Svečano otvoren jubilarni 20. ZagrebDox

Sljedećih tjedan dana publiku u Kaptol Boutiqe Cinema očekuju 102 dokumentarna naslova, od kojih se za službenu festivalsku nagradu Veliki pečat natječe 19 filmova u kategoriji u međunarodnog dokumentarnog filma te 21 u regionalnoj konkurenciji , a održat će se i niz posebnih filmskih programa, predavanja i razgovora s autorima.

Festival je otvoren filmom Nasmijana Gruzija, redatelja Luke Beradzea, a prisutne su pozdravili izvršni direktor Hrvoje Pukšec i umjetnički direktor Nenad Puhovski.

zagrebdox-otvaranje-1

Nakon prikazanog kratkog filma o prvom izdanju ZagrebDoxa 2005., osnivač i umjetnički direktor Nenad Puhovski istaknuo je: „Iz njega je vidljivo da je već tada bila jasno zacrtana orijentacija na umjetnički, autorski dokumentarac (film otvaranja, Bijeli dijamant Wernera Herzoga), filmove o ljudskim pravima (Otmica nevjesta u Kirgistanu), praćenje novih tehnologija (Priče o mobitelu), retrospektive majstora dokumentarizma (Broomfield, Kieslowski), posvećenost hrvatskom filmu (retrospektiva dokumentaraca 60ih i 70ih) kontroverzne teme (priča o gej paru kojem surogat majka rađa dijete) ali i jedinstveni Happy Dox (Beskorisni pas).

Zanimljivo je kako su dvije najviše nagrade – Veliki pečat osvojile redateljice – Pirjo Honkasalo za Tri sobe melankolije u međunarodnoj i Jasmila Žbanić (Slike s ugla) u regionalnoj konkurenciji.

Na žalost, svjesni smo i nekih poraza. Jer, dok Tri sobe… tematiziraju rusku agresiju na Čečeniju, danas se ona i dalje nastavlja u Ukrajini. No, znajući da dokumentarci ne mogu promijeniti svijet, ne prestajemo se boriti za naše pravo da o njemu jasno govorimo i potičemo razgovore o važnim temama.“ zaključio je Puhovski.

Na pozornici su se potom Nenadu Puhovskom pridružili Dana Budisavljević, prva producentica ZagrebDoxa i Tue Steen Müller, pokretač ZagrebDox Proa, te su mu dodijelili poseban pečat za doprinos samom Festivalu, ali i filmskom te kulturnom miljeu Hrvatske i ovog dijela Europe.

Hrvoje Pukšec ispred organizatora pozdravio je izaslanika Predsjednika Vlade Republike Hrvatske Krešimira Partla, gradonačelnika Grada Zagreba Tomislava Tomaševića i suradnike mu, izaslanika predsjednika Gradske skupštine Grada Zagreba Tihomira Milovca, trećeg predsjednika Ivu Josipovića, uvažene veleposlanike i predstavnike diplomatskog kora, zastupnice i zastupnike Hrvatskog Sabora, ravnatelja HAVC-a Chrisa Marcicha te druge visoke goste, ali i publiku zbog koje ovaj festival i postoji.

zagrebdox-otvaranje-2

Zahvalio je i brojnim partnerima i sponzorima; Gradu Zagrebu, HAVC-u, Zakladi Kultura nova, Turističkoj zajednici Grada Zagreba, Društvu hrvatskih filmskih redatelja ali i brojnim veleposlanstvima, kulturnim institutima i tvrtkama i Atlantic grupi. „Čeka nas sve skupa filmski izniman, jubilaran, s obzirom na okolnosti i pomalo neobičan festival, a mi ćemo se svakako potruditi da ispunimo vaša očekivanja. Uživajte u sljedećih osam dana na ZagrebDoxu!“ izjavio je izvršni direktor ZagrebDoxa.

Gradonačelnik Grada Zagreba Tomislav Tomašević pozdravio je uzvanike i čestitao timu ZagrebDoxa na čelu s osnivačem Nenadom Puhovskim na 20 godina izgradnje „jednog od najboljih festivala dokumentarnog filma u cijeloj Europi“. Naglasivši i veliki trud volontera, zaključno je poručio okupljenoj publici: „ZagrebDox je ponos našeg grada, gledajte filmove, uživajte u filmovima, filmovi su zakon, a dokumentarci su top“, i proglasio Festival otvorenim.

