Spekulativnost – post dizajnerksa praksa ili nova utopija?

Hrvatska premijera izložbe SPEKULATIVNOST, radionica SPEKULATIVNO SADA! i okrugli stol SPEKULATIVNI DIZAJN U STVARNOM SVIJETU.

U četvrtak, 6. listopada u 20 sati u GALERIJI UMJETNINA u Splitu otvara se izložba SPEKULATIVNOST – POSTDIZAJNERSKA PRAKSA ILI NOVA UTOPIJA kojom se Republika Hrvatska predstavljala na upravo završenom XII. MILANSKOM TRIJENALU. Izložbu, čiju kustosku koncepciju potpisuju IVICA MITROVIĆ I OLEG ŠURAN organizirali su MINISTARSTVO KULTURE RH i HRVATSKO DIZAJNERSKO DRUŠTVO, a predstavila je radove u području spekulativne dizajnerske i umjetničke prakse autora kao što su LINA KOVAČEVIĆ, ROBERT ČANAK, ANSELMO TUMPIĆ, NIKOLA BOJIĆ, DAMIR PRIZMIĆ, IVICA MITROVIĆ, OLEG ŠURAN, NINA BAČUN I ANDERS MELLBRAT

Izložba je ujedno i uvod u niz javnih događanja na temu spekulativnog dizajna, uključujući i u novu radionicu iz ciklusa Interakcije Odsjeka za dizajn vizualnih komunikacija Umjetničke akademije u Splitu koja se ove godine bavi temom Spekulativno sada! te međunarodni okrugli stol pod nazivom Spekulativni dizajn u stvarnom svijetu.

U Splitu tako između 17. i 22. listopada gostuju, javno govore i vode studentsku radionicu James Auger (Crap Futures), Demitrios Kargotis (DashnDem), Pedro Oliveira i Luiza Prado (A Parede), Regine Debatty (we-make-money-not-art), Matt Ward (Goldsmiths) i Mirko Balducci (Nefula).

Spekulativni dizajn je kritička dizajnerska praksa koja obuhvaća ili je u relaciji s nizom sličnih praksi koje nalazimo pod nazivima: kritički dizajn, dizajn fikcija, dizajn budućnosti, antidizajn, radikalni dizajn, propitkujući dizajn, diskurzivni dizajn, kontradiktorni dizajn (eng. adversarial), futuristička imaginacija (eng. futurescape), umjetnički dizajn (eng. design art), tranzicijski dizajn i dr. Riječ je o diskurzivnoj djelatnosti utemeljenoj na kritičkom razmišljanju i dijalogu koja propituje dizajnersku praksu. Međutim, spekulativni dizajnerski pristup proširuje kritičku praksu korak dalje, prema imaginaciji i vizijama mogućih scenarija. Kroz svoju imaginaciju i radikalni pristup, koristeći dizajn kao medij, tjera na razmišljanje, podiže svijest, propituje, provocira djelovanje, otvara rasprave te može ponuditi alternative nužne današnjem svijetu. Međutim, pitanje je ima li spekulativna praksa potencijal postati nova, post-dizajnerska praksa, “dizajn poslije dizajna” ili će ostati još jedna utopija i povijesna referenca. Kritičari trenutno dominatnog pristupa spekulativnoj praksi koje karakteriziraju kao “eurocentrične”, naglašavaju njegovu pretjeranu fokusiranost na estetiku (na vizualnoj i narativnoj razini), bježanje u distopijske scenarije, samodopadnost te odvojenost od stvarnog svijeta. Kritičari ovakog “eurocentičnog” pristupa ističu njegovu privilegiranu “zapadnjačku” poziciju i naglašavaju da se kritičnost može ostvariti samo izvan ove komforne zone, pogledom i aktivnostima u “stvarnom svijetu”.

