Pogled s druge strane

Doživite Jug, Mediteran, čaroliju dalmatinskih gradova i otoka na izložbi Miljenka Bengeza „Pogled s druge strane“- izložbi punoj boja, života, buđenja i hedonističkog pulsiranja koja će se otvoriti u atriju Muzeja grada Trogira u srijedu – 15. srpnja 2015. godine, u 20:00 sati.

bengez-plakatO izložbi „Pogled s druge strane“
tekst: Iva Körbler
U bogatoj i heterogenoj tradiciji hrvatskog modernog i suvremenog slikarstva, možda se najočitije izdvaja korpus tema i motiva posvećenih pejzažu Juga, Mediterana, dalmatinskih gradova i otoka, posebnoj čaroliji kolorita i svjetlosti na slici, gdje je sve pod znakom života, buđenja, hedonističkog pulsiranja prirode. Promatrajući slike Miljenka Bengeza iz novog ciklusa, ne mogu se oteti dojmu kako je kod njega i motiv kontinentalnog grada „propušten“ kroz kolorističko-svjetlosni filter Mediterana, odnosno, fauvističko-ekspresionističkog tretmana palete koji je ipak bliži sjaju južnog sunca, daleko od teških sjena koje bi na sliku bacio Sjever.

Miljenko Bengez u ovom je trenutku hrvatski slikar koji se najsloženije sustavno bavi perspektivom, no čije istraživanje i primjena poliperspektivnosti nikada nije postalo samo sebi svrhom. Usložnjavanje vertikalne, inverzne, ptičje i kolorističke perspektive na jednom platnu redovito rezultira besprijekorno dinamiziranom igrom motiva, odnosno, fragmenata motiva i ploha boje. Mnogi su kritičari, pišući o kaleidoskopskoj igri u djelima Miljenka Bengeza, zapravo pogađali srž njegova slikarstva koja se odnosi na umjetnikovo dubinsko percipiranje usložnjene, višedimenzionalne stvarnosti, jukstaponiranja sjećanja nekoliko različitih prizora iz različitih vremenâ (možda čak istoga mjesta!) u istom vremenu unutar prostora slike. Prožimanje planova na slici iznimno je slojevito, logično slijedeći bogatstvo arhitektonskih fragmenata gradova i mjesta u kojima je autor boravio, ali, ujedno, signalizirajući nanose sjećanja i atmosfere jednog podneblja. Arhitekturi koja na slici stoji umjesto ljudi dan je samostalan život kroz uporabu ritmički pokrenute kompozicije, naglašenog centripetalnog ili centrifugalnog kretanja prema rubovima kadra, iako će se u novim radovima moći pratiti jednakomjerno raspoređene elemente slike kojima je glavno sredstvo oživljavanja i razlikovanja od drugih identičnih motiva arhitekture upravo boja.

I dok su se kolorističko-kompozicijska ishodišta Miljenka Bengeza vezivala uz tradiciju Kleeova i Chagallova stvaralaštva, čini se kako se slikar u novim radovima sve više približava istraživanjima Kandinskog te Sonie i Roberta Delaunayja, primijenjujući u novom kontekstu orfističku doktrinu o stvaranju ritma na slici pomoću harmoničnog ili kontrasnog slaganja boja. Jer, nekadašnja
želja da se platno ispuni gustim grozdovima arhitekture i drugih obilježja jednog grada i mjesta, sada je koncentrirana na prisustvo sve većih i češćih ploha čiste boje, u kojima se dinamizam pojedinačnog mikro-plana slike dobiva isključivo tonskim nijansiranjem (posvjetljavanjem ili zatamnjenjem) jedne boje.

bengez-2

Kao da se unutar slike dogodilo potpuno idejno i metijersko oslobađanje, onaj trenutak kolorističke meditativnosti i autokontemplacije umjetnika koja govori o poziciji zaslužene samosvijesti, pa čak i neke – krajnje potrebne! – neopterečenosti spram stava kritike ili javnosti. To je upravo ona emotivno-mentalna točka na kojoj tada nastaju najbolje slike.

Izložba će biti otvorena do 28. srpnja 2015.
Radno vrijeme Muzeja grada Trogira za posjetitelje je svaki dan – od ponedjeljka do nedjelje od 09:00 do 12:00 te od 18:00 do 21:00.

bengez-1

O autoru izložbe
Miljenko Bengez rođen je 1954. g. u Zagrebu. Slikarstvom se profesionalno počinje baviti 80-ih godina. Od 1984. do 1989. g. suradnik je u ateljeu prof. Vilima Svečnjaka. Prvi puta samostalno izlaže u Ljubljani 1987. g. u “Klubu kulturnih i znanstvenih radnika”. Od 1990. g. boravi u Firenzi u Campo del restauro “Lorenzo de’ Medici” i u majstorskoj radionici prof. Leonarda Passeri-a izučava restauriranje slika štafelajnog slikarstva. Po završetku programa, 1991. g. odlazi u New York. Kao galerijski autor počinje suradnju s galerijom “S.E. Feinman Fine Arts” u SoHo-u gdje kontinuirano boravi i radi do 2000.g. Naizmjenično izlaže u SAD-u, Italiji i Hrvatskoj. Od 1997. g. surađuje sa milanskom galerijom “L’Incesione” koja mu nakon brojnih izdanja grafičkih listova, 2001.g. tiska monografiju pod naslovom “Bengez”. Od 2001. g. galerija “Free Art” organizira izložbe radova Miljenka Bengeza diljem Italije kojima ga afirmira i na talijanskoj likovnoj sceni. Do danas, izlagao je na više od sedamdeset samostalnih kao i brojnim zajedničkim izložbama u Hrvatskoj i inozemstvu. Slike Miljenka Bengeza nalaze se u brojnim kolekcijama u Europi, SAD-u i Japanu. Od 1994. član je HDLU-a.

Uz dopuštenje: Muzej grada Trogira (sve fotografije)

Facebook Like Button