Zbirka, a ne zbrka!

Koliko god razmišljala o naslovu teksta posvećenog izvrsnoj izložbi igračaka iz ostavštine povjesničara umjetnosti Tihomila Stahuljaka (1918.-2007.) u vlasništvu Jure Gašparca postavljenoj u Muzeju seljačkih buna u Gornjoj Stubici (u sklopu Muzeja Hrvatskog zagorja) od 1.2.-1.9.2019. pod naslovom „Zbirka, a ne zbrka“ (naslovljena od samog sakupljača Stahuljaka), nisam se uspjela dosjetiti boljeg, jer ovaj naziv doista opisuje što je, između ostalog, prikupio ovaj marljivi i samozatajni čovjek (o ostalom materijalu u zbirci možda nekom drugom prilikom).

uvodstah

Izložba koju su koncipirale Žarka Vujić i Vlatka Filipčić Maligec postavljena je u četiri raspoložive izložbene dvorane dvorca Oršić i pokazuje tek dio (otprilike petinu zbirku koja broji tisuću predmeta) ove zanimljive zbirke, koja je nastajala s pomišlju sakupljača na osnivanje Muzeja igračaka (utinam, lat.- o da , kamo sreće da).

Povjesničar umjetnosti i konzervator, profesor Tihomil Stahuljak intenzivno je prikupljao najrazličitije predmete ujedno pišući o njima, a zbirka igračaka proizvedenih od kraja 19.do početka 21.stoljeća (jednaki status imaju starinske igračake od papier machea i lutke Barbie i Teletubbies) najintenzivnije je nastajala između šezdesetih i osamdesetih godina 20. stoljeća i u njoj su podjednako zastupljene tradicionalne (drvene folklorne, osobito one nastale u Hrvatskom zagorju) i takozvane dućanske igračke.

medekistah

Autorice izložbe pokazale su izuzetan senzibilitet poštujući Stahuljakovu podjelu igračaka i nastojeći ih tako ne samo grupirati, nego i postaviti, od prve sobe u kojoj pojedina igračka predstavlja informaciju o grupi istovrsnih igračaka koje slijede i koje, uz same igračke, sadrže i Stahuljakove navode, da bi završile sa serijom fotografija djece i njihovih igračaka.

„Ono što se kreće i okreće“ skupina je igračaka koja se preklapa s grupom „životinja“ (predmeti u pravilu sadrže originalne sakupljačeve naljepnice), jer su igračke na navijanje najčešće životinje (ptice, miševi, zečevi), a kako zvrkova uglavnom nema, autorice su tu uvrstile igre na igralištima (lopte, kantice i šarene drvene klepetaljke pod nazivom leptir-tič, noćna mora svih roditelja ), ali i stereoskop (čije su fotografije digitalizirale).

Same životinje nisu predstavljale neku nedoumicu, mada među igračkama od pliša nalazimo i maskote sportskih događanja, čija je namjena upitna.

U grupi pod nazivom „ljudi“ ima iznimno malo primjera namijenjenih igranju, jer je većina „igračaka“ od drveta (izvanrednih estetskih kvaliteta) iz radionice Adonisa Bazine (tu je zalutao i snjegović kojeg bismo teško nazvali čovjekom, mada…), ali i serija nekada jako popularnih minijaturnih olovnih vojnika.

Grupe igračaka nazvane „lutke“ i „sve za lutke“ uvjetno bismo sve mogli svrstati među igračke, jer su tu i takozvane bebe za kauč (velike ukrasne lutke čija je namjena bila isključivo dekorativna) i lutke namijenjene kućnim kazalištima , ali i čitava serija kuhinjskih predmeta, drveni tradicijski namještaj kao i kuće za lutke (izvanredno lijepe i bogato namještene).

ormar stah

U grupaciji vozila – vozila, plovila i letala (duhovito opisana kao prometala) nalazimo očekivano male željeznice, ali i konjske (drvene) zaprege, drvene i metalne automobile (nekada silno popularni modeli različitih automobila koje je Stahuljak sačuvao u originalnoj ambalažI), jedrenjak u boci, drvena zagrebačka uspinjača(Bazina), ali i vozila izlegnuta iz Kinder jaja.

Spomenute ručne lutke koje su očito pripadale prostoru kazalište upotpunjavale su područje nazvano „umjetnost“ u kojem najveći dio zauzimaju razna glazbala, dok je dio opisan kao „igre“ pripadao društvenim igrama poput domina, šaha ili tombole.

mladenka stah

Iako sam Stahuljakov popis zaokružila, zastati ću na čas u posljednjoj, četvrtoj prostoriji, budući da se radi o najreprezentativnijem djelu izložene zbirke:

Ne samo da se radi o izuzetnim primjercima lutaka i pratećeg sadržaja (za buduću kućanice!), već se tu nalazi duhovito aranžirana scena nevjeste pred ogledalom.

Lutka napućenih usnica i zatvorenih očiju u vjenčanici doista je zagonetka, jer što takav lik radi u svijetu djetinjstva?

S jedne strane izuzetno sugestivnog (posebno odraslima) i ekspresivnog izraza lica, lutka je u klečećem položaju, pa je silno zabavna kombinacija njezina lika i prekrasne male psihe (za ovaj bi se komad namještaja u prirodnoj veličini dali veliki novci!).

Pokraj naše samozadovoljne nevjeste nalazi se mramorni komplet za umivanje, koji pokazuje ne samo veliku estetsku vrijednost, već neobičan pristup dječjem svijetu (zbog dimenzija to je jedino suvislo promišljanje, no zbog izgleda izaziva priličnu nedoumicu).

Izložba igračaka „Zbirka , a ne zbrka!“ tek je nagovještaj izuzetno zanimljive zbirke koju bi valjalo popisati i valorizirati, te ako i nije svaki primjerak vrhunski, sigurno ih izvanrednih ima barem još toliko koliko je izloženo.

olga-vujovic-200Piše: Olga Vujović
Povjesničarka umjetnosti i komparatistica književnosti