
„Sva tematika, sve teme i cjelokupna inspiracija u njezinoj umjetnosti izvire iz iskustva koje je donijela iz bivše domovine Nepala. Izvire iz njezinog izvornog genius loci, koji je odredio njezin genetski kod i sva njezina rana sjećanja.
Tu kulturnu tradiciju rodnoga kraja, kao i njegove mitove i legende, sa svim njihovim simbolima, ona kreativno ugrađuje u svoje vizualne priče, šaljući ih kao vizualne metafore i likovne poruke koje su opće, aktualne i svevremene.“ piše o Sapani Gandharb i njezinoj izložbi keramičkih skulptura i skulpturalnih kompozicija nastalih od 2014. do 2024. pod naslovom „Na krilima prolaznosti i besmrtnosti“ Višnja Slavica Gabout (Galerija ULUPUH, Zagreb, 4.6.- 17.6.2024.).
Naslov asocira na smrt jer se autorica najviše bavi motivima mitskih svetih „ptica smrti“ koje , nastavlja Gabout, „u mitologiji njezine izvorne domovi- ne imaju poseban status i složeno simboličko značenje – ono glasnika, čuvara duša, poveznica neba i zemlje…“.
Sapana Gandharb (1977.) preselila se 2000. iz Nepala u primorski dio Slovenije, a osnove o izradi keramike (ručno oblikovanje i lijevanje u klupe) stekla je u keramičkoj radionici poočima Igora Krmpotića, nakon čega je pohađala tečaj lončarstva kod Ines Kovačič (Ljubljana) a boravila je i u radionici njemačke keramičarke Heide Nonnemacher.
Od 2007. djeluje kao samostalna umjetnica, članica je Društva keramičara i lončara Slovenije, Hrvatskog keramičarskog društva Kerame- ikon i ULUPUH-a a njezini radovi ujedinjuju tradiciju u kojoj je stasala i sadašnjost koju živi.
U razgovoru s Darjom Pograjc (emisija „Drugi pogled“) rekla je da se „dobro počuti“ u Sloveniji, da sada lakše govori slovenski nego nepalski i da voli živjeti uz more jer „lakše diše“.
Njezine ptice posjeduju odlike „pravih“ ptica ali zahvaljujući izboru boja (crna, bijela, zlatna), jednostavnim oblicima, glatkim površinama i aplikacijama Gandharb ih je preobrazila u mitska bića.
Izloženi radovi su ručno oblikovani od šamotne crne i bijele gline paljene na visokoj temperaturi, a nadahnuti postav (Višnja Slavica Gabout, Sapana Gandharb) pretvorio je galeriju u stanište nestvarnih ptica koje izazivaju divljenje, čak i strahopoštovanje. Izložba je jedna od onih koje se teško zaboravljaju!
Fotografije: Sapana Gandharb
Piše: Olga Vujović
Povjesničarka umjetnosti i komparatistica književnosti
