Za volanom

Bilo da ste pješak ili vozač, uvijek vrijedi biti dobro upoznat s prometnim pravilima i običajima zemlje u koju putujete.
Prvo valja imati na umu ono najvažnije – na kojoj se strani ceste vozi. Danas je to u većini slučajeva desna strana, no kroz povijest promet se gotovo uvijek odvijao s lijeve strane ceste. Za to postoje i praktični razlozi koji datiraju još iz opasnih feudalnih vremena – kako su većina ljudi dešnjaci, kretali su se onom stranom koja im je dozvoljavala da njihova dominantna ruka bude bliže mogućim protivnicima.  Trend prometovanja na desnoj strani ceste počeo se širiti krajem 18. stoljeća te do 20. stoljeća postao dominantnim načinom vožnje, pa tako danas samo četvrtina zemalja na svijetu vozi na lijevoj strani ceste – među njima su Velika Britanija i mnoge njezine bivše kolonije poput Australije, Novog Zelanda i Indije, veći broj država u južnoj polovici Afrike te Japan, Singapur i Indonezija. Odvažite se voziti na ˝drugoj˝ strani ceste jedino ako ste uvježbani i sasvim sigurni u svoje vozačke sposobnosti, no budite veoma oprezni i kao pješak, budući da promet dolazi iz smjera na koji niste navikli. Kako bi se spriječilo moguće nesreće, u Londonu čak postoje i znakovi na cesti koji podsjećaju turiste na koju stranu valja pogledati prije prelaska na zebri.

Uz one koje voze na ˝pogrešnoj˝ strani ceste, postoje i mnoge države u kojima je bolje ne se uhvatiti volana iz sasvim drukčijih razloga – agresivnog ponašanja vozača ili sveopće prometne anarhije. Poznat je prometni kaos u Indiji, gdje se čini da je jedino prometno pravilo to da pravila – nema, a prednost ima onaj tko se prvi za nju izbori. Neobaziranje na prometna pravila, bjesomučno trubljenje i ignoriranje prometnih traka karakteristično je i za većinu država na Bliskom Istoku. Jedna od njih, Saudijska Arabija, poznata je i po tome što je jedina država na svijetu u kojoj ženama nije dozvoljeno voziti, a o tome koliko su vozačke navike njezinog (muškog) stanovništva razuzdane dovoljno govori podatak da ta država bilježi najveći broj stradanja u prometu na svijetu . Ništa nije zahvalnije ni biti pješakom u jednoj od tih država, no posebne muke pri prelasku ceste možete očekivati u Kini, gdje je prometna kultura još u razvoju (automobili su postali dostupni prosječnom Kinezu tek u posljednjih desetak godina) a zaustavljanje pješacima – zabranjeno.  Ako želite na svom odmoru moći preći zebru bez većih stresova, najbolje države za to su, prema istraživanju koje su proveli vodeći europski autoklubovi, Nizozemska i Norveška, a kao opasnije destinacije unutar Europe ističu se Španjolska i Italija.

Ako se pak odlučite uhvatiti volana, budite svjesni da neka vozačka gesta kojom se služite u svakodnevici može imati sasvim različito značenje u nekoj drugoj državi, te se potrudite unaprijed istražiti prometne običaje u vašoj destinaciji. Tako na primjer bi se Englez, vozeći kroz Rim, mogao naći zbunjenim ili čak prouzročiti nesreću, budući da se ˝blendanje˝ svjetlima u Velikoj Britaniji se koristi kako bi se nekoga propustilo, a u Italiji kako bi se najavila namjera prestizanja.  Također, imajte na umu da su u nekim državama na snazi prometna pravila koja bi vas mogla zateći  – u Japanu na većini mjesta je zabranjeno parkirati uz rub ceste, na Njemačkom Autobahnu je zabranjeno se zaustaviti, čak i ako vam nestane benzina, na Tajlandu je kažnjivo voziti bez majice čak i po najvećim vrućinama, a na Bermudi automobil ne možete niti iznajmiti ako ste turist.

Silvia Vidović