Prije prve festivalske projekcije, prisutne je putem videa pozdravio redatelj filma Nasmijana Gruzija, Luka Beradze.

zagrebdox-otvaranje-3

Sinoćnje svečano otvaranje obljetničkog 20. ZagrebDoxa svojim je dirljivim, značajnim, ali kratkim osvrtom na dva desetljeća umjetničkog i polemičkog posredovanja stvarnosti (2.800 filmova, više od 350.000 gledatelja, preko 6.500 gostiju) te presudno oblikovanje hrvatske i europske dokumentaristike samo potvrdilo kako se, poštujući uvijek prošlost i klasike, valja čim prije okrenuti temeljnim razlozima Doxove neprolazne vitalnosti – najnovijim i najrelevantnijim filmskim djelima te s njima povezanim susretima i razgovorima.

Na tragu takva festivalskog etosa, prvi cjeloviti dan ZagrebDoxa, koji u 14 sati u dvorani 2 Kaptol Boutique Cinema započinje besplatnom projekcijom filma Kix (r. Dávid Mikulán, Bálint Révész / Regionalna konkurencija), prepun je privlačnih, provokativnih, promišljenih i važnih tema.

Za ovim mađarsko-francusko-hrvatskim „promatranjem sa sudjelovanjem“ transformacije jednog budimpeštanskog klinca u raščaranog mladića suočenog s izazovima zrelosti, slijedi u 15 sati u dvorani 4 izbor kratkih i srednjometražnih laureata vodećih dokumentarnih festivala (program Festivalski hitovi): i argentinsko-njemački film U tom trenutku (r. Rita Pauls, Federico Luis Tachella) film je o dječaštvu, ali iz subjektivnije i refleksivnije perspektive (prepoznate na amsterdamskoj IDFA-i gdje je slavio u kratkometražnoj konkurenciji), Svilene niti (r. Michelle Keserwany, Noel Keserwany) empatičan su, berlinskim Zlatnim medvjedom nagrađen portret ženske solidarnosti, prijateljstva i utjehe u kontekstu migracija te povijesnih i suvremenih veza Libanona i Francuske, dok je Ne komunističkoj kosi! (r. Bo Wang) intrigantan, u Leipzigu i Kopenhagenu nagrađen rad o manje poznatom, ali gospodarski presudnom slučaju hongkonške industrije perika i embarga na trgovinu kineskom kosom u 1960-ima.

Istovremeno se u dvorani 5 u programu Moj naj Dox, realiziranom u suradnji s Hrvatskim društvom filmskih kritičara, može vidjeti dugometražni, eksperimentalno-dokumentarni debi Ognjena Glavonića Dubina dva, premijerno prikazan na Berlinaleu 2016. gdje njegov portret namjerno zaboravljenog, iz kolektivne memorije izbrisanog zločina nije ostao neprimijećen.

U 15:30 u dvorani 1 filmom Zmajevi(ma) protiv demona (r. Camilla Magid), skandinavskom pričom o neobičnoj srednjoj školi u kojoj se cosplay i role playing koriste kao sredstvo suočavanja s traumama, fluidnim identitetima i ostalim izazovima adolescencije, započinje i uvijek omiljeni Teen Dox. Prestižnu Međunarodnu konkurenciju istovremeno će u dvorani 3 otvoriti U retrovizoru redatelja, ali i protagonista Macieka Hamele – volonterskog kombi-prijevoznika, samaritanca i ispovjednika generacija ukrajinskih civila u vrtlogu rata.

Od 16 sati u dvorani 2 Potpuno povjerenje kineske nezavisne redateljice nominirane za Emmy Jialing Zhang suočava nas s uznemirujućom pričom o nadziranju, zastrašivanju i mučenju triju aktivistica, odnosno o političkoj zloupotrebi moći Big Date i AI-ja.

Sedamnaesti sat ponedjeljka u dvoranu 4 dovodi Mojeg najgoreg neprijatelja (r. Mehran Tamadon), performativno djelo koje, u najboljoj tradiciji dokumentarističko-psihodramskih rasprava o etici, žrtve iranskih zatvora nastoji postaviti u pozicije vlastitih mučitelja, a u dvoranu 5 poetski švedski Hypermoon, završetak trilogije kojom se Mija Engberg u kontekstu porazne medicinske dijagnoze različitim filmskim sredstvima osvrtala na vlastitu prošlost.

Od 17:30 radujemo se i prvim ovogodišnjim ZagrebDoxovim razgovorima s autorima. U dvorani 1 povod tomu bit će novi film Igora Mirkovića Lijepi i dragi ljudi (Regionalna konkurencija) koji se bavi slavnim milenijskim fotografijama Šime Strikomana, ali prije svega njegovim modelima iz malih mjesta na rubu Europe.

U dvorani 3 publika će, pak, pitanja moći postavljati našoj cijenjenoj filmskoj eksperimentalistici Ani Hušman, koja se u Radije bih bila kamen, prikazanom na festivalu u Rotterdamu i kandidiranom za Europsku filmsku nagradu, uz pomoć višestrukih ekspozicija, obiteljskih arhiva i kombiniranja fotografije i videa osvrće na lička sjećanja, pripovijesti, krajeve i ljude, kao i Katarini Lukec, čija je tema u Đe je kruva nema ni gladi također regionalna – zanima se starosjediocima/povratnicima u selima uokolo Knina. Oba filma također se nadmeću u Regionalnoj konkurenciji.

