Jagoda Kaloper – Bulevar sumraka

Film Jagode Kaloper Žena u ogledalu premjerno je prikazan 2011. unutar skupne izložbe T-HTnagrada@msu kada je osvojio prvu otkupnu nagradu te je postao dijelom muzejske Zbirke filma i videa. Film je, montažnim tehnikama, supostavljao recentne snimke Jagode Kaloper koja je kućnom kamerom snimala vlastite odraze lutajući ulicama i isječke filmova u kojima je glumila poput Ključa, Lisica ili Ponedjeljka ili utorka. Pišući o filmu, teoretičarka Leonida Kovač ustvrdila je kako je riječ o izvjesnom radu u nastajanju prije nego dovršenoj filmskoj autobiografiji.

black-figures-1971

Godine 2015. Jagoda Kaloper potvrđuje tu tezu snimajući i dalje vlastite odraze, ali sada umjetnica locira svoja traganja i postojanje u Los Angelosu, gdje je boravila zbog obiteljskih obveza. Iz snimljenog materijala, koji se sastoji od obiteljskih snimaka kćeri i novorođenog unuka i ulica Los Angelesa, koji montažno supostavlja nađenim snimcima s televizijskih ekrana, Jagoda Kaloper nudi osoban uvid u iščašene sustave vrijednosti kao i medijski posredovanu zbilju Hollywooda. K tome, Jagoda se osvrće na brojne mogućnosti realizacije vlastite glumačke karijere, postavljajući si ključno pitanje: jesu li nekadašnji pozivi za sudjelovanje u holivudskim filmskim spektaklima zaista bile istinske mogućnosti ili samo inačica holivudske obmane. Ispitujući samu sebe i pregledavajući i montirajući vlastite snimke, Jagoda Kaloper konstruira osoban uvid u Bulevar sumraka, ističući upravo promašene nade i lažna obećanja holivudskog sna kroz seriju novih video radova. Naravno, izbor naziva Jagodine nove video-instalacije, koja je identična nazivu najpoznatije ulice Los Angelosa ali i filma Billyja Wildera čiju radnju pokreće nekadašnja holivudska diva, nimalo nije slučajan. Kroz obrise Jagodina lika, žene u ogledalu, izranja autorefleksivan video esej o životnim odabirima, financijskom i osobnom uspjehu, analizi vlastite slave i starenju.

Multimedijska umjetnica Jagoda Kaloper prisutna je na hrvatskoj umjetničkoj sceni više od četrdeset godina. Premda po obrazovanju akademska grafičarka, u stručnoj i širokoj javnosti poznatija je kao jedna od najboljih hrvatskih filmskih glumica, a za rad na filmu nagrađena je najvišim priznanjima, poput Zlatne Arene na Filmskom festivalu u Puli.

karbonizacija

Tijekom posljednjih desetak godina Jagoda Kaloper stvara niz novomedijskih radova, eksperimentalnih filmova i instalacija namijenjenih izlaganju u galerijskim prostorima u kojima kao temeljni motiv koristi arhivsku građu iz svoje glumačke karijere.

Izložba je produljena do 24. 1. 2016.

Kustosica: Leila Topić
Izvor: Muzej suvremene umjetnosti (sve fotografije)

Facebook Like Button