Pokret za svaku priliku

Kazališna sezona 2023./2024. Hrvatskog narodnog kazališta u Zagrebu počela je predstavom „Baletni koncert – život na pozornici“ prema ideji i u režiji ravnatelja Baleta Massimiliana Volpinija (22.9.2023.) u kojoj su se od baletne karijere oprostili stariji članovi, prodefilirali skoro svi oni u naponu snage i predstavili se oni netom primljeni.

Iako nisam sklona plesnim „ficlekima“ (fragmenti iz većih plesnih cjelina), deset kraćih izvedbi mahom u Volpinijevoj koreografiji (izuzetak su bili Petipa za duet iz Minkusovog baleta „Don Quixote“, solo iz Mujićevog baleta „Gospoda Glembajevi“ i Malakhov za dva prizora iz baleta „Labuđe jezero“) vrlo su dobro predstavili ansambl, a inteligentne i duhovite video projekcije objelodanile su odnos plesača prema plesu koji je njihova vokacija a ne samo profesija, prema kazalištu, životu, svijetu…

Šteta da nisu bila napisana njihova imena jer iako ljubitelji baleta imaju svoje omiljene plesače, ipak se moraju podsjetiti na one koje zapaze u sjajnoj roli ali zaborave njihova imena.

balet HNK 2023 2024

Preplitanjem baletnih nastupa i „video ispovijesti“ nastao je amalgam koji je mudro i osjećajno „udarao“ po srcima zahvalne publike.
Uvodna scena nazvana „Sat baleta“ je slikovito prikazala početke svakog baletana/ balerine i uvela je publiku, uz glazbu Dmitrija Kabalevskog, u lijepi i naporni baletni svijet.

Bračni par Sumitomo (Rieka Suzuki i Takuya) vratio je publiku u 19. stoljeće otplesavši duo iz Minkusovog baleta „Don Quixote“, a Gershwinova glazba ju je podsjetila na „ludo“ doba jazza.

Nakon gotovo sakralnog Albinonijevog ugođaja, uz Haendlovu glazbu „Lascia che io pianga“ nastupila je besprijekorna Natalia Kosovac, da bi u nastavku Chopinova glazba bila podlogom „dijaloga“ između plesača i ogledala (sjetimo se da je njihovim vježbama upravo ogledalo stalni suputnik i svjedok).

HNK predstave balet 2023 2024

„Odlazeći“ baletani i balerine pokazali su da se na njih i dalje može računati jer je zabavna koreografija „Zaplešimo“ (uvertira iz operete „Šišmiš“ Johanna Straussa ml.) na duhoviti način pokazala da su još uvijek gipki i poletni ali da ih „muče“ križa i druge „staračke“ boljke.

Nakon scena iz baleta „Labuđe jezero“ i prisjećanja na jedan od najboljih zagrebačkih „dramskih“ baleta, Mujićevu koreografiju nada-nutu Krležinom dramom „Gospoda Glembajevi“ (Leonov solo u izvedbi Takuya Sumitoma) predstava je završila izvedbom velebnog „Finala“ na Satievu glazbu i nastupom skoro svih koji plešu ili su u zadnje vrijeme plesali na ovoj sceni (da ne kvarim svečarski ugođaj pitanjima gdje je…).

Baletna predstava kojom je najavljena nova sezona u HNK Zagreb nije bila samo cjelovito osmišljena priča o baletu i izvođačima, nego je, kao i uvijek, pokazala da se zagrebački baletni ansambl može uhvatiti u koštac s najzahtjevnijim koreografijama.

Fotografije Mara Bratoš

olga-vujovic-200Piše: Olga Vujović
Povjesničarka umjetnosti i komparatistica književnosti

Facebook Like Button