Izložba umjetnice Marije Matić ”Sama”

U zagrebačkoj galeriji Kranjčar svečano je otvorena izložba umjetnice Marije Matić „Sama“ koju možete razgledati do 05.veljače.

O izložbi i umjetnici, kustos Vanja Babić je istaknuo:
Dosadašnji slikarski i crtački opus mlade zagrebačke umjetnice Marije Matić karakterizira dosljednost s jedne te raznolikost ili raznovrsnost s druge strane.

Dosljednost se, dakako, iskazuje u odabiru motiva (portreti ili autoportreti) i podloge (papir), a raznolikost i raznovrsnost u formatima (variraju u rasponu od velikih pa do minijaturnih) kao i u – ovo je osobito važno – autoričinoj sposobnosti uvjerljiva dočaravanja začudno široka spektra emocija, raspoloženja ili psihičkih stanja posredstvom naslikanih ljudskih lica.

marija-matic-izlozba-1

U osnovi Marijine slikarske poetike nalazi se, dakle, ekspresionizam. Riječ je o ekspresionizmu u kojem linije i plohe uglavnom ravnopravno koegzistiraju, uzajamno se aktivno prožimajući te na taj način tvoreći kompatibilna vizualna suzvučja dramatične izražajnosti.

U svojim ranijim izlagačkim istupima u Galeriji SC i Galeriji Academia Moderna Marija je slikala djecu, a kao polazišni predlošci služile su joj fotografije iz obiteljskih foto-albuma (za autoportrete i osobe koje osobno poznaje) te prizori s internetskih stranica (za prikaze afričke siročadi).

marija-matic-izlozba-2

U oba slučaja psihološka uvjerljivost izričaja bila je neupitna, baš kao i dočaravanje specifična načina na koji djeca iskazuju svoja mentalna stanja i raspoloženja. Promatrači Marijinih radova na taj su način bivali sučeljeni sa strahom, ljutnjom, znatiželjom, čuđenjem, zabrinutošću, privrženošću, očajem i još pokojim stanjem iskazanim na tipično dječje nevin i neposredan način.

Svojom najnovijom izložbom u Galeriji Kranjčar Marija ostaje dosljedna u prikazivanju ljudskoga lica, ali moguće je zamijetiti i neke znakovite pomake. Motiv je, naime, reduciran isključivo na autoportret, a osnovne kompozicijske odrednice i silnice više su usredotočene na isticanje detalja.

marija-matic-izlozba-3

Drugim riječima, za razliku od ranijih radova na kojima je umjetnica prikazivala cijelu figuru ili barem njezin torzo, sada se cjelokupan prizor svodi tek na lice, u nekim primjerima čak i samo na jedan njegov dio. Izložba je znakovito nazvana Sama, što nedvosmisleno asocira autoričinu okrenutost samoj sebi, svojevrsnu introspekciju.

Logična je to umjetničina reakcija na njezin nedavan odlazak s Akademije likovnih umjetnosti. Dinamične slikarske geste, integriranje pozadine u osnovne motive te odvažna upotreba kolorita rezultiraju mnoštvom srodnih, ali ipak posve zasebno tretiranih autoportreta izrazito moćne izražajnosti, čak i svojevrsne – malim formatima usprkos – monumentalnosti.

Autoportreti su najčešće prikazani en face, ali ima i poluprofila i profila. Katkada će se unutar krajnje zgusnutih kadrova pojaviti i ruka odnosno dlan, čime je osnažen dojam prostornosti, ali također i ekspresije odnosno dramatike. Ipak, osnovni nositelji psihologizacije na svakoj slici nedvojbeno su oči, čije varijacije ostvarene pomoću različitih položaja zjenica i oblika kapaka iskazuju nesagledivo mnoštvo mentalnih stanja.

Oči su, zapravo, kompozicijsko središte svake slike; oko njih mlada autorica vješto gradi obrisne i unutrašnje linijske silnice, ostvarujući sugestivne prizore s kojima se lako poistovjećujemo.

U ciklusu Sama Marija više ne prikazuje djecu. Prikazuje vlastito lice u vrijeme završetka svoga školovanja. Otpočeo je, dakle, proces sazrijevanja, posve kompatibilan s osnovnom tematikom ove izložbe.

Uz dopuštenje: Priredba (sve fotografije)

Facebook Like Button