Jeste li među onim vozačima koji na putu na posao trube jer na zelenom svjetlu automobil ispred njih nije krenuo dovoljno brzo? Otvorite li kada prozor i vozaču u susjednom autu objašnjavate da je pogrešno skrenuo i napravio prekršaj? Ili možda prekršaje drugih uopće ne primjećujete? Sve ispade i ostale postupke koji se ponekad vašim suputnicima čine nerazumljivima sada možete opravdati znanstvenim objašnjenjem. Zaključci socijalnih psihologa pokazuju da vrijeme koje provedemo za volanom može biti vrlo stresno i puno frustracija na koje različito reagiramo.
Ispitivanje o socijalnoj psihologiji sigurnosti u cestovnom prometu otkrilo je da se vozači na cesti jako različito odazivaju na ponašanje drugih sudionika u prometu. Pritom je odlučujuće kako se pojedinac suočava sa svojim osjećajima i nesigurnošću. Na temelju toga istraživači su definirali sedam različitih tipova ličnosti koje se pojavljuju u situacijama s kojima se svaki dan susrećemo na cesti:
Učitelj
Želi da drugi vozači budu svjesni gdje su pogriješili, stoga ih voli poučavati o pogreškama. Za svoj trud u educiranju očekuje priznanje.
Sveznalica
Uvjeren je da ga okružuju sami nesposobnjakovići, a satisfakciju pokušava naći u ponižavajućem vikanju na druge vozače.
Natjecatelj
Uvijek mora biti ispred ostalih vozača i ljuti se kad mu netko stane na put. Ako ga netko želi preteći, odmah će ubrzati, a u koloni drži malu udaljenost do vozila ispred sebe tako da se nitko ne može ugurati ispred njega.
Osvetnik
Druge vozače želi kazniti za svaki pogrešan potez koji primijeti. Pritom se može dogoditi da izađe iz vozila i neposredno pristupi drugom vozaču.
Filozof
Postupke drugih vozača, ma kakvi oni bili, prihvaća bez problema i pokušava ih racionalno objasniti. Za vrijeme vožnje uspješno kontrolira svoje osjećaje.
Neutralni promatrač
Neprimjereno ponašanje drugih sudionika u prometu shvaća neosobno i smatra ih opasnim vozačima.
Bjegunac
Tijekom vožnje sluša glazbu ili razgovara telefonom te se tako izolira od vanjskih čimbenika. Bjegunci se radije posvećuju nečemu drugome da se ne trebaju baviti ostalim vozačima na cesti, a pritom je riječ o strategiji kojom se štite da ih drugi ne mogu uvrijediti.
Većina spomenutih uzoraka ponašanja može izazvati opasne situacije u prometu i zato je upravo razumijevanje svoga ponašanja prvi korak do boljega ovladavanja ponašanja i posljedično sigurnije vožnje.
Ispitivanje o socijalnoj psihologiji sigurnosti u cestovnom prometu koje su proveli LSE i jedan od vodećih proizvođača guma Goodyear.