Pripremite kožu na sunce – iznutra

Priprema kože za sunce važna je kako izvana tako i iznutra. Ako ste mislili da su vitamini i minerali organizmu potrebni samo tijekom zime, prevarili ste se.

Većina nas je jedva dočekala prve sunčane zrake, a ta radost je i opravdana, osim što sunce djeluje na bolje raspoloženje, važno za naš organizam i jer potiče sintezu vitamina D. No, iako je djelovanje sunca na naše tijelo u prvom redu pozitivno, UV zrake su ujedno i su štetne za našu kožu jer uzrokuju nastanak slobodnih radikala. Slobodni radikali su nestabilni spojevi odgovorni za oksidativni stres, broj 1 uzročnik prijevremenog starenja kože.

mandarina fashion žena zdravlje

Štetne posljedice izlaganja suncu

Obzirom da je koža prva linija obrane od štetnih vanjskih čimbenika, djelovanjem UV zračenja u našoj koži nastaje jako velik broj slobodnih radikala. Posljedice su prijevremeno starenje kože, pojava tamnih mrlja (hiperpigmentacija), opekline, a u nekim slučajevima i pojava tumora kože te melanoma.

Najbolji primjer koliko sunce ubrzava proces starenja kože jesu znakovi starenja na dijelovima kože koji su konstantno izloženi djelovanju UV zraka (lice, vrat, ruke), a koji se javljaju puno prije nego na dijelovima tijela pokrivenima odjećom.
Ako s 50 godina usporedimo kožu lica i kožu bedara razlika će biti zapanjujuća. Dok će koža lica biti vidljivo opuštena i naborana, koža na bedrima bit će još relativno čvrsta i bez ikakvih nabora.

Stoga je priprema kože za sunce jednako važna kao i zaštita od UV zračenja. Odgovarajućom prehranom, ali i uzimanjem određenih dodataka moguće je u velikoj mjeri neutralizirati štetno djelovanje slobodnih radikala na kožu. Adekvatni vitaminsko-mineralni pripravci nisu rezervirani samo za jesensko-zimski period, već se zbog svojih antioksidativnih svojstava te pozitivnog utjecaja na kožu preporučuju i tijekom proljeća i ljeta kako bi pripremili kožu na izlaganje suncu.

hladna ljetna juha

Vitamini i minerali koji štite kožu od sunca

Vitamin A
Vitamin A je izuzetno važan za kožu jer osim što sudjeluje u razvoju tkiva od kojeg je građena koža, ujedno i pospješuje i zacjeljivanje rana, ali i popravak oštećenja na koži nastalih djelovanjem slobodnih radikala. Pretjeranim izlaganjem suncu vitamin A se uništava, pa posljedica može biti prijevremeno starenje kože, hiperpigmentacije pa čak i prekarcinogene lezije.

Najpoznatiji izvor vitamina A je mrkva, ali i ostalo žuto i narančasto povrće, zatim brokula, kelj i drugo lisnato povrće te jetra, riba, mliječni proizvodi i žumanjak.
Često se preporučuje uzimanje vitamina A u obliku beta-karotena kao odličan način pripreme kože za sunce. Važno ga je uzimati 10 tjedana prije izlaganja suncu, stoga je najbolje vrijeme da počnete upravo sada.

Vitamin C
Vitamin C izuzetno je snažan antioksidans koji sudjeluje u zaštiti kože i popravku oštećenja nastalih djelovanjem slobodnih radikala. Djeluje na zaštitu kolagenskih i elastinskih vlakana, važnih za čvrstoću i elastičnost kože, kao i u izgradnji kolagena. Potiče zacjeljivanje rana pa odlično djeluje na regeneraciju kože nakon izlaganja suncu.

Najveće koncentracije vitamina C nalaze se u u naru, peršinu, zelenom lisnatom povrću, svježoj paprici, bobičastom voću, agrumima te ostalom svježem voću i povrću, jajima i jetri.

hrana

Vitamin E
Vitamin E iznimno je važan vitamin za ljepotu kože, u prvom redu zbog svog antioksidativnog djelovanja, ali i smanjenja iritacija i crvenila kože nakon izlaganja kože suncu.

Pozitivno utječe na elastičnost kože čime usporava procese starenja kože, a najpoznatiji izvori vitamina E su nerafinirana biljna ulja, orašasti plodovi te žitarice, mahunarke i zeleno lisnato povrće.

Cink
Cink iznimno pozitivno djeluje na rast kose te zdravlje i lijep izgled kože i noktiju, a najčešći simptomi nedostatka cinka jesu upravo suha i gruba koža, lomljiva kosa te krhki nokti s bijelim mrljama. Cink je pozitivno djeluje na zacjeljivanje rana, stoga je važan element u zaštiti kože od sunca, ali i njenoj obnovi nakon izlaganja suncu. Izvori cinka su meso i mliječni proizvodi, riba i plodovi mora te jaja i cjelovite žitarice.

grožđe voće hrana plata

Selen
Selen je esencijalni mikroelement s najsnažnijom antioksidativnom aktivnošću, stoga ima izvanredno djelovanje na zaštitu od djelovanja slobodnih radikala, kao i na popravak oštećenja na koži. Najboljim izvorima selena smatraju se brazilski oraščići, zatim cjelovite žitarice, kvasac te plodovi mora.

Svi navedeni nutrijenti u prvom su redu snažni antioksidansi, a djelotvorna antioksidativna zaštita kože najbolje se može postići njihovom kombinacijom.

Vitamini B kompleksa
Iako nemaju toliko snažno antioksidativno djelovanje, vitamini B kompleksa veoma su važni za zdravlje i lijep izgled kože, kose i noktiju. Svaki od vitamina koji spadaju u ovu skupinu ima određeno djelovanje na kožu, bilo u izgradnji keratinoznih tvorbi (biotin), djelovanja na elastičnost kože (B2), sprečavanje dehidracije i upala (B5) ili pojave suhe i upaljene kože (B3).

Vitamine B skupine možemo pronaći u namirnicama poput kvasca, jetre, mesa, mlijeka i mliječnih proizvoda, ribe, riže, cjelovitih žitarica te voća i zelenog lisnatog povrća.

Uz dopuštenje: sophia.hr
Fotografije: Pixabay