Bijenale u Veneciji, međunarodna izložba likovne umjetnosti, bez obzira na ukuse i procjene, svakako donosi pregršt informacija o umjetnicima o kojima, stjecajem okolnosti, prvi puta saznajemo upravo u sklopu te šestomjesečne izložbe.
Ovogodišnja izložba (11.5.-24.11.2019.), uz izložbe u nacionalnim paviljonima unutar Giardina i Arsenala, po cijelom je gradu „rasula“ paviljone i umjetnike čiji je nastup bio itekako zanimljiv.
Iako je Spazio Punch, Giudecca ( prostor bivše pivovare Dreher) dobro poznat ljubiteljima umjetnosti, već sama činjenica da do njega ne možete doći drugačije nego isključivo brodićem, često obeshrabruje one koji na kratko vrijeme dolaze u obilazak Bijenala (na primjer ona famozna tri dana uoči otvorenja).
No, ovaj puta je odlazak u spomenuti prostor itekako nagradio posjetitelje, ponudivši mu špiljski ugođaj prepun boja i vlasi.
Islandska umjetnica Hrafnhildur Arnardottir poznata i pod lakšim, skraćenim imenom Shoplifter (koje je stekla slučajno, kada sugovornik nije razumio njezino ime prilikom predstavljanja) rođena je u Reykjaviku (1969.), ali već četvrt stoljeća živi u New Yorku.
Njezina „specijalnost“ su velike instalacije žarkih boja izvedene od umjetne (sintetičke) i prave kose.
Instalacija kojom je preobrazila bivše skladište u Islandski paviljon nosi naziv „Chromo sapiens“, zbog nepobitne asocijacije na špiljski prostor.
Veliki viseći snopovi prekrivaju strop i zidove, istovrsne „prostirke“ zakrivaju pod, a sam je prostor podijeljen u tri , bojama naglašeno , dijela: ulazni „primal opus“ (tamne boje i prigušeno osvjetljenje), srednji „astral gloria“ (sa svjetlijim, no jarkim bojama te mogućnošću lijeganja na podij kako bi se gledalo iznad sebe ) i završni naglašeno osvijetljen dio „opium natura“ ispunjen pastelnim i bijelim vlaknima.
Struktura vlakana, intenzitet boja i svjetlosti pretvara ovu izduženu prostoriju u svojevrsno utočište, jer sve djeluje mekano i prijateljski, poziva na dodirivanje i boravak, čini ugodu oku i duhu.
Cijeli prostor završava zatvorenim vratima, no ja sam, došavši prerano, imala prilike prolaskom kroz Paviljon izaći u vrt i to je bio dodatni doživljaj: stapanje umjetno/umjetnički stvorenog ambijenta i prirode. Izložba „Chromo sapiens“ umjetnice Shoplifter u Islandskom paviljonu predstavlja nesumnjivo posebnost ovogodišnjeg Venecijanskog bijenala.
Fotografi Elisabeth Davidsdottir i Ugo Carmeni
Piše: Olga Vujović
Povjesničarka umjetnosti i komparatistica književnosti