Umjetnost izležavanja – Litva

Estonija, Latvija i Litva, koje smo nekada, dok su bile u državnoj zajednici nazvanoj SSSR, jednostavno nazivali „baltičkim zemljama “, osamostaljenjem su postale „vidljive“, osobito na polju umjetnosti.

13_Sun&Sea (Marina), opera-performance by Rugile Barzdziukaite, Vaiva Grainyte, Lina Lapelyte at Biennale Arte 2019, Venice © Andrej Vasilenko

Na 58. Venecijanskom bijenalu suvremene umjetnosti (11.5.-24.11.2019.) Nagradom Zlatni lav nagrađen je Litvanski paviljon kao najbolji nacionalni paviljon.

Izložba koja nosi naznaku „operni performance“ pod nazivom „Sun @ Sea (Marina)“ osmislile su redateljica Rugile Barzdžiukaite, spisateljica Vaiva Grainyte i skladateljica Lina Lapelyte.

2_Sun&Sea (Marina), opera-performance by Rugile Barzdziukaite, Vaiva Grainyte, Lina Lapelyte at Biennale Arte 2019, Venice © Andrej Vasilenko-1

Ambijent prikazuje brojne oskudno odjevene ljude različitih uzrasta, odnosno kupače na pješčanoj plaži koji čine sve što je uobičajeno za dokoni ljetni boravak na plaži: sunčaju se na ručnicima i ležaljkama, ćaskaju, šeću, čitaju, kartaju ili se zabavljaju na neki drugi način, kao što bismo se i sami u sličnoj situaciji…osim što ovi pjevaju (nabrojila sam dvadeset i četiri skladbe).

Smješten u Magazinu broj 42, Litvanski paviljon razdvaja gledatelje na galeriji od sudionika, a kako se radi o brojnim izvođačima, performansi su samo dva dana tjedno (do kraja listopada, jer je nakon toga datuma previše hladno za oskudno odjevene sudionike).

19_Sun&Sea (Marina), opera-performance by Rugile Barzdziukaite, Vaiva Grainyte, Lina Lapelyte at Biennale Arte 2019, Venice © Martynas Norvaišas-1

Kustosica Lucia Pietroiusti objasnila je da prikaz plaže na kojoj ljudi bezbrižno pjevaju ukazuje na oprečnost između klimatskih promjena (kao katastrofične progresivne pojave) i ljudske pasivnosti („poslije nas potop“!).

Razloge za dodjelu Zlatnog lava žiri vidi u „eksperimentalnom duhu i neočekivanom načinu prezentacije nacionalnog paviljona“.

Artists Lina Lapelyte, Rugile Barzdziukaite, Vaiva Grinyte © Andrej Vasilenko

Također ih je zadivilo „inventivno korištenje prostora za izvedbu „brehtijanske“ opere, povezanost između Paviljona i gradskog tkiva, te kritički odnos prema bezbrižnosti ljudi“.
Jesu li i posjetitelji prepoznali apokaliptičnu poruku ovog veselog ambijenta, teško je reći, ali je nedvojbeno, da su mnogi ostali zatečeni ovom nagradom.

Fotografi Andrej Vasilenko i Martynas Norvaišas

olga-vujovic-200Piše: Olga Vujović
Povjesničarka umjetnosti i komparatistica književnosti