Proljetni prizori

Zahvaljujući udruzi Domino u sklopu Queer Zagreb u HDLU-ovoj galeriji PM postavljena je izložba japanski drvoreza pod nazivom „Shunga- erotika i snovi Edo perioda“ od 22.5.-9.6.2019.

Razdoblje Edo (ime za Tokio) ili Tokugawa šogunata obuhvaća razdoblje 1603.-1867. i predstavlja zatvorenu društvenu strukturu u koju ,zahvaljujući trgovini, pomalo prodiru strani utjecaji.

Naziv shunga doslovno znači slika proljeća što asocira na seks, a crteži prikazuju erotske prizore kao uobičajenom sastavnicom svakodnevice.

shunga1

Naime, osim scena s izravnim prikazima snošaja, crteži obiluju detaljima očekivanih u nečijoj sobi poput posuđa, oslikanih prostirki, tapeta i zaslona ili situacija prikladnijih za poslovni, a ne spolni život.

Valja reći kako su crteži nastali pod utjecajem kineskih „medicinskih“ crteža odnosno da su služili za edukaciju (od tuda vjerojatno predimenzionirani spolni organi) mladim ljubavnicima, a ne isključivo kao zabavne i duhovite erotske sličice.

Golo tijelo i erotika nisu uvijek nužno povezani, pa je tako na primjer divljenje antičkim skulpturama gimnastičara okrenuto kultu skladnog tijela, dok su renesansi i barokni slikari svoje prikaze golih ljudskih tijela zaogrtali u religiozne ili alegorijske priče.

shunga16

No što onda reći za čuvenu Courbetovu sliku „Porijeklo svijeta“(1866.) koja prikazuje uveličani ženski spolni organ?

Ipak, u ljudskoj svijesti (i mašti) golotinja i spolnost su asocijativno vezani, pa u kulturama /religijama koje život slave bez licemjerja, imamo ne samo obilje tekstova o spolnosti već i eksplicitne prikaze (indijski hramovi nude prizore temeljene na knjizi „Kama sutra“).

shunga18

Posljedično kršćanskom odgoju (pod naglašenim utjecajem katoličke crkve) zdrava seksualnost i erotika postaju nešto bestidno i neprirodno (pornografsko), tako da današnji časopisi obiluju izazovnim fotografijama, dok se umjetnička djela stidljivo kriju iza crnih zavjesa (naglašeno erotizirani crteži poznatog strip ilustratora Andrije Maurovića (1901.-1981.) na izložbi u zagrebačkom Muzeju suvremene umjetnosti) s napomenom da nije za mlađe od…

shunga2

Zbog svega ovoga pozdravljam doprinos kustosa Zvonimira Dobrovića i Bruna Isakovića upoznavanju hrvatske publike s djelima tradicionalnih japanskih majstora (Hokusai, Shunsho, Utamaro i drugi).

shunga8

Uz nedvosmisleno erotski sadržaj, ovi crteži obiluju atmosferom tradicionalnog japanskog doma, određenom naivnošću i poezijom, tako da prelazeći od prizora do prizora gotovo da zaboravljamo kako je riječ o erotskim crtežima i počinjemo ih promatrati kao nešto uobičajeno i blisko (što spolnost uostalom i jest).

shunga21

olga-vujovic-200Piše: Olga Vujović
Povjesničarka umjetnosti i komparatistica književnosti