Hrvatska spašava blaga Venecije

Venecija je grad koji se ne može uspoređivati niti s jednim drugim. Brojni otočići okruženi kanalima ispresijecani su labirintom uličica i pločnika, a povezuju ih dražesni mostići. Koraci i žamor turista miješaju se sa zvucima motornih čamaca i povicima gondolijera. Ovaj grad bio je predmet žudnje i muza brojnih umjetnika. Među njima su i Proust, Turner, Monet, Liszt i Wagner.

Bivše središte jednog od najmoćnijih sredozemnih carstava dnevno privlači čak 70.000 ljudi koji se dolaze uvjeriti u glasovite bisere arhitekture i umjetnosti. Grad kanala, kupola i zvonika porijeklo vuče iz petog stoljeća, kad su rimske obitelji pred naletima Huna pobjegle glavom bez obzira. U močvarnoj laguni koja broji stotinjak otočića pronašli su novi dom. Zarađivali su prodajom soli i gradili kuće na nanosima mulja koje su očvrsnuli drvenim stupovima. Nakon niza požara, drvene domove zamijenili su kameni. Na originalne stupove nadograđivali su se kameni temelji kako bi se omogućila čvršća izgradnja.

venecija-1

Zlatno doba

U zlatno doba Venecijom je vladao dužd, kojem je sagrađena i veličanstvena palača, dovršena 1341. U njoj su bile smještene i brojne političke institucije Mletačke Republike sve do Napoleonove okupacije grada i propasti Republike. Crkva Santa Maria della Salute (Gospa od zdravlja) podignuta je nakon još jedne tragedije. Kako bi se oslobodila kuge koja je odnijela više od devedeset tisuća života, Venecija se zavjetovala na izgradnju crkve. Povorka koja se održava u studenom i dalje podsjeća na tužno razdoblje. Kreće s Trga sv. Marka prema crkvi preko Canala Grande.

venecija-2

Malo po malo gradile su se trgovačke, gospodarske i političke veze, da bi u 15. stoljeću Venecija postala glavna trgovačka točka za prodaju robe s Bliskog istoka. Svilenim putem pristizali su vrijedni začini, porculan i drago kamenje. Kako bi zaštitila svoje interese, Venecija je izgradila najmoćniju europsku ratnu mornaricu. Flota galija s lakoćom se suprotstavljala Turcima i Đenovljanima. No u Veneciji se nije samo radilo i gradilo – karnevalom su si stanovnici davali oduška za cijelu godinu. Dekadentno slavlje ispunjeno glazbom, kazališnim predstavama, kockanjem i plesom prekinuo je Napoleon. Tradicija maskiranih zabava se nastavila 1979., ali u znatno skromnijem obliku.

brodosplit-venecija

Napredne brane iz Brodosplita

Bez mora koje je omogućilo razvoj i bogatstvo, Venecija ne bi mogla izrasti u veličanstveni grad. No more je donijelo i velike nevolje. Snaga valova i bušenje arteških zdenaca doveli su do toga da je grad počeo tonuti natrag u blato. Strašna poplava u studenome 1966. potaknula je pokretanje međunarodnog projekta za spašavanje Venecije izgradnjom sustava obrane od djelovanja mora i restauraciju. U pomoć Veneciji 2014. pristigla je i tvrtka Brodosplit kako bi sudjelovala na jednom od najvećih građevinskih projekata u povijesti Italije. Stručnost splitskih brodograditelja uvjerila je talijanski arhitektonsko-građevinskog konzorcij “Venezia Nuova“ da Brodograđevnu industriju Split izabere za partnera u borbi protiv katastrofe. Nakon niza natječaja, s tvrtkom Costruzioni Mose Arsenale potpisan je ugovor o gradnji čeličnih brana koje će se postaviti na morskim prolazima koji kroz lagunu vode prema Veneciji.

brodosplit-venecija-1

Ovim se poslom Brodosplit izrazito ponosi jer je postignut na svjetskom natječaju u jakoj međunarodnoj konkurenciji brojnih brodograditelja i proizvođača čeličnih konstrukcija. Njime će ostati vječno upisan na listi tvrtki koje su pridonijele spašavanju Venecije od velikih problema koje joj donosi plima, rekao je Tomislav Debeljak, predsjednik Uprave Brodosplita.

Niz mobilnih brana štitit će venecijansku lagunu kad plima naraste od 110 cm, pa sve do tri metra. Brane će napunjene vodom ležati na dnu mora, a nakon što se napune zrakom podizat će se prema površini mora i zatvarati ulaze u lagunu. Kad se ispumpa zrak, ponovno će se napuniti vodom i leći na dno mora. S ostalim pratećim mjerama, kao što su ojačanje obala, povišenje riva, kao i popločavanje i poboljšanje lagunskog okoliša te će barijere čuvati Veneciju od poplava i morfoloških propadanja.

Tekst: Brodosplit