Prikaz neiskazivog

Zagrebačka Galerija SC vrlo redovito (uz afirmirane autore) izlaže radove mladih umjetnika, ali i onih koji nisu više „tako“ mladi no čije umjetnine poznaju malobrojni jer, stjecajem okolnosti, nisu samostalno izlagali. Ciklus takvih izložbi nosi naslov „Oni dolaze…“ , a da se radi o dobrom odabiru autora pokazuju njihove daljnje izložbene aktivnosti.

oni-dolaze-izlozba-1

Izuzetno mi je drago (posve utilitarno) kada se radi o autorima izvan Zagreba, kao što je to slučaj sa slikarom i kustosom u Galeriji umjetnina Branislava Deškovića u Bolu (otok Brač) Tinom Vukovićem (1987.) čija se izložba neobičnog naslova „Does a bear shit in the woods“ (kvazi pitanje kojem je „da“ nedvojbeni odgovor, a čija hrvatska inačica glasi „Je li papa katolik?“) može pogledati od 29.1. – 10.2.2021..

oni-dolaze-izlozba-2

Teme Vukovićih slika su mahom ženski portreti (sedam i jedan muški), dok su na dvije slike (postavljene na izlazu iz galerije) naslikani parovi. Svaka od žena , bez obzira komunicira li s gledateljima ili istražuje neke svoje, samo njoj dostupne svjetove, balansira na granici između našeg i svojeg iskustva.

oni-dolaze-izlozba-3

Budući da slikar „krije svoje izvore“, nije jasno ( a nije niti pretjerano važno) radi li se o modelima ili izmišljenim osobama ,ali likovni jezik na svim slikama pripada ekspresionističkom načinu. Mada je moja prvotna impresija bila da gledam , uvjetno govoreći, „ružna lica“, ubrzo sam spoznala da se radi o naglašeno markantnim karakterima.

oni-dolaze-izlozba-4

Izražajnost lica Vuković postiže čvrstim potezima, pri čemu suprotnost između „grubih“, bojom naglašenih malih ploha (faceta) kojima oblikuje portret i ravnomjerno izvedene pastelne pozadine daje likovima izdvojenost , zamalo „neprirodnost“.

Teško je pretpostaviti koliko je izvrstan likovni materijal bolske galerije utjecao na našeg slikara/ kustosa, ali ako i jest, proživljenost njegovih slika daje im naglašenu vlastitost (nezaobilazan je odličan postav izložbe). Meni najdraža slika prikazuje par, mladog muškarca i zrelu ženu (sina i majku?), koji sjedi za stolom ispred maslinasto zelene pozadine, neodoljivo podsjećajući na slične motive Miljenka Stančića…

oni-dolaze-izlozba-5

Naoko na tragu varaždinskog slikarskog diva, ova slika svojim ozračjem figurira kao poveznica između nekada i sada, dok njezina suptilnost služi na čast mladom autoru. Spomenuta slika predstavlja narativni uvod za sliku na kojoj dvoje ljudi šiva lutku (on) i tako zaokružuju ne samo vlastiti slikarski svemir nego i cijele izložbe (mi smo tu tek prolaznici).

Izložba predstavlja izuzetan likovni i mentalni iskorak, pa proročki izričem da Tino Vuković ne „dolazi“ nego je upravo došao.

Fotografije: Matija Smuk

olga-vujovic-200Piše: Olga Vujović