Naslućeni vrtni prostori Ane Kučan

Mala galerija u razizemlju Cankarovog doma, multimedijalnog nebodera u središtu Ljubljane, specijalizirana je za fotografske izložbe i tamo se vrlo često mogu vidjeti izuzetne fotografije.

Pejzažna arhitektica Ana Kučan donijela je u taj prostor dašak Pariza, preciznije govoreći versajskog vrta, na način koji se u slikarstvu voli opisivati kao sfumato: „zamagljeni tonovi i rasplinuti oblici, meki i prigušeni prijelazi između polusvjetla i polusjene“.

Izložba je francuskog imena (L Espace infini) u značenju „Beskonačni prostori“, jer doista raslinje i arhitektura fotografirani su na takav način, da nestaju u magli ili u perspektivama bez završetka…

izlozba kucan

S manje-više istim fotografijama ova se izložba „šuljala“ Slovenijom prema Cankarovom domu krenuvši iz Kostanjevice na Krki (Lamutov salon, 2017.) preko Maribora gdje je postavljena u sklopu Festivala fotografije Maribor (Galerija K 18, 2019.) do ove, naglašeno emotivne i vizualno uzbudljive izložbe (8.1.-23.2.2020.).

Mogli bismo u šali komentirati kako je ova izuzetna serija fotografija svojevrsnu posvetu kolegice kolegi – naime vrt oko dvorca Versaillese je osmislio pejsažni arhitekt Andre le Notre (1613.- 1700.) koji je, prije dolaska u službu kralju Louisu XIV (1661.), bio kreator serije vrtova, počevši od onog kod Gastona vojvode od Orelansa (1635.) pa preko vrtova diljem Francuske.

izlozba ana kucan

Upravo je takav način oblikovanja vrtova u Parizu i Francuskoj, gdje se inzistira na geometrijskom redu raslinja i vrtnog namještaja, stvorio pojam „francuskog vrta“ nasuprot takozvanog engleskog vrta u kojem su biljke „prepuštene“ same sebi odnosno u kojem se ne intervenira tako strogo, nego sve djeluje naoko prirodno.

Za Andrea le Notrea, kreatora versajskog vrta (parka) govorilo se da je „Kralj vrtlara i Vrtlar kralja“.

Svojim izuzetnim fotografijama Ana Kučan je očuvala, uvjetno govoreći, pravilnost francuskog vrta i ujedno je „razbila“, birajući trenutak u kojem magla obavija predmete, briše granice između njih i prostora u kojem obitavaju i izgrađuje neke iznenađujuće oblike (naglašavajući razliku između poznatog oblika i drugačije percepcije).

izlozba ana kucan zagreb

Snimanjem crno – bijelih fotografija, Kučan dodaje element u kojem uvjet promatranja „nagriza“ naše znanje o objektu, jer upravo takva snimka naglašava prije spomenutu rasplinutost objekta i neodređenost rubova odabranih objekata.
Nakon ovakvih fotografija Ane Kučan, pitam se hoću li ikada više gledati krajolike (ne samo vrtove) na isti način kao prije iskustva ove izložbe.

Foto: Ana Kučan

olga-vujovic-200Piše: Olga Vujović
Povjesničarka umjetnosti i komparatistica književnosti