Izložba slikara Nikole Koydla (1939.-2020.) u zagrebačkoj Modernoj galeriji – nacionalnom muzeju moderne umjetnosti (23.2. – 11.4.2021.) preobrazila se, umjesto namjeravane retrospektive, u memorijalnu izložbu.
Manja od predviđene i bez inzistiranja na kronološkom rasporedu, ova izložba je donijela brojne radove zatečene (pripremljene) u umjetnikovom ateljeu.
Uz nekoliko ranijih radova (između 1968. i 1989.), većina ih pripada razdoblju od 1990. – 2019. Autorica izložbe i postava Biseraka Rauter Plančić pri odabiru i rasporedu slika i objekta uravnotežila je one izrazitih boja s onima pomalo „stišanima“, pa se nakupini radova jakih boja suprotstavljaju monokromni, nježnim plavim i ljubičastim plohama pruža se odmak i „zaklon“, a „razbacane“ forme „koketiraju“ s jednodimenzionalnim.
Koydl je puno radio i relativno često izlagao, pa smo se često sretali i razgovarali o njegovim radovima.
Pri tome se nikako nismo mogli složiti što oni predstavljaju:
Koydl je ustrajavao da se radi o krajolicima, a ja sam u gotovo svakom od njih vidjela erotske naznake!
Nije me razuvjeravao argumentima već je, onakav duhovit, šarmantan i pronicljiv, jednostavno izjavio da je sve u očima promatrača!
Brojem od 85 radova ova izložba nije pretjerano velika, ali radost kojom ti radovi zrače, prozračnost prostora nastala načinom njihove prezentacije i profinjenost svake pojedinačne umjetnine, svrstava ju trenutačno među najveće zagrebačke izložbe.
Fotografije: Goran Vranić
Piše: Olga Vujović
Povjesničarka umjetnosti i komparatistica književnosti