Film otvaranja 20. ZagrebDoxa, apsurdnu koliko i istinitu, duhovitu koliko i kritičnu, Nasmijanu Gruziju Luke Beradzea o nesvakidašnjem susretu stomatologije, politike i (ne)moći može se, u programu Happy Dox, vidjeti u 18 sati u dvorani 2.

Međunarodna konkurencija u 19 sati (dv. 4) donosi Sirenu (r. Eilif Bremer Landsend), vizualno iznimnu norvešku priču o kapetanici ribarskog broda koja je krenula stopama svoga oca, i Ovu ženu (r. Alan Zhang), smjeli malezijsko-kineski hibrid zbilje i fikcije koji prati mladu ženu u nošenju s ulogama supruge, majke i kćeri u društvu sputanom normama, promovirajući pritom njezine pokušaje emancipacije i opiranja rodnim normama.

U isto vrijeme u Regionalnoj konkurenciji (dv. 5) prikazuje se Šutnja razuma Kumjane Novakove, makedonsko-bosanskohercegovački forenzički videoesej (nagrađen na IDFA-i nagradom za režiju, ali ovjenčan priznanjima i u Sarajevu i Beogradu) o kolektivnom sjećanju na logore za silovanje iz vremena Rata u Bosni i Hercegovini.

Prvi film uvijek popularnog Glazbenog globusa ove je godine Grandpa Guru Silvija Mirošničenka (19:30, dv. 1) o bendu Kultur Shock, s posebnim naglaskom na zanimljiv život, glazbu i umjetnost njihova pjevača i frontmena Srđana Gine Jevđevića. Nakon projekcije održat će se razgovor s autorom.

Panel „Deepfake tehnologija i doba sumnje“ u sklopu programa ZagrebDoXXL vrhunac je diskurzivnog programa prvoga festivalskog dana. U razgovoru nakon projekcije filma To nisam ja! (r. Sophie Compton, Reuben Hamlyn) (19:30, dv. 3), koji prati potragu žrtve krivotvorene pornografije za odgovorima i pravdom u svijetu muškaraca-zlostavljača, ali i njezino prisvajanje tog tehnološkog „sredstva zločina“, sudjeluju Tomislav Fiket, Iva Ušćumlić, Tomislav Vuk i moderatorica Dina Pokrajac.

Prime time u dvorani 2 rezerviran je za blok Međunarodne konkurencije posvećen Rusko-ukrajinskom ratu. U njemu se od 20 sati prikazuju Dječak Vladimira Loginova, koji snimak mladoga vojnika u pozadini novogodišnje poslanice Vladimira Putina povezuje s unutarnjim soundtrackom iskustava bojišnice podijeljenih s obitelji, te Fotofobija (r. Ivan Ostrochovský, Pavol Pekarčík) koja podzemni, bezvremenski i besciljni harkivski život dječaka supostavlja krvavom sukobu koji se odvija iznad njegove glave.

Dvorana 4 u 21 sat prikazuje i prvi ovogodišnji Kontroverzni dox Zalutala tijela (r. Elina Psykou) o europskom „medicinskom turizmu“ abortusa, umjetne oplodnje i eutanazije – temi koju tretira angažirano, ali uz uključivanje i zagovornika i protivnika te uz nerijetko nadrealne, apsurdne i (crno)humorne situacije. Istovremeno se u dvorani 5 po prvi puta može vidjeti film Elvisa Lenića Brod posvećen Uljaniku i nagrađen na važnom dokumentarnom festivalu u Jihlavi – središnja projekcija, uz razgovor s autorom, na rasporedu je u subotu.

Prvi dan 20. ZagrebDoxa kraju će privesti Priznanje (r. Paz Schwartz, 21:30, dv. 1) – film koji na individualiziran način tretira iznimno aktualnu temu i traga za razumijevanjem i oprostom kroz prikaz kćeri zloglasnog palestinskog terorista, danas stanovnice losangeleskog predgrađa koja se u osmom desetljeću života susreće s jednim od sudionika očeve likvidacije – i Pejsaž (r. Daniel Kötter, 22, dv. 3) – mozaik ratne i ekonomske devastacije i eksploatacije krajolika istočne Armenije.

Ulaznice u pretprodaji i tijekom festivala mogu se nabaviti na blagajnama kina Kaptol Boutique Cinema (Centar Kaptol, Nova Ves 17), na tiketomatima u predvorju kina i online na www.kaptolcinema.hr

Uz dopuštenje: Priredba (sve fotografije)

Facebook Like Button