Revolucija cipela

Revolucija u svijetu obuće od 70′ godina do 21. stoljeća.

“Dajte mi cipele s visokim štiklama, na njima ću osvojiti svijet.” Marilyn Monroe. Vrijeme revolucije počinje već 70’ godina kada se poimanje cipela i tenisica polako penje na veće razine. Veliki brendovi, čak i oni mali, polako pridobivaju svoju poziciju na modnoj sceni obuće. Svoju kreativnost pokazuju na potpuno novi način i time osvajaju svijet. Vodimo Vas kroz mali vodič revolucije cipela od 70’ godina do 21. stoljeća.

70′ godine

Obilježje 70′ godina je sloboda izražavanja, vrijeme u kojem se sve miješa- rock, disko, retro. U tim godina platforme su bile obuća desetljeća, koje su obarale s nogu i muškarce i žene. Javlja se punk a time i čizme Dr. Martnes koje postaju kultna obuća glazbenika, simbol glazbenog smjera panka i gotike, te moda postaje sve specijaliziranija u skladu sa zahtjevima društvenih kultura i zajednica. U zamjenu za njih mogli ste naći čizme Amigo koje je proizvodio Peko; zagrebački naziv za njih su bile hašice.

Zvijezde poput Elton Johna, David Bowiea i Garyja Glittera na pozornicu dolaze s visokim petama, šminkom i blještavom, kričavom odjećom te tako promiču kulturu i modu na potpuno novi način. Ljudi u svoju kulturu unose indijske sandale, japanke, espadrile, pa i opanke.

Hrvatska za svim modnim zbivanjima u to vrijeme malo kasni, no nikako nije propustila sve značajke modne revolucije. Krajem 70′ godina razvija se tradicijski folklor te se pokazuje sve veće razumijevanje za interes i razvoj kulturnih oblika.

80′ godine

U doba 80’ godina odjećom se prikazivala financijska moć I društveni status. Boja kostima i kroj naglašavali su autoritativni stil, salonke postaju najraširenija obuća za žene te se naglasak postavlja na imena i etikete, dizajnerskim brendovima. Ponovno se popularizira stiletto koji sada predstavlja dominaciju, autoritet I seksualnu agresivnost.

Plesna kultura, kao I glazbeni pravci poput break dancea, hip hopa, rapa, doprinijela je popularizaciji sportske obuće poput Adidasa, Nike, Reebok i Pume.

U Hrvatskoj revolucija cipela je obilježena novim valom, posebice Polet, koji je za Hrvatsku I Zagreb predstavljao glasilo socijalističke omladine. Označavao je veliko otvorenje i oslobađanje kreativnih potencijala a tako i raznovrsnost u kulturi oblačenja. Mjesto u Zagrebu, Hrelić, postalo je popularno po švercanim I rabljenim cipelama, gdje su se najveći brendovi mogli kupiti za upola manju cijenu.

90’ godine i početak 21. stoljeća

Tu možemo pronaći dva stila: ekološki i minimalistički. Neutralnost boja, prirodni i hitech materijali, jednostavnost i funkcionalnost je ono što je obilježilo obuću. Birkenstock, Timberland, Caterpillar – sve su to trendovi koji su polako postizali svoj uspjeh na modnoj sceni obuće. Početkom 90’ godina, Američki rock sastav Nirvana, popularizirao je grunge a do samoga vrha dovodi Concerse All Stars i čizme Dr. Martens.

Dizajneri obuće poput Jimmy Choo, Patrick Cox, Christian Louboutin, Pollini, Rossi, Casadei svojim tradicionalnim tehnikama postižu veliku slavu na prijelazu stoljeća.

Kultura u Hrvatskoj u 90’godinama doživljava značajne promjene; najviše je na to utjecao rat, gospodarska, politička I socijalna tranzicija. Stvaranjem nove države, važnost dobiva folklor i svojim oblikom povezivanja s estradnim oblicima svodi ga se na kič. Etnografski muzej u Zagrebu često pomaže folklornim društvima kako bi se rekonstruirali zavičajne nošnje čije primjerke možete pronaći u muzeju.

Tekst: Azra Terzić uz literaturu “Koje dobre šuze” Etnografskog muzeja
Slike: Foter