Sat indijske ženske povijesti

Zbog strogih propisa, desetero dopuštenih promatrača plesnih predstava u Zagrebačkom plesnom centru zahvalno je za svaku izvedbu, a kako je njihov broj u ZPC-u uvijek bio relativno mali, predstavu „Ostatci/sjećanja“ Maje Drobac (uz suautorice Deborah Hustić i Maje Marjančić ) nastalu prije godinu i pol dana uspjela sam vidjeti tek u veljači 2021. (19.2.).

Predstava je dio diplomskog rada nastalog na Filozofskom fakultetu Sveučilišta u Zagrebu (Antropologija, Etnologija i kulturna antropologija; mentorice su Sanja Potkonjak i Nevena Škrbić Alempijević) a o temi Drobac piše : „Analizom klasičnog indijskog plesa bharatanatjama predstavit ću i protumačiti današnji i nekadašnji način življenja devadasi žena, skupine koje su prema hinduističkoj tradiciji služile u hramovima u Indiji.

indijski-tradicionalni-ples-1

Rad se sastoji od dva dijela. Prvi dio bavi se istraživanjem uloge devadasi žena u održavanju kulture bharatanatjama i njezinim mijenama. Drugi se segment usmjerava na analizu suvremene izvedbe sjećanja na primjeru plesne predstave „Ostatci/sjećanja“.

Plešući u bijeloj odjeći (kasnije odjevena u varijantu crvenog sarija) pod mističnim osvjetljenjem uz dojmljive zvukove karakteristične glazbe, Maja Drobac nas vodi u svijet jednog od najstarijih indijskih klasičnih plesova- bharatanatjama nastalog u južnoindijskoj državi Tamil Nadu. Radi se o plesu kojeg odlikuje fiksirani gornji dio trupa , savijena koljena, poseban rad ruku, očiju i ličnih mišića te karakteristični udarci tabanima, a složenost pokreta zahtjeva dobro uvježbanu plesačicu.

Spomenuti ples najčešće se izvodio u hramovima, pa su te djevojke nazvane „devadasi“ što znači djevojčice čiji je život posvećen služenju božanstvu ili hramu do kraja života. Budući da su ples i glazba u hramskim ceremonijama bili izuzetno važni (istovremeno vjerski i umjetnički), društveni status ovih hramskih plesačica bio je vrlo visok. Budući da su žene u sustav devadasi bile uključene u dječjoj dobi, nisu imale nikakvu mogućnost izbora doli služenja u hramu, što se ponekad pretvaralo u služenje svećeniku ili vladaru.

indijski-tradicionalni-ples-2

Britanskim trgovačkim, a potom i političkim ulaskom u Indiju (već u 18., a naglašeno sredinom 19.stoljeća) ukidaju se ritualni plesovi u hramovima, devadasi gube svoje bogate pokrovitelje i okreću se prostituciji. Uz video (Jasenko Rasol, Majda Džanić Bogojević) Maja Drobac duboko uživljena izvodi koreografiju u kojoj svaki mig obrvom i pokret prstom šalje poruku, ujedno dočaravajući sudbinu žena „zarobljenih“ u sustav koji je izgubio svoju plemenitu nakanu i preobrazio se u grotesku blisku kasti nedodirljivih.

Oltarić urešen cvijećem, melodiozni zvukovi ritualne zdjele, starinski napjevi i žena koja svojim predanim plesom pokušava vratiti dostojanstvo nekadašnjim plesačicama čini predstavu „Ostatci / sjećanja“ istinskim satom povijesti.

Fotografije: Maja Drobac

olga-vujovic-200Piše: Olga Vujović
Povjesničarka umjetnosti i komparatistica književnosti

Facebook Like Button