U organizaciji Galerije umjetnina Narodnog muzeja Zadar u izlagačkom prizemlju Kneževe palač u svojoj se slikarskoj raskoši raširio Antun Boris Švaljek (1951.) čija se izložba pod nazivom „Harmonija“ može razgledati od 5.3.-2.4.2019.
Većina od tridesetak radova nastali su 2017. i 2018. godine i pokazuju novi koloristički senzibilitet i pojačanu humorističku notu.
Dok spomenuta „Harmonija“ (2018.) svojim prljavim žutilom pokušava umiriti gledateljevo oko, bilje plavih i crvenkastih tonova djeluje razdražujuće (uvjetno govoreći).
Sklon figurativnom, naoko pučkom (naivnom, dječjem) crtežu, Švaljek se uvijek pomalo sprdao sa svojim motivima – ovaj puta je to više u značenju, nego u izgledu.
Tako na primjer predimenzionirana žaba („Hutness ili Čudovište iz Hutova blata, 2017.) djeluje prijeteće, ali je takav i ribič u „Velikoj vodi“ (2017.), a nisam sigurna bismo li rado susreli „Rekreativca“ (2018.) izduljenog tijela i zagonetnog izraza lica.
S drug strane, tu su slike velikih dimenzija „Raj zemaljski“ (2018.) odnosno „U vrtu sv. Franje“ (2018.) naglašenih boja i figura skrivenih u kolorističkom vatrometu (naslikanih kao u skrivalicama za djecu), koje usprkos uznemirujućoj paleti daju, paradoksalno, dojam sklada i smirenosti.
Švaljekova platna na izložbi u zadarskom Kneževom dvoru kao da su manje ispunjena grotesknim likovima odnosno manje okrenuta naivnom likovnom rukopisu.
Iako uvijek sklon naglašenom koloru, ovdje je stišan na neki aktivan način, tako da istovremeno umiruje i drži napetim! Ukratko, užitak za čula i izazov za duh.
Piše: Olga Vujović
Povjesničarka umjetnosti i komparatistica književnosti