Abeceda komunikacije d.o.o., pod vodstvom osnivačice i direktorice Marina Bolanča Radunović, izrasla je u jednu od vodećih marketinških i PR agencija u Hrvatskoj.
Marina je nakon bogatog iskustva u velikim međunarodnim i domaćim kompanijama odlučila stvoriti vlastiti put, što je rezultiralo kontinuiranim rastom i brojnim prestižnim nagradama.
U ovom intervjuu, Marina Bolanča Radunović otkriva izazove vođenja agencije, ključne vještine za uspjeh u ovoj industriji, te kako održava ravnotežu između kreativnosti i analitičkog pristupa. Također, govori o ulozi društvenih mreža, strategijama upravljanja kriznim situacijama, ali i svojim omiljenim destinacijama i mjestima na kojima voli biti u svoje slobodno vrijeme.
W: Možete li nam reći nešto više o Abeceda komunikacije d.o.o.? Kako je sve počelo?
Abeceda je ove godine proslavila svoj 11. rođendan. Dugo sam razmišljala što bi nakon rada u velikim internacionalnim i domaćim kompanijama i agenciji, bio moj idući karijerni korak i prevagnula je želja za time da kreiram nešto svoje. Htjela sam testirati svoje viđenje rada i upravljanja u nečem što imam mogućnost kreirati baš onako kako želim.
Počela sam sasvim sama, bez poslovnog plana, ali s jasnom vizijom što želim stvoriti. I danas smo jedna od vodećih agencija u Hrvatskoj, imamo kontinuirati organski rast, radimo u cijeloj regiji, osvajamo prestižne svjetske nagrade, tako da imamo razloga biti zadovoljni.
W: Koji su najveći izazovi s kojima se susrećete u vođenju marketinške i PR agencije?
Ovo je industrija u kojoj je jedino stalna promjena, tako da nema opuštanja, uvijek moramo biti u tijeku, biti inovativni i proaktivni, a sve to radimo na vrlo malim tržištima na kojima ni klijentima nije lako obraniti budgete i dobiti otvorene ruke za projekte koje bi voljeli raditi. No, ja sam u ovaj posao zaljubljena i ništa mi nije teško.
W:Što mislite da vašu agenciju izdvaja od konkurencije?
Moram priznati da nikada nisam tako detaljno skenirala domaću konkurenciju, svoj benchmark smo pronašli u nekim stranim agencijama. No, kako svake godine NPS istraživanje možemo po njemu definirati naše jake strane. Klijenti redovito ističu našu posvećenost i dostupnost, čime im omogućujemo brzu i učinkovitu reakciju na svaku situaciju. Brzo identificiramo situacije i fleksibilni smo u njihovom rješavanju.
Naša kreativnost nas je dovela i do niza velikih svjetskih nagrada, kao i do onih osvojenih lokalno i regionalno. Svim zadacima pristupamo strateški, promatrajući širi kontekst i uvažavajući niz elemenata koji mogu imati utjecaj na rezultate. Imamo malu fluktuaciju klijenata i to je jedan od pokazatelja povjerenja kojeg klijenti u nas imaju.
W: Kako se marketing i PR industrija mijenjaju u današnjem digitalnom dobu?
Promjene su velike i mi jedino što možemo je usvajati ih i učiti kako ih primijeniti u svom radu. Povećao se broj komunikacijskih kanala, što je komunikaciju učinilo bržom i dostupnijom. Dinamika se također promijenila, danas se velike promjene dešavaju gotovo pa preko noći. Do jučer smo društvene mreže smatrali novinama, a dana botovi komuniciraju umjesto ljudi, a umjetna inteligencija kreira sadržaj.
W: Koje su, po vašem mišljenju, ključne vještine koje marketinški stručnjaci trebaju imati?
Dobar komunikacijski stručnjak mora biti dobra osoba za početak i mora voljeti svoj posao i ljude. Multidisciplinarnost mu mora biti urođena. Mi kod zapošljavanja prvenstveno gledamo upravo ove ljudske osobine, od kojih nam je važan timski duh, kreativnost, dobro poznavanje odnosa i pravila struke, proaktivnost i orijentacija prema rezultatima. Agencijski posao ne ulazi u kategoriju ok mi je, to je posao koji moraš živjeti.
W:Na koji način održavate ravnotežu između kreativnosti i analitičkog pristupa u marketingu?
Kreativnost i analitičnost trebaju ići ruku pod ruku. Svaki naš zadatak krećemo rješavati analizom, koja na mi služi kao podloga za razvoj kreativnih ideja. Jednostavno jedno bez drugog ne ide.
W:Koliko je važna uloga društvenih mreža u kampanjama?
Nama je ciljana publika najvažnija, naše poruke trebaju doći do onih kojima su namijenjen, pa su društvene mreže jedan od kanala kojima do njih dolazimo. Društvene mreže su redovi alat komunikacije u svakoj našoj strategiji. S druge strane, svjesni smo osjetljivosti komunikacije na društvenim mrežama, tako da moramo i na takve scenarije biti spremni.
W: Kako se nosite s kriznim situacijama u PR-u i koje strategije koristite za njihovo upravljanje?
Upravljanje kriznim situacijama dio je našeg posla. Najvažnija strategija upravljanja krizom je prevencija krizne situacije i priprema za nju u vremenima kada je sve mirno. Samo tako možemo odgovoriti na krizu na pravi način.
Upravljanje kriznom situacijom ima svoja pravila, pa se tako točno zna s kojim od dionika počinjete komunicirati kada se kriza dogodi, kao i kojim se koracima ona rješava. U krizi je važno pravovremeno odgovoriti na događaj koji ju je izazvao, kako ćemo pomoći onima koje je kriza pogodila, definirati postupke kojima će se kriza riješiti te što će se poduzeti da se ona ne ponovi.
W: I za kraj…volite li putovati i koje su vaše destinacije na Top tri prva mjesta i zašto?
Putovanja mi pune baterije i baš sam u fazi pripreme jednog obiteljskog putovanja.
Ako trebam izabrati onda su to:
1. Pariz uvijek i zauvijek na prvom mjestu
2. Toscana i Provansa- tu još nisam odlučila gdje mi je draže i ljepše
3. Bilo koja gusta šuma
Intervju pripremila: Diana Mikloš, glavna urednica
Fotografije uz dopuštenje: Marina Bolanča Radunović