İlker Ayci

Turska danas kroz oči İlker Aycia predsjednika najmoćnije avio kompanije svijeta.

Predsjednik jedne od najmoćnije avio kompanije na svijetu Turkish Airlinesa, İlker AYCI ističe kako je njegov posao, a ujedno i dužnost objasniti situaciju u svojoj zemlji i koliko je ona dramatična. Sa flotom od preko 340 aviona koji lete u čak 246 međunarodnih zračnih luka, i stoga su prvi u svijetu po tom pitanju, te u 113 zemalja svijeta jednostavno su zaslužili prijestolje najjače kompanije u avionskom prometu.

Za istaći je, kada je govorimo o Hrvatskoj, da je ovog proljeća otvorena nova destinacija pa je tako, osim u Zagreb, Turkish Airlines stigao i u povijesni Dubrovnik. Turkish Airlines raste iz dana u dan, čak i do tri puta od nekih drugih svjetskih aviokompanija, a nevjerojatan je podatak da će, zaključno u ovoj 2016. godini, prevesti oko 72,4 milijuna putnika. Prestižnu nagradu Sky Trax dobili su za najbolju avio kompaniju u Europi, i osvajaju je zaredom od 2013. Nažalost, u ovoj godini, neka zbivanja u Turskoj odražavaju se na niz razina pa smo kroz intervju imali priliku približiti sliku momentalne situacije sa aspekta predsjednika kompanije İlker Aycia.

W: Nakon nekih napada u Turskoj turizam u vašoj zemlji trpi. Koja osiguranja nudi Turkish Airlines svojim putnicima i gostima u Turskoj?
Svakako bih podijelio informaciju s javnošću da sam vodio dvije vodeće turske osiguravateljske kuće preko nekoliko godina. Najvažnija je stvar, što se tiče osiguranja turista, da risk management poduzimaju sve aktivnosti oko smanjenja svih rizika, što nam je bio, a sada još više prioritet. Redoviti i učestali sastanci koje vodimo povezani su sa svim segmentima sigurnosti uz povećanu suradnju s ostalim zainteresiranim stranama, kao primjerice obavještajnom službom koja također ima veliku ulogu. U našoj zemlji imamo teroriste koji su bili vojnici, policajci, državni službenici. Nakon pokušaja puča većinu njih smo maknuli iz javnog djelovanja i oni više nisu u svojim službama. To je zaista bilo potrebno filtriranje zbog buduće sigurnosti. Nažalost, vidimo na internacionalnom nivou da postoje razne grupacije, koje imaju svoju autonomiju i koje dopiru čak do američkog kongresa u kojem drže govore protiv Turske.

W: Kako sa svog aspekta gledate na sadašnjost i budućnost vaše zemlje?
Najvažnija je stabilnost zemlje, a Turska ima jako vodstvo. Možda je to bilo rečeno u šaljivom tonu, ali jedan američki ekonomist je izjavio kako je američko gospodarstvo slabo pod vodstvom gospodina Obame te je zamolio Turke da im daju Erdoana kako bi zamijenio Obamu :) Vodstvo gospodina Erdoana je snažno vodstvo. Turska nikoga ne napada i nema nikakve pretenzije prama drugim zemljama. Naša glavna preokupacija je naša sigurnost. Naglasio bih da smo mi u posljednje vrijeme primili milijune izbjeglica sa svih strana koji su morali nažalost pobjeći iz svojih domova. Otvorili smo vrata svim žrtvama kao što smo to oduvijek radili kroz našu prošlost. Sada stanovnici Sirije, Iraka i ljudi sa srednjeg istoka dolaze zbog nedemokratskih režima i vlada u svojim zemljama, jer se ne osjećaju sigurno u svojim domovima. Moja zemlja Turska pružila im je dom. Mi Turci smo jednostavno takvi i mislim da Turska neće napasti niti jednu zemlju nego će ona biti sigurno područje za svakoga tko želi pronaći utočište i stabilnost.

ilker-ayci-1

Mi nemamo naprednu demokraciju iako imamo dvjesto godišnju parlamentarnu povijest. Na ovim prostorima nastale su mnoge davne civilizacije, živjeli su mnogobrojni veliki znanstvenici, ovdje je došlo do prve pojave novca, zato je ovaj dio zemlje jako važan. Iznimno smo otvoreni prema svima, bez obzira da li netko živi u Europi ili nekom drugom djelu svijeta. Mi volimo poslovati i dolaziti u druge države zbog poslovnih susreta, ali sve velikodušno pozivamo i k nama u Tursku te poslujemo i ovdje. Kod nas je povezanost važna. Mi smo prisan narod, mi ne skrivamo ništa. Puč koji se desio bio je loš i da li će netko doći u Tursku njegov je odabir, ali mi svima otvoreno govorimo što se zaista dogodilo u ovoj zemlji i što radimo kako bismo spriječili da se takve stvari ne bi ponovile. Mi volimo ljude i stoga uvijek pozivamo sve da budu naši prijatelji, partneri, posjetitelji, gosti.

