Krotitelj boja

Pod nazivom „Murtić 100“ u atraktivnom zagrebačkom izložbenom prostoru Meštrovićevom paviljonu (poznatom također kao Dom HDLU odnosno kolokvijalno kao Džamija) postavljena je izložba jednog od najvažnijih domaćih slikara apstraktnog izričaja Ede Murtića (1921.-2005.) u povodu stote obljetnice rođenja.

Osim ove velike središnje izložbe (25.5.- 18.7.2021.) koja je postavljena uz sudjelovanje Fondacije Murtić, osmišljeno je još nekoliko popratnih programa poput izložbe zadnjeg ciklusa pod nazivom „Nova apstrakcija“ postavljene u Laubi – kući za ljude i umjetnost (1.-10.6.) i međunarodnog simpozija „Gesta i sloboda“ (11.6.), dok su se, nezavisno od spomenutih programa, u Kabinetu grafike HAZU mogli razgledati crteži iz njihovog fundusa na kojima su otočki i morski motivi nastali od 1988. na dalje (31.5.-20.6.).

muritc-100-izlozba-1

Upravo ovi crteži pokazuju Murtićevu vještinu u figurativnom oblikovanju i nesumnjivo dokazuju da je apstrakcija bila svjestan odabir. Njegovi su rani radovi bili , dakako, figurativni (grafička mapa „Jama“ sa Zlatkom Pricom 1944.), pa čak i oni nakon povratka iz Amerike (1952.).

Uzroci Murtićevog okretanja apstraktnoj gesti i snažnom kolorizmu možemo potražiti podjednako u njegovoj nemirnoj slikarskoj prirodi, susretu s američkim slikarstvom i novoj jugoslavenskoj orijentaciji (raskid sa SSSR-om).

Mada se morao zalagati za „legitimnost“ svoje apstraktne umjetnosti, Murtić nije usamljena likovna pojava u Hrvatskoj, jer se tada javlja grupa EXAT 51, a Ljubo Ivančić se okreće informelu. Uz to, priliv američkih filmova senzibilizira javnost za jednu novu, drugačiju estetiku od dotadašnje.

muritc-100-izlozba-2

Multimedijalnu izložbu „Murtić 100“ osmislio je povjesničar umjetnosti Branko Franceschi promišljeno rasporedivši radove u tri nezavisna prostora i ne dozvoljavajući da se „od šume ne vidi drvo“. Ulaznu galeriju nazvanu „Bačva“ ispunio je „ikoničkim slikama koje markiraju različite etape umjetnikovog stvaralaštva i koje su u kolektivnoj memoriji ostale zapamćene kao paradigmatska umjetnička djela pojedinih dionica visokog modernizma“.

Slike su nastajale od 1956. do 2004. i zahvaljujući rahlom rasporedu mogu se pratiti promjene u slikarevu pristupu boji, potezu i motivu, pa se cjelina doima poput male retrospektive. Na katu u galeriji PM postavljeni su dramatični ciklusi „Oči straha“ iz osamdesetih i „Kadaveri“ iz devedesetih godina, dok je najveći galerijski prostor „Prsten“ udomio radove iz razdoblja od 1941. do 2004., suprotstavljajući figurativne i apstraktne radove i to ne samo u slikarskim tehnikama, već su izloženi keramika, mozaik i emajl. Zasebnu cjelinu čine tri mape („Jama“ 1984., „Dubrovnik“ 1993., „Neruda“,2004.), a Ivan Marušić Klif je velikom multimedijalnom instalacijom dočarao Murtićeve radove u javnim prostorima.

muritc-100-izlozba-3

Izložba „Murtić 100“ ponudila je uvid u jedan impresivan umjetnički opus , a vrlo dobar postav omogućio je ugodno razgledavanje uz izuzetan estetski užitak.

Fotografije: Juraj Vuglač

olga-vujovic-200Piše: Olga Vujović
Povjesničarka umjetnosti i komparatistica književnosti

Facebook Like Button