Da bi pokušali odgovoriti na otvorena pitanja, radionica se ove godine, kao ekstenzija izložbe Spekulativnost – post dizajnerksa praksa ili nova utopija? i pripadne knjižice, bavi ulogom spekulativnog dizajna u “stvarnom svijetu”.

spekulativni-dizajn-1

Radionica
Ovogodišnja radionica spekulativnog dizajna održat će se od 17. do 22. listopada na Umjetničkoj akademiji u Splitu. Radionicu će voditi transdisciplinarni dizajneri Demitrios Kargotis (dio dizajnerskog dvojca DashnDem iz Londona, suradnika na Goldsmiths, University of London i Birmingham City University), te Pedro Oliveira i Luiza Prado (partneri dizajnerske istraživačke prakse A Parede, koja djeluje pri doktorskom studiju na Universität der Künste Berlin), uz asistenciju Olega Šurana (Odsjek za dizajn vizualnih komunikacija, Umjetnička akademija, Split). Studenti preddiplomske i diplomske razine raznih specijalizacija dizajna, novomedijske umjetnosti, sociologije, arhitekture, računarstva, urbanizma i drugih povezanih disciplina u multidisciplinarnim timovima će propitivati tradicionalne definicije dizajna i današnju ulogu dizajna u društvu kroz kritičku dizajnersku praksu.

Većina sudionika i sudionica dolaze s partnerskih ustanova u regiji. Dodatno je predviđen i određen broj mjesta za otvorene prijave (interakcije@umas.hr).

Odsjek za dizajn vizualnih komunikacija Umjetničke akademije prva je obrazovna ustanova u regiji na kojoj se obrađuju sadržaji iz ovog područja. Radionice promoviraju multidisciplinarni obrazovni pristup, osobito potreban i poticajan u području dizajna, započet kroz Convivio međunarodnu ljetnu školu održanu 2004. godine, te ponovo obnovljenu deset godina kasnije u sklopu europskog UrbanIxD projekta.

Do sada je na radionicama sudjelovalo preko 200 studenata i studentica dizajna vizualnih komunikacija, dizajna u novim medijima, interaktivnog dizajna, produkt dizajna, primijenjene umjetnosti, arhitekture, računarstva i informatike, videa i filma, te sociologije sa Sveučilišta u Splitu, Zadru, Rijeci i Zagrebu, te Sveučilišta u Ljubljani i škola za dizajn u Beogradu i Cetinju.

Razgovor
U srijedu, 19. listopada, planiran je razgovor s namjerom propitivanja i kritičkog sagledavanja današnje spekulativne dizajnerske prakse. Pozvani gosti će razgovarati o ulozi spekulativnog dizajna u stvarnom svijetu. Kratko uvodno predavanje o spekulativnoj dizajnerskog praksi danas, održati će jedan o pionira ove dizajnerske prakse, James Auger, bivši nastavnik na legendarnom Designing Interactions odsjeku na Royal College of Art u Londonu, a danas na Madeira Interactive Technologies Institute i suosnivač bloga Crap Futures. Uz voditelje radionica (Demitriosa Kargotisa, Pedra Oliveira i Luizu Prado) u raspravi će sudjelovati i Regine Debatty (utemeljiteljica kultnog bloga we-make-money-not-art), Matt Ward (pročenik Odsjeka za dizajn na Goldsmiths Sveučilištu u Londonu), te Mirko Balducci (suosnivač talijanskog multidisciplinarnog laboratorija / mreže Nefula). Razgovor će moderirati koordinator radionice, docent Ivica Mitrović (Odsjek za dizajn vizualnih komunikacija).

Izložba
Nekoliko dana prije početka radionice, 6. listopada, u Galeriji Umjetnina biti će otvorena izložba “Spekulativnost – post dizajnerksa praksa ili nova utopija?”, koja je predstavljala Republiku Hrvatsku na XXI. Milanskom trijenalu. Cilj izložbe je bio na jednom mjestu prikazati i kontekstualizirati relevantne suvremene spekulativne radove hrvatskog konteksta koji, iako često sami sebe tako ne nazivaju, spadaju u područje spekulativnog dizajna. Zajedničko navedenim radovima je da ne postoji neki specifični ili distiktivni pristup spekulativnoj praksi, već je, zapravo, on refleksija globalnog utjecaja (pristupa i metodologija). Stoga se ova (iako) hrvatska selekcija može čitati kao pregled globalnih spekulativnih praksi. U odabranim radovima moguće je iščitati spekulativnost kroz četiri različite razine/komponente: ulaznu disciplinu, specifični pristup (školu), korištene metode i zastupljene teme.

Uz dopuštenje: HDD

Facebook Like Button