Tri priče o jajetu

Zanimljiv triptih nazvan „Ab ovo“ u interpretaciji troje zadarskih umjetnika zauzimao je različite prostore unutar i izvan Kazališta lutaka Zadar i trajao je ,ovisno o umjetniku, od gotovo deset sati do deset minuta, čime je praktički rezervirao „svoj“ dan(25.8.) na 12. Monoplayu – festivalu sola (24.-28.8. 2020.).

Već u ranim jutarnjim satima, pod raskošnu krošnju drveta u kazališnom dvorištu, zasjeo je psiholog i vizualni umjetnik Josip Kresović umjetničkog imena Naonar s plastičnim kalupima u obliku jaja i kantom gipsa, kako bi počeo prvi dio triptiha nazvan „Worker“ (Radnik).

Nakon oblikovanja i sušenja jaja, vadio ih je iz kalupa i smještao u poznatu ambalažu za jaja – do večeri je oblikovao 690 jaja.

Ponavljanje i potpuna koncentracija (uz stanku) djelovali su ritualno i vodila spokoju.
Barem promatrača (dovoljno strpljivih) a nesumnjivo i „radnika“.

Latinski izraz „ab ovo“ u doslovnom prijevodu „od jajeta“ podrazumijeva „od početka“ i doista ova gotovo desetosatna izvedba imale je ponešto od pojma stvaranja u najužem smislu riječi.

Matea Bilosnić, autorica cijelog projekta, u središnjem dijelu triptiha pod nazivom „Klown“ (Klaun), stvorila je mozaik raznih izvedbenih formi miješajući ples, glas, pantomimu…

0002

Njezin kostim i očekivana šminka dočaravali su sliku tuge i brige, tipičnu za dvojnost klaunove naravi, što je uz odabir glazbe i teksta (vlastito autorstvo) stvaralo osjećaj nelagode.
Posebno je dojmljiva bila njezina izuzetna sposobnost promjene glasa.

Nakon izvedbe u kazališnoj dvorani, završni dio triptiha, monolog pod nazivom „Host“ (Domaćin) u izvedbi Patricije Gospić, zbivao se u polutami na gornjoj etaži.

0003

Izvođačica je svojim tihim glasom nabrajala iskustva vezana uz djetinjstvo i prvi susret (konzumacijski) s jajima, a ni po čemu neobičan tekst djelovao je meditativno i time zatvorio ozračje inicirano Naonarovom izvedbom.

Triptih „Ab ovo“ u izvedbi Naonara, Bilosnić i Gospić pokazao je kako različite umjetničke poetike mogu postojati usporedno bez ponavljanja i preklapanja, bez praznog hoda (neovisno na duljinu trajanja) i uz uzajamnu estetsku podršku.

Fotografije: Nina Đurđević

olga-vujovic-200Piše: Olga Vujović
Povjesničarka umjetnosti i komparatistica književnosti

Facebook Like Button