Žarko Beker  – Retrospektiva

Retrospektivna izložba Žarka Bekera (Zagreb , 1936. – 2012.), crtača i scenarista stripova, dizajnera i ilustratora otvorit će se 9. lipnja 2015. u 19 sati u Galeriji Klovićevi dvori. Nastavit će se tako niz uspješnih stripaških i ilustratorskih retrospektiva poput onih posvećenih majstorima Ivici Bednjancu, Andriji Mauroviću i Walteru Neugebaueru. Izborom radova za izložbu Žarka Bekera dosljedno predstavljamo publici, stručnoj i znanstvenoj zajednici, nepoznate teme vezane uz ilustraciju i strip, kontinuiranom organizacijom tematski srodnih projekata koji se u našoj galeriji održavaju od 1986. godine.

zarko-beker-4

Žarko Beker rodio se 1936. godine u Zagrebu. Predstavio se debitantski svijetu devete umjetnosti (stripa) kao petnaestogodišnjak u dječjem listu „Pionir“, a profesionalno se bavio stripom između 1957. i 1966. Osnovni elementi istraživanja njegova opusa vezani su uz: omladinski tjednik „Plavi vjesnik“ (popularni „Plavac“) kada je sudjelovao u radu tadašnje redakcije i bio jednim od „zaštitnih znakova“ važnoga razdoblja izlaženja tjednika; povijesni strip „Zaviša“ (za čije je sve četiri epizode scenarij napisao Zvonimir Furtinger); kao i tinejdžersko-pustolovni serijal „Neven, Koraljka i Bobo“ (scenarist Rudi Aljinović). Navodimo u ovoj prigodi samo najpopularnija njegova ostvarenja, iako je ostao zapamćen i strukovno vrednovan po „Demonji“, „Mak Makiću“, „Špiljku“, i „Bint el Hadriju“. Kada je iz „Večernjeg vjesnika“ promijenio poslodavca angažmanom u „Plavome vjesniku“, kao ilustrator postao je i članom redakcije (što je ostao do 1966., a urednici su bili: Mla¬den Bjažić, Antun Patik, Nenad Brixy), te mu je pripala važna uloga – natječaji za crtače, „škola” stripa i sl. u pozicioniranju tjednika kao najvažnijeg strip-lista poslije 1945. godine.

zarko-beker-3

Zahvaljujući ljubaznoj, stručnoj i profesionalnoj suradnji s njegovim nasljednicama – Koraljkom Beker Jalušić i Jankom Carev, pripremili smo izbor najboljih i sačuvanih djela iz obiteljske ostavštine.
U ovome pripremnome trenutku izabrano je više od tri stotine radova razvrstanih po temama i originalima: crtežima, ilustracijama, koloriranim i crno-bijelim stripovima, te prijedlozima za dizajnerska rješenja pojedinačnih proizvoda („Badela“, „Francka“, „Kraša“, „Zagrebačke banke“) i drugih naručitelja. Žarko je uspješno izrađivao i naslovnice knjiga i časopisa, međutim, najveća ljubav i strast crtača koju je uspješno prenosio mlađima, bili su stripovi koje je sredinom devedesetih godina prošlog stoljeća objavljivao u „TNT-u“, „Nacionalu“, „Smibu“, „Modroj lasti“, „Slobodnoj Dalmaciji“, „Vjesniku“, „Večernjem listu“ i „Fokusu“. Spomenutu strast i crtačku rutinu izgradio je kao gimnazijalac (crteži koje je objavljivao u „Aero modelaru“ do ovoga trenutka bili su potpuno nepoznati javnosti). Upisao je i studij arhitekture, a istodobno radio u „Zagreb-filmu” kao animator.

Prvi veći strip (više tabli, opsežniji scenarij) objavio je za njemačkog nakladnika Rolfa Kauku (agencijski strip „Fix & Fox“), poslije i novijem dnevnom listu „Večernji vjesnik“. Bila je to adaptacija romana Ericha Kästnera „Hrabri razred profesora Justusa“ (u istome listu zaposlio se na radnome mjestu ilustratora).

zarko-beker-2 zarko-beker-1

Moglo bi se doista reći da je Žarko Beker, „purger” s tri-stoljetnom obiteljskom tradicijom jedna od najvećih dragocjenosti hrvatske strip-umjetnosti šezdesetih godina, a je li šteta što je u drugoj polovici istog desetljeća napustio strip te se posvetio grafičkom dizajnu, u kojem će također ostvariti vrhunske standarde, pokazat će ova valorizacijska retrospektiva. Činjenica je da će „Vjesnikovu agenciju za marketing” upravo on pozicionirati u jednu od vodećih marketinških agencija u tadašnjoj državi i na širim geografskim prostorima.
Žarko Beker zaslužio je niz nagrada i priznanja, uključujući i nagradu za životno djelo, koju je dobio 1999. na „Salonu hrvatskog stripa“ u Vinkovcima.
Preminuo je 2012. ne dočekavši valorizacijsku retrospektivu.

Pripremivši je za 2015., dodatno naglašavamo elemente izbora koji su nam bili osnovnim preduvjetima za daljnji rad, a time ujedno odgovaramo na osnovno pitanje: „Zašto je točno Žarko Beker postao laureatom nagrade za životno djelo na području hrvatskog stripa „Andrija Maurović“? Kako kaže Veljko Krulčić, glavni autor izložbe, te pri tome citira znalce: „Dati dobar domaći strip, stvoriti strip-junake u našoj sredini, inspirirane našim prilikama – bila je to želja grupe autora okupljenih oko redakcije ‘Plavog vjesnika’…“ Danas, to nije jedan od banalnih izvadaka iz teksta „Majstori domaćeg stripa“ (objavljenog u broju 461. od 25. 7. 1963.), već ima vrijednost manifesta koji kratko, nedvosmisleno i precizno razlaže uređivačku koncepciju… Svakako, to se odnosi na strip tiražnog i utjecajnog omladinskog tjednika, pod okriljem „Vjesnika“. Tada su, bez obzira na žanr, realističku ili karikaturalnu maniru, objavljeni crteži velikoga majstora, u formi stripova obilježavali čitalačku mladost današnjih pedesetogodišnjaka i šezdesetogodišnjaka, a Zagreb i Hrvatsku inaugurirali kao metropole europskog stripa. Danas se čini uvriježenim raspravljati o anketama o popularnosti – „Retrospektiva Žarka Bekera“ odgovara upravo na spomenutu raspravu izborom vrhunskih radova kojima je uvijek bio „pri samome vrhu“ – većina Bekerovih stripova (scenaristi su bili: Zvonimir Furtinger, Danko Oblak, Marcel Čukli, Rudi Aljinović i Žarko osobno) doživjela je reprinte. „Rekorder“ bez konkurencije jest „Zaviša“, pri čemu je svako novo objavljivanje (uključujući i albumsko) bilo u svrhu „tržišne konjunkturnosti“, a ne segmentarnih kulturoloških projekata.
Koraljka Jurčec Kos, Veljko Krulčić

Uz dopuštenje: Galerija Klovićevi dvori (sve fotografije)

Facebook Like Button