Čovjek s vizijom

Veliki gradovi s bogatom tradicijom mogu ponuditi izuzetne događaje, pa se tako od 1967. u češkom glavnom gradu, „zlatnom“ Pragu, svake četvrte godine održava izložba posvećena kazališnoj scenografiji i kostimografiji.

Praški kvadrijenale, kolokvijalno nazvan PQ, ove je godine po četrnaesti put okupio profesionalne i studentske kazališne projekte ponosno najavljujući da će od 6.-16.6.2019. izlagati 800 umjetnika iz 79 zemalja i regija, te da će biti priređeno 600 različitih događaja.

2kliif

Glavni izložbeni prostor (Vystavište) bila je prelijepa Industrijska palača u stilu Art Nouveau (1891.) arhitekata Friedricha Muenzbergera i Františeka Prašila u četvrti Holešovice, dovoljno prostrana (sa središnjom dvoranom, paviljonima i vanjskim prostorom) da udomi sve izložbene paviljone, osigura uvjete za razgovore, radionice i izložbu publikacija te omogući poseban prostor za virtualna iskustva.

Iako se prijašnjih godina mogla vidjeti zanimljiva ponuda kostimografije, ove je godine naglasak bio na scenografiji, scenskom prostoru i dizajnu (poput ne-kazališne izložbe maštovitih lutaka iz Čilea pod nazivom „Manja čudovišta – bestijarij čileanskog kazališta“).

Hrvatski predstavnik na 14. PQ bio je multimedijalni umjetnik Ivan Marušić Klif (1969.) s izvrsnom izložbom/instalacijom „Klizanje u nepoznato“ za koju je nagrađen.

3klif

Kustosi izložbe Marko Golub i Maša Milovac u pratećem katalogu precizno karakteriziraju da: „…Klifov rad u kazališnom kontekstu bavi se transformacijom prostornih i vremenskih okvira scenskog prostora primjenom slojeva digitalnih i analognih slika.

Klifa ne zanima stvaranje bešavne kazališne iluzije u kojoj jedan prostor imitira drugi, nego prostor čini aktivnim čimbenikom izvedbe, oblikujući ga kao vibrantnu, kinetičku ekstenziju tijela i radnji izvođača.

Koristeći statične i pokretne videoprojekcije, osciloskope kontrolirane vlastitim softverom i niz drugih tehnika, Klif pretvara scenski prostor u nešto poput muzičkog instrumenta.“

Svi koji su gledali kazališne predstave za koje je Klif stvarao scenografiju odnosno scenski prostor, mogli su se uvjeriti da je svojim promišljanjem duboko uranjao u zajedništvo pri stvaranju kazališne iluzije.

4klif

Predstave odabrane za PQ kojima je prikazan njegov rad bile su „Ljubavni slučaj Fahrije P.“ prema motivima stripova Željka Zorice Šiša u izvedbi autorskog tima predvođenog Željkom Burićem Kićom, „Bife Titanik“ Branka Brezovca, dva performansa Indoša i Tanje Vrvilo, te prostorno-specifična višekanalna instalacija „Pripovijetka“ nastala u suradnji s Anom Hušman.

U svojem tekstu Janka Vukmir ukazuje na „nematerijalnu narav projekata“, no ulaskom u „crnu kutiju“ izlagačkog paviljona (na čijim su vanjskim stjenkama ekrani s intervjuima i dokumentacijom) promatrač uronjava u svijet drugačiji od onog iz kojeg je došao i u potpunosti ga „preuzimaju“ izuzetne vizualne i auditivne senzacije, baš kao što ističu Golub i Milovac:

„Unutrašnjost instalacije predstavlja audiovizualni spektakl oblikovan iz ponovno prisvojenih multimedijskih elemenata korištenih u predstavljenim projektima, koji se razvija kroz vrijeme, rekonfigurira i stvara nova iskustva za gledatelja.“

olga-vujovic-200Piše: Olga Vujović
Povjesničarka umjetnosti i komparatistica književnosti

Facebook Like Button