5 vitamina i minerala koji vam vjerojatno nedostaju

Svakodnevan unos vitamina i minerala kao esencijalnih nutrijenata neophodnih za život, pomaže nam da se obranimo od bolesti te očuvamo zdravlje i vitalnost.

No, čak i ako se hranimo uravnoteženo, istraživanja pokazuju da ipak većini populacije ipak nedostaju određeni vitamini i minerali. Saznali smo kojih je to top 5 vitamina i minerala koji nam najčešće manjkaju u tijelu i zašto te kako ih uspješno nadomjestiti.

Kalcij

Zašto nam je važan?
Kalcij je neophodan mineral u našem tijelu koji osigurava zdravlje i čvrstoću kostiju, pomaže živčanom sustavu te krvotoku. Za pravilno funkcioniranje organizma potrebno nam je svakodnevno puno kalcija, a njegov manjak vodi do povećanja rizika od osteoporoze i lomova kostiju.

Zašto nam nedostaje?

75% muškaraca i žena ipak unosi minimalnu preporučenu dnevnu dozu kalcija od 1000 mg dnevno što nije tako loše. Međutim, određene grupe, pogotovo mladi u razvoju, žene i osobe iznad 50. godine zahtjevaju znatno više doze kalcija te tada dolazi do njegovog nedostatka.

vitamini povrće prehrana voće

Vitamin D

Zašto nam je važan?
Kao partner kalcija, vitamin D izuzetno je važan za naše kosti jer pomaže u regulaciji kalcija u krvi, ali i u smanjenju upalnih procesa te rizika od lomova.

Dodatno smanjuje i rizik od krvožilnih bolesti i visokog krvnog tlaka te jača imunitet. To je vitamin kojeg naše tijelo može samo proizvesti izlaganjem kože UV zračenju.

Zašto nam nedostaje?

Preporučene dnevne doze vitamina D dobiva (putem kože ili prehrane) svega 28% svjetske populacije, a ova se brojka smanjuje pogotovo u zimskim mjesecima kada je izloženost UV zračenju minimalna.

Željezo

Zašto nam je važno?
Naše tijelo ne bi moglo živjeti bez željeza upravo stoga što željezo prenosi kisik kroz tijelo do mišića. Manjak željeza uzrokuje umor i slabokrvnost (anemija), gubitak pamćenja, gubitak mišićne mase i poteškoće u regulaciji tjelesne temperature.

Zašto nam nedostaje?

Preporučene dnevne doze unosa željeza znatno su više kod žena nego kod muškaraca, pogotovo tijekom reproduktivnog razdoblja. Manjak željeza je i kod vegetarijanaca i vegana jer se željezo iz mesa i ribe apsorbira 2-3 puta učinkovitije nego željezo iz biljaka.

Vitamin A

Zašto nam je važan?
Ovaj snažan antioksidans omogućava zdravlje i kvalitetu organa vida, čuva zdravlje i ljepotu kože, djeluje protuupalno i jača imunitet te sudjeluje u rastu kostiju.

Zašto nam nedostaje?

Izravno iskoristiv oblik vitamina A nalazi se najviše u jajima i jetri životinja, a u obliku betakarotena nalazi se u narančastom i zelenom voću i povrću, koji tijelo mora pretvoriti u iskoristiv oblik vitamina A, a njega treba čak 6x više kako bi se izjednačio s iskoristivim oblikom.

Stoga dolazi do čestog manjka ovog vitamina kod nedovoljnog unosa voća i povrća te jaja.

žena ogledalo plavuša portret beauty

Folna kiselina (vitamin B9)

Zašto nam je važna?
Folna kiselina je kao i svi vitamini B skupine važna za zdravlje i ljepotu kože, kose i noktiju te zdravlje živčanog sustava.

No, njezina najvažnija funkcija jest sudjelovanje u proizvodnji novih stanica i prevenciji DNA oštećenja koja mogu dovesti do raka.
Posebno je važna trudnicama obzirom da ima važnu ulogu u razvoju mozga i živčanog sustava fetusa.

Zašto nam nedostaje?

Najčešći je razlog nedovoljna konzumacija sirovog lisnatog povrća koje obiluje ovim vrijednim nutrijentom.
S godinama i apsorpcija folne kiseline opada, a apsorpciju onemogućava i upotreba određenih lijekova, dok je najčešći manjak primjećen kod srčanih, jetrenih i bubrežnih bolesnika.

*Tekst omogućio:Springwoman