Koncert Od Leonarda da Vincija do Björk

Ansambl Antiphonus i Sławomir Zubrzycki koncert Od Leonarda da Vincija do Björk / Suze sv. Petra Orlanda di Lassa i glazba A. Gabrielija u atriju Muzeja za umjetnost i obrt u utorak, 21. veljače 2017., u 20 sati.

Leonardo da Vinci nikad nije sagradio violu organista; prvi je graditelj bio Hans Heiden (Nürnberg 1575.), a instrument je nazvao Geigenwerk. Njegov je instrument završio u rukama Orlanda di Lassa, koji je tada bio maestro di cappella na kneževskom dvoru u Münchenu (gdje je i napisao Lagrime di san Pietro). No, jedan drugi velikan, skladatelj i teoretičar, također je isprobao Heidenov instrument-Vicenzo Galilei, Galileov otac. Budući da je potonji bio između ostaloga toskanac, napomenuo je da postoje raniji nacrti instumenta, a istraga je rezultirala drugom, poboljšanom verzijom instrumenta, čiji se nacrt nalazi u čuvenoj knjizi Michaela Praetoriusa Syntagma Musicum (1618.)

viola-organista

Premijera suvremene viole organista bila je prije tri godine u Krakovu, sa spektakularnim odjekom u medijima i stručnim krugovima (tri milijuna pregleda na YouTubeu, o događaju su izvješćivali i BBC, The Telegraph, France 24, Deutsche Radio Kultur, Corriere della Sera, MSN, Oman Daily Observer, Hindustan Times i Taipei Times), nakon čega je uslijedila i opsežna europska turneja na mnogim značajnim festivalima.

Dva albuma, sa skladbama Maraisa, Sainte-Colombea, Sonatom za Bogenklavier C. Ph. E. Bacha i, kao bonus, da Vincijevom glazbom (notni se zapis nalazi u sklopu slike Portet glazbenika ) svjetlo dana ugledala su 2015.

Drugi je album unplugged verzija albuma Vulnicura Björk – što nas dovodi do ishodišta priče o ovom neobičnom instrumentu: repertoarna praksa, historicistički tretman umjetnosti u svakodnevici i s njom povezano otkrivanje i izvođenje goleme količine minule glazbe, kultura donekle nalik onoj „postesejističkoj“ iz Hesseove Igre staklenim perlama, uz tehničku usavršenost koja je također plod našeg vremena-sve su to uvjeti u kojima po prvi put možemo očekivati procvat ovog egzotičnog instrumenta.

slawomir-zubrzycki

U tradiciji dobrog spoja prostora, glazbe, raznih crvenih niti i poveznica, u utorak 21. veljače 2017., u 20 sati u atriju MUO-a Antiphonus će, zajedno sa svojim gostom Sławomirom Zubrzyckim predstaviti spoj neba i zemlje, Suze sv. Petra Orlanda di Lassa i glazbu A. Gabrielija s francuskim začinom.

Mogućnost da se kombinira ljepota zvuka gudačkog instrumenta, njegova modulacija dinamike i zvučnih nijansi ili efektima poput vibrata s jedne, te bogatstvo polifonije i neprekinuti zvuk koju omogućava jedino instrument s tipkama (poput orgulja) s druge strane, intrigirao je ne samo Leonarda, nego i mnoge kasnije izumitelje i graditelje instrumenata.

U osmoj verziji, Leonardo da Vinci ostvaruje princip po kojemu funkcionira i današnja „re“konstrukcija, naime mehanizam tipki i žica poput onih na čembalu, koje međutim dolaze u interakciju s gudalom u obliku kotača ili beskonačnog remena, na kojemu se nalaze napete strune s konjskom dlakom upravljane pedalom

Uz dopuštenje: Ansambl Antiphonus (sve fotografije)

Facebook Like Button