Ozbiljnost klaunovskog načina

Zahvaljujući Festivalu novog cirkusa i djelovanju Triko cirkus teatra u hrvatski su kazališni prostor, stidljivo ali uporno, pomalo prodrli cirkuski elementi.

Da su takve predstave dobrodošle i da ih publika ravnopravno prihvaća s „pravim“ kazalištem pokazale su već odavno izvedbe nastale kao vlastite produkcije ili koprodukcije („Iglica“, Mala scena, 2013.). Pri tome su se iznjedrila neka nezaobilazna imena poput Ive Peter Dragan i Nikolne Majdak kao i njihove mentorice i redateljice Lee Delong.

cirkusiranje-s

Ljubiteljima klaunovskog izričaja sve gore napisano je odlično poznato, ali uvijek postoje neki novi znatiželjnici što su pokazale popunjene (uvjetno govoreći) predstave na Međunarodnom festivalu klaunskog kazališta „Zagreb Clown Festival“ u KUC Travno od 3.- 6. 6. 2021. Festival je završio“ neverbalnom fantazijom“ autorskim projektom „Obaveza“ redateljice Lee Delong i izvođačice Nikoline Majdak inspiriranom dramom „Luđakinja iz Chaillota“ francuskog dramatičara Jeana Giraudouxa u produkciji Cirk Pozor.

Majdak je utemeljila Cirk (Cirkusom inspirirano rubno kazalište) Pozor i omogućila si prostor stvaralačke nezavisnosti i slobode , ali u opakim vremenima i potencijalne neimaštine . Prateći njezin neumorni rad u predstavama ili kao ulične zabavljačice (klaunice) mogu samo odati priznanje njezinoj umjetničkoj predanosti i tehničkoj vještini koji su, svakim novim nastupom, naočigled sve bolji. Preobrazba koju doživljava lik Žene u predstavi „Obaveza“ upravo bolno ukazuje na prisilno odrastanje pod teretom vanjskih pritisaka.

cirkusiranje-1

Na samom početku slušamo sjajnu svestranu glazbenicu Luciju Stanojević koja svojim nastupom stvara ugođaj za ulazak velike vreće iz koje odjednom izvire noge … Iz vreće se postupno izvlači zbunjena djevojka raščupane kose bojažljivo se ogledajući oko sebe! No ubrzo počinje pravi vatromet neobičnih zbivanja u kojima Majdak suvereno vlada tijelom, animira predmete, unosi elemente starih filmskih komedija, pjeva i povremeno dozvoljava zakukuljenom „čovjeku u odijelu“(Mario Miličić) da joj se uplete u život.

cirkusiranje-2

Svjetlo (Andrija Santro) ne samo da prati Ženine dogodovštine i njezinu borbu , već u konačnici postaje komunikacijska spona između izvođačice i publike. Koristeći cirkuske vještine, bez doslovnog govora ali uz obilje glazbe, predstava „Obaveza“ sjajno prikazuje sudbinu osobe koja nije pokleknula pred nedaćama . Možda bismo mogli ponešto naučiti iz klaunovskog svjetonazora?!

Fotografija Ivan Marenić

olga-vujovic-200Piše: Olga Vujović
Povjesničarka umjetnosti i komparatistica književnosti

Facebook Like Button