Brodovi hrvatske povijesti

Brodovi su od davnine imali velik značaj za sve civilizacije svijeta, posebno u gospodarsko-trgovinskom sektoru. Služili za prijevoz putnika, robe, a mnogi od njih su bili „odgovorni“ za stvaranje povijesti brojnih kultura i država. I danas brodovi imaju veliku važnost za ljude, a glavna funkcija im je prijevoz putnika i robe sa jedne destinacije na drugu. Prema službenim definicijama brod je plovilo odnosno prijevozno sredstvo čija je uloga raznolika, ovisno o ljudskim potrebama. Prvu brodovi u povijesti bili su načinjeni od debala izrađenim golim rukama dok smo danas svjedoci brojnih mega brodova i trajekata koji dnevno prevoze na tisuće putnika. U narednom tekstu saznajte nešto više o brodovima koji su itekako važni za hrvatsku povijest, kulturu i baštinu.

Dubrovačka karaka

karaka-1
Jedan od najznačajnijih jedrenjaka važnih za hrvatsku povijest, a ujedno i najvećih iz tog perioda je slavna Dubrovačka karaka izgrađena u tadašnjoj Dubrovačkoj Republici. Glavna funkcija bila joj je prijevoz skupog tereta, a sam jedrenjak bio je dobro osiguran od raznih pirata i kriminalaca. Jedrenjak Dubrovačka karaka imao je tri jarbola, a bio je predviđen za prekooceanska putovanja. Karake su izgrađivali dubrovački majstori zlatnih ruku koji su u izradama koristili životno znanje, iskustvo, dragocjeno vrijeme i najkvalitetnije drvo.

Omiška strijela

Zanimljiv jedrenjak posebni je po tome što su ga izgrađivali Omiški gusari koji bi svoje legendarne brodove koristili u plovidbama i borbama. Također vrlo često za naziv Omiška strijela možemo čuti i izraz brod na vesla. Njihova glavna karakteristika bio je plitki gaz koji im je omogućavao brzu pokretljivost koja je u vrijeme borbi bila posebno važna. Važno je napomenuti da je za omiške brodove bio prilagođen podvodni zid u koritu rijeke Cetine što je neprijateljima zadavalo dodatne probleme.

Condura Croatica

condura-croatica
Brodovi koji su jako zanimljivi za hrvatsku povijest su također važni za cjelokupnu svjetsku povijest. Priča o njima započinje još iz perioda Bizantskog Carstva, a poznati su kao najmanji, ali najubojitiji ratni brodovi. Prema povijesnim informacijama smatra se da su u Hrvatskoj ovi brodovi bili aktualni u vrijeme vladavine kralja Zvonimira i Krešimira IV. Pronađene brodove danas možete pogledati u Muzeju ninskih starina u gradu Ninu.

Neretvanska lađa

ladja-neretva
Neretvanska lađa poznata je kao tradicionalno plovilo kojim se koristilo za plovidbu u neretvanskom području. Uglavnom su služile kao teretna prijevozna sredstva, za prijevoz životinja, poljoprivrednih proizvoda, a tek maleni postotak njih se koristio kao osobno prijevozno sredstvo. Prema izmjerenim podacima lađe su mogle prevoziti oko tridesetak ljudi, a neke su težile i više od tri tone.

Gajeta falkuša

falkusa
Zanimljivi autohtoni hrvatski brod naziva se gajeta „falkuša“. Za one koji nisu upoznati s terminologijom valja naglasiti da falkuša naziv za određene gajete kojom se brodica pokreće za vrijeme bonace. A sam naziv gajeta predstavlja morski ribarski čamac. Važna je spomenuti da su fajkuše bile važne zbog svojih plovnih karakteristika, a isključivo su se izrađivale od borovine s otoka Sveca. Ribari su je koristili sve do polovine 20.-og stoljeća, a najznačajnije su gajete fajkuše iz Komiže.

Ostali značajni brodovi su: Dubrovački galijun, Sagena, Srednjovjekovni krčki jedrenjak, brod Uragan i mnogi drugi.

Autor: Marina Jakšić
Fotografije: rongorongo, Eisenbahner unterwegs, Remus Pereni, vislav torre

Facebook Like Button