W: U koje zemlje primjerice lete vaši avioni, a opće su poznate kao rizične i zašto?
Pitali su europskog poslovnog čovjeka koji radi u Iraku koji mu je najveći izazov u radu, a on je odgovorio – sigurnost. Kada takvo isto pitanje postavite turskim poslovnim ljudima oni odgovaraju prijevoz. Začuđuje kako to da i oni ne odgovaraju da im je izazov sigurnost. Naš narod jednostavno ima takav karakter :) Prije svega smo izrazito oprezni i pripremamo se za siguran let, uvijek pomno obavimo našu domaću zadaću i pokušavamo uzeti u obzir sve postojeće rizike.

Konkretno, Turkish Airlines leti u Mogadishu, kada malo internacionalnih komapnija leti tamo. Boravio sam tamo prije dva mjeseca s nekim poslovnim ljudima i kroz razgledavanje zračne luke razgovarali smo i o sigurnosti i vido sam da se i tamo uvode poboljšanja po tom pitanju. Mi u zračnoj luci imamo i devet različitih nivoa sigurnosti a putnici jedva primijete možda samo dvije razine osiguranja. Zabrinjavajuće je i nažalost terorističke organizacije također napreduju i mogu imati ubačene ljude u sustav. Mi provjeravamo sve ljude koji rade u sustavu, njihove obitelji, račune ako je potrebno, baš sve po redu. Ako postoje bilo kakve naznake i propusti u sustavu mi to moramo znati prvi i odmah podignuti razinu zaštite na viši nivo. Nismo savršeni, ali puno radimo po tom pitanju. Recimo letimo i u Ukrajinu zato jer je u našem susjedstvu i dijelimo s tom zemljom isto more i stoga smatramo da jednostavno moramo tamo letjeti i letjeti ćemo dalje.

ilker-ayci-2

W: Na koji način provjeravate putnike? Da li detaljno provjeravate svakog putnika koji ulazi u avion?
To je teško provesti, temeljitu provjeru za svakoga putnika. Postoje određene provjere i pokušavamo shvatiti svakog putnika. Primjerice ako netko dođe u istanbulsku zračnu luku tijekom ljeta a osoba nosi kaput, to ga svakako stavlja pod sumnju, jer se upravo to desilo u samoubilačkom napadu. Zbog toga napada postoje određeni kriteriji i sigurnosne provjere o kojima ne mogu detaljnije govoriti ali svakako provodimo specijalne sigurnosne provjere. Uz to jako pazimo kako ne bi ometali ostale putnike, odnosno ne ugrožavamo privatnost ostalih ljudi na letu. Jako pazimo da provjera prtljage i ostale kontrole, kroz koje putnici prolaze, ne ugroze njihova osobna prava i to nam je izuzetno važno, jer terorističke organizacije teže tome da povrijedimo ljudska prava i da smanjimo ugodnost putovanja, a mi to ne želimo. Mi visoko cijenimo ljudska prava.

W: Koji i kakvi su Turkish Airlinesu planovi za budućnost?
U budućnosti ćemo još povećavati svoju mrežu i stoga kupujemo avione tipa 727, Airbusove i ubrzano radimo na još niz planova za budućnost. Naš rad temelji se na brizi oko naših zaposlenika, njihovoj edukaciji i velikom ulaganju u udobnost leta i svim detaljima pout cvijeća, fine kave, hrane u kojima putnici uživaju tijekom leta. Također iznimno mnogo ulažemo u osoblje koje leti. U našem centru za obuku naši piloti imaju na raspolaganju najmodernije simulatore svih tipova aviona tako da savladavaju sve i najsitnije detalje leta, a stjuardese također prolaze detaljnu obuku, a sve kako bi se putnicima osigurao siguran i što udobniji let. Turkish Airlines je broj jedan u Europi ali želimo biti i broj jedan u svijetu, iako imamo jaku konkurenciju od strane Amerike i Kine koja je u velikom zamahu. Naša kompanija je za usporedbu 2013. godine letjela u 42 velika grada, a do 2033. godine planiramo letjeti u 91 grad. Također smo postavili i neke ciljeve koje kanimo ostvariti do 2023. godine, a to je flota od najmanje 500 aviona što znači da očekujemo oko 120 milijuna putnika. Posebno se širimo na Sjevernu Ameriku po broju destinacija, a već sada pokrivamo 246 međunarodnih destinacija. Istanbul je postao sjecište putnika cijelog svijeta, jer iz njega spajamo Aziju, Afriku i Europu. Turkish Airlines zapošljava 42000 radnika i ima preko 2000 kapetana aviona, a te brojke će i dalje raste kako raste naša kompanija. Također bih za kraj istakao da će sljedeće godine u Istanbulu biti sagrađen novi aerodrom koji će biti treći najveći na svijetu u svojoj prvoj fazi otvaranja, a planiramo da će u zadnjoj fazi izgradnje i uređenje do 2023. godine biti najveći na svijetu.

Autor: Diana Mikloš
Fotografija u intervjuu: Diana Mikloš
Intervju omogućio: Turkish Airlines
Turkish Airlines Inc.

Trg Bana Josipa Jelačića 4/1 10000 ZAGREB
Tel: +385 1 4921 855
e-adresa: opostoglu@thy.com