Cipele s otiskom u povijesti

U pravim cipelama žena može pokoriti svijet – govorila je Marilyn Monroe. Složit ćete se, kada kupujete onaj neplanirani ekstra par koji vam je baš trebao.

Neponovljivu senzualnost hollywoodske dive savršeno su isticali unikatni radovi njezina omiljenog postolara Salvatorea Ferragama (1898. – 1960.) Samo tijekom pedesetih, za Merlinku je dizajnirao 30 inovativnih, ženstvenih i prije svega, udobnih modela.

footprint-7

Nevjerojatno sexy stiletto cipele od brušene i krokodilske kože koje je glumica nosila u filmu “Neki to vole vruće” iz 1959. – ukulele, haljina na rese i da, upravo te cipele! U prostoriji posvećenoj arhivu Salvatore Ferragamo i ekskluzivnoj liniji Ferragamo’s Creations koja od 2006. ponovno na tržište izbacuje neke od najslavnijih povijesnih modela u numeriranim i limitiranim serijama, može se vidjeti i možda njegov najpoznatiji model, sandale pod nazivom “Rainbow” koje je 1938. dizajnirao za glumicu Judy Garland.

footprint-1

Tko stoji iza cipele

Od drvenih klompi iz 19. stoljeća pa sve do futurističkih radova Iris Van Herpen i Noritake Tatehane (najpoznatiji po platformama bez potpetica koje je 2010. i 2011. dizajnirao za Lady Gagu), 600 izložbenih primjeraka nisu predstavljeni kronološki, već kroz ličnosti koje su ih oblikovale.

footprint-2

Danas je sve proizvod. Tako imamo ‘it’ torbicu ili ‘it’ cipelu, a izgubili smo ljudski faktor. Željeli smo vratiti pozornost na osobu koja stoji iza cipele – objasnio je jedan od kustosa Geert Bruloot. U Antwerpenu je zajedno s partnerom Eddyjem Michielsom 1983. otvorio legendarni boutique luksuznih cipela Coccodrillo.

Osnovu same izložbe čine modeli koje su prikupili tijekom 30-ak godina i poklonili muzeju, a postav je nadopunjen primjercima iz dizajnerskih arhiva, drugih muzeja te privatnih i etnografskih kolekcija; s potpisom Christiana Louboutina, Manola Blahnika, Rogera Viviera, Azzedina Alaïje, Andréa Perugije, Nicholasa Kirkwooda, Tokija Kumagaïja i mnogih drugih.

Bilo što može biti cipela

Moraju li biti udobne? Neke jesu, no to im nije najvažnija svrha. Mora li se u njima moći hodati? Pa baš i ne. Je li njihov dizajn inspirativan? Apsolutno, da!

footprint-3

Već na samome početku može se vidjeti sva raskoš mašte i kreativnosti u obliku dvije tanke, lakirane potpetice ukrašene remenčićem za oko gležnja. Po uzoru na modele iz pedesetih, ove je “sandale” dizajnirao Belgijanac Jurgi Persoons za proljetno/ljetnu kolekciju 1997.

Nije htio potplat, nego direktni kontakt s podlogom. Upravo suprotno od Jurgijevi “uzemljenih” modela, svoje su mjesto na izložbi dobile i 23 centimetara visoke platforme u tamnoljubičastoj “krokodilskoj” koži s potpisom Vivienne Westwood.

Cipele moraju imati platforme i visoke potpetice kako bi žensku ljepotu stavile na pijedestal. Od revije ove modne punkerice iz 1993. u kolektivnu modnu svijest ostao je urezan samo spektakularan pad Naomi Campbell koja ih je tom prilikom nosila.

footprint-4

Poput umjetničkih djela

Pierre Hardy, student lijepih umjetnosti i plesa, a tek potom dizajner koji u svojim modelima spaja senzualnost, apstraktne elemente i jaku geometriju bit će poslastica mnogima, kao i cipele Nizozemca Jana Jansena koji je tijekom šezdesetih anonimno dizajnirao za Christiana Diora i najradikalnijeg među njima, Benoîta Méléarda. Osim što je radio za Alexandera McQueena i Husseina Chalayana, pod vlastitim je imenom kreirao modele koji propitkuju ideju i koncept cipele kao takve. Kolikogod apsurdne bile, niti jedne njegove cipele nisu nenosljive. Svaku izrađuje ručno i prepravlja ju doklegod savršeno ne pristaje.

footprint-5

Stari majstori

“Molim vas, gospodine, ovo mi je najdraži par!” – u jednoj od epizoda “Sexa i grada”, S. J. Parker preklinje napadača da joj ostavi “manolice“, kad joj je već uzeo kultnu Fendijevu torbicu, baguette.

Tijekom godina emitiranja ove televizijske serije, glumica je bez pretjerivanja, odala počast cipelama Manola Blahnika, a zahvaljujući liku Carrie Bradshaw, malo tko nije čuo za popularne “manolice”.

I naravno da je dobio svoje mjesto na izložbi. Međutim, da nije bilo Diane Vreeland, tko zna bismo li se danas imali prilike diviti njegovim profinjenim sandalama, salonkama, gležnjačama…

Dok je Manolo 1971. tek počinjao dizajnirati cipele na nagovor tadašnje glavne urednice američkog Voguea, jedan je drugi majstor zajedno s Elsom Schiaparelli, Christianom Diorom i Yves Saint Laurentom već desetljećima ispisivao stranice modne povijesti.

Radi se naravno, o “ocu stiletto potpetice”, Rogeru Vivieru. Ovaj rođeni Parižanin jedan je od najvećih dizajnerskih inovatora 20 st., a njegove su cipele, reći će mnogi, baš poput Fabergéovih jaja – bogato ukrašene draguljima, biserima, svilom, čipkom…

U Dioru je proveo cijelo desetljeće (1953. – 1963.), osim stiletta, osmislio je potpeticu u obliku zareza, a potpisuje i popularan “Pilgrim” model ukrašen srebrnom kopčom koji je prošetala Catherine Deneuve u filmu “Ljepotica dana” iz 1967. Vivier je obožavo ružičastu, navodno ga je činila najsretnijim pa je tako u svaki svoj model pokušavao ukomponirati barem djelić ove boje.

Dizajnerski radovi izmiješani su i u tematskim pregledima… barok, folklor, svemirsko doba, surealizam, dvorana za plesanje, priroda, fetiš i sl., gdje nas potonji, između ostalog vodi u svijet crvenih potplata Christiana Louboutina. Na izložbi se mogu vidjeti plodovi suradnje dizajnera s Davidom Lynchom, odnosno cipele koje je izradio za njegovu kultnu seriju fetišističkih fotografija.

footprint-6

Cijela priča privodi se kraju već spomenutim, futurističkim radovima Iris Van Herpen i Noritake Tatehane uz snimku revije “Plato’s Atlantis” Alexandera McQueena, na kojoj dizajner uz taktove Lady Gagina hita po posljednji put pozdravlja publiku.

U njegovoj su viziji budućnosti za proljeće 2010. ljudi, amfibije i bića nalik ribama zajednički tvorili nove oblike života. Smatrao ju je prvom kolekcijom “odraslog Alexandera McQueena” koja je u antwerpenskom ModeMuseumu dobila mjesto ispod velikim slovima ispisane riječi “utopija”.

Autor: Ana Faber

Facebook Like Button