Đuro Janeković: Hrvatski fotograf, europski umjetnik

Izložba Đuro Janeković: Hrvatski fotograf, europski umjetnik, otvara se 1. kolovoza 2016. u Akademiji likovnih umjetnosti Brera, Milano.

“Đuro Janeković – Fotografo Croato, Artista Europeo”
Nakon uspjeha izložbe u Rimu održane u Refektoriju Palazzo di Venezia, prosinac-sječanj 2013-2014) i nakon toga u Bariju (Sala Bona Sforza u Castello Svevo, srpanj-rujan 2014) sada stiže u Milano značajna selekcija radova zagrebačkog fotografa, snimljenih u razdoblju od 1932 do 1935 godine. Široki je raspon motiva, tema, snimaka i perspektiva koje je Janeković zabilježio svojim objektivom. Preko ovih fotografija posjetitelji gledaju prema drugoj strani Jadrana i još dalje prema Zagrebu u 30-ih godinama prošlog stoljeća. Ova prezentacija važnog segmenta hrvatske fotografske baštine, u organizaciji Generalnog konzulata Republike Hrvatske u Milanu, još je jedana potvrda uzajamnih veza prijateljstva i razmjena između Italije i Hrvatske. Ta veza se u ovoj prigodi obnavlja posredstvom fotografije, za čiju je povijest i estetske kvalitete Milano oduvijek gajio izuzetan senzibilitet.

Domaćin je ovaj put prestižna Akademija likovnih umjetnosti Brera koja izložbu predstavlja u dostojanstvenom prostoru nekadašnje crkve Sv. Carpofora u samom srcu grada. Taj prostor, sada u novoj, suvremenoj funkciji, svojom drevnom poviješću i dostojanstvom, doprinjeti će oživljavanju ozračja Zagreba iz vremena kada ga je snimao Janeković.
Radovi Đure Janekovića (1912-1989) donedavno su bili potpuno nepoznati u kontekstu hrvatske, ali i europske fotografije, premda je Janeković u dvadesetim i tridesetim godinama 20. stoljeća bio značajanim protagonistom zagrebačke umjetničke scene i svjedokom te promicatelj europskog modernizma. Svojim fotografijama Janeković postaje kroničar života svoga grada na svim razinama, od predgrađa do elegantnih ulica, od dama i balerina do siromašnih ljudi s rubova života.

Fenomen urbanizacije, pojava potrošačkog društva i popularizacija sportova i masovne zabave, karakteristike su dvadesetih i tridesetih godina i za fotožurnalizam vrlo kreativno razdoblje. Slijedeći primjer njemačkih novina Berliner Illustrirte Zeitung u Zagrebu se pokreću ilustrirani časopisi poput Svijeta i Kulise koji pridaju osobitu važnost fotografiji.

Janeković je 1933. godine postao jedan od prvih profesionalnih fotoreportera u Hrvatskoj. Njegove brojne foto kronike objavljivane su upravo u reviji Kulisa. Jedinstvene su njegove noćne snimke Zagreba postignute dugom ili dvostrukom eksozicijom. Njegove perspektive i očišta posebno su intrigantne u usporedbi po vremenu natanka istodobnim fotografijama Aleksandra Rodčenka. Vedute iz gornjih ili donjih rakursa i dijagonalne kompozicije pokazuju kod oba autora istovjetan afinitet i osjetljivost.

Njegove sportske snimke podsjećaju stilom na najbolje njemačke fotografije onog vremena. Nadasve su koncentrirane na pokret zabilježen iz neuobičajenih uglova i vizura.

Janeković pokazuje poseban talent za akciju i pokret: hvatanje tek bačene lopte, trkač pri dolasku na ravninu cilja, skakač u odskoku. I sam je strastveni sportaš, koji je trčao uporedo s natjecateljima, ostvarujući se u dvostrukoj ulozi protagonista i fotografa, s iznenađujućim rezultatima za onodobne mogućnosti fotografske tehnike.

Uz dopuštenje: Muzej za umjetnost i obrt (sve fotografije)

Facebook Like Button