ste pripremili nešto posebno za Božić?
Već sam spremio nešto: napravio sam mentorski video; „U zadnji tren Božićna pop up čestitka“ koju možete pronaći na YouTubeu u navedenom linku:
Dizajn je također besplatan i možete ga također pronaći u priloženom linku: http://www.peterdahmen.de/pd_papierdesign.html#star
W: Što vas najviše inspirira u životu?
Sve može biti nadahnjujuće. Teško je to reći od kuda točno dolaze moje ideje.
W: Na kraju, koji su vaši planovi za budućnost?
Otkada sam objavio svoju prvu pop up skulpturu na YouTubeu – 2000 godine, što nije tako daleko, primio sam mnogo zanimljivih ponuda iz čitavog svijeta. Nikada nisam očekivao da će se toliko ljudi zapravo svidjeti moja umjetnička djela. Vrlo sam zahvalan na tome i bio bih jako sretan da se ovakav interes zadrži i u budućnosti.
U proteklih nekoliko godina, primio sam ponuda za divne projekte, što je fantastično i više nego što sam ikada očekivao. Jedna od njih je izrada vjerojatno najveće pop up čestitke na svijetu ( za BMW/MINI), ili suradnja s virtualnim mađioničarem Marcom Tempestom. Bio bih jako sretan, kada bih u budućnosti, dobio ponude za slične ovakve projekte.
Više o Peteru Dahmenu na:
https://www.facebook.com/Peter.Dahmen.Papierdesign
http://www.youtube.com/DesignPD
http://www.peterdahmen.de/
Autorica: Azra Terzić
Fotografije: naslovna ©Heiko Preller / fotogalerija © Peter Dahmen