100 godina poslije

Manifestacija književne mreže TRADUKI, pod pokroviteljstvom Predsjednika RH, bit će održana u MUO 26. lipnja, s početkom u 19 sati.

Rad Udruge Kurs iz Splita povezana je s aktivnošću međunarodne mreže Traduki. Na Sajmu knjiga u Leipzigu Traduki je i uz pomoć Kursa predstavio mnogobrojne programe, između ostalih i posebno novinsko izdanje pod imenom „Beton International“ koje su uredili dr. Alida Bremer i srpski pisac Saša Ilić. Izdanje je objavljeno kao prilog dnevnoj novini Die Tageszeitung u 50.000 primjeraka. Potporu za objavljivanje ove novine dalo je njemačko Ministarstvo vanjskih poslova.

Izdanje je bilo posvećeno pogledima pisaca iz Jugoistočne Europe, Austrije i Mađarske na uzroke i posljedice sarajevskog atentata i iznimno je dobro primljeno, pa je odlučeno (i dalje uz financijsku podršku njemačkog Ministarstva vanjskih poslova) prikazati ove tekstove i u gradovima Jugoistočne Europe. Čitanje tekstova prigoda je za diskusije na temu „Sto godine poslije atentata“.

Početak turneje planiran je za Sarajevo, nastavak u Beogradu i Ljubljani, a završna prezentacija, uz izložbu „1914. Mornaričko groblje – Pula 1914.“ egipatsko-hrvatskog fotografa Hassana Abdelghanija održat će se pod visokim pokroviteljstvom dr.sc. Ive Josipovića, predsjednika Republike Hrvatske 26. lipnja 2014., u Muzeju za umjetnost i obrt, s početkom u 19 sati.

Prikaz tekstova za posebno izdanje novine za književnost i društvo “Beton International“:

Aleš Debeljak (Slovenija), esej Granice, nacionalizmi i ujedinjena Evropa : Tekst je kompatibilan s tekstom Nikole Gelevskog, jer se i ovdje radi o pogledu sa strane, s tim što Debeljak prati razvoj nacionalizma i njegov uspjeh tokom europske državne transformacije u povijesti. U jednom momentu se dodiruje i samog atentata u Sarajevu, ali ima mnogo širi pogled na stvari.

Adisa Bašić (BiH), priča MAJKA, TATA, ČETRNAESTA I JA (a o Gavrilu da i ne govorimo): Obiteljsko sjećanje na povijest obitelji i povijest BiH, te osobno sjećanje na učenje u školi o Gavrilu Principu i novodobno tumačenje atentata, odnos prema spomenicima i konstruiranje sjećanja.

Ivana Šojat-Kuči (Hrvatska), esej U principu… : O državnoj interpretaciji atentata u godinama socijalizma i odnosu prema činjenicama, o proizvodnji mitova u službene svrhe, te o vezi između Apisa i Mlade Bosne.

Alida Bremer (Hrvatska / Njemačka), uvodni esej O prvom broju Beton International: Objašnjenje o tome kako je nastao Beton International, kako je došlo do suradnje između autorice i Saše Ilića, te kakav je za pisce iz Jugoistočne Europe danas značaj ove teme: Sto godina poslije atentata u Sarajevu; naglašava se da je navodno egzotični i nepredvidljivi Balkan u stvari samo projekcija, dok su silinice na djelu suštinski slične onima u ostaloj Europi.

Saša Ilić (Srbija), esej SLOM EVROPSKE LEVICE 1914. viđena očima socijaldemokratske Borbe: Esej o Dimitriju Tucoviću i povijesti srpske socijaldemokratske alternative kao neuspjelom odupiranju sprezi srpske buržoazije, tajne policije i vojske prije atentata u Sarajevu. Kao i Nikolaidis, i Ilić podsjeća na sto godina između ubojstva Aleksandra Obrenovića i Zorana Đinđića.

hassan-abdelghani-1

Paola Orlić o izložbi Hassana Abdelghanija

Smrt kao ultimativno iskustvo života nadjačava baš sve. Sve religijske dogme u koje je čovjek vjerovao, po kojima je živio i ufao se, filozofske i duhovne ustroje po kojima se vodio, tješio i bodrio, baš sve nestaje kada se suočava sa svojom konačnošću, prolaznošću i potrošnošću bića.

I na kraju, što doista pričaju ta oksimoronska lica žive smrti? Što zbore ti živi portreti odavno pokojnih ljudi?

Davno minula lica glasno uzvikuju želju da u vlastitom odrazu otetom od vječnosti čovjek nadživi sam sebe, da se potvrdi makar i preko keramičkog ovala da je ipak jednom postojao. Baš ovakav. Baš ovdje i baš tada. Da je postojao upravo kao što mi sad jesmo i da je živio svoj život negdje baš onako kao što živimo ovdje I mi koji ćemo jednom, sasvim sigurno, isto tako bespogovorno nestati.

Upravo onako kako je sa renesansnim otkrićem novog očišta u humanističkoj trodimenzionalnoj percepciji prostora svijeta slikar Masaccio kao memento mori naručitelju upisao na slavnoj grobnici Svetog Trojstva u Firenzi:

“IO FUI GIA QUEL CHE VOI SIETE E QUEL CH’IO SONO VOI ANCOR SARETE”
“Ja jednom bijah ono što vi jeste, a ono što ja jesam vi ćete jednom biti”.

Hassan Abdelghani je rođen 1965. u Osijeku. Umjetnički je fotograf i voditelj galerije Makina u Puli. Odrastao je u Kairu, studirao je u Kopenhagenu do 1990. godine, a 1998. godine osniva privatnu školu fotografije Global Fotoskole. Organizirao je brojne fotografske izložbe u Hrvatskoj i inozemstvu, a bio je i umjetnički ravnatelj fotogalerije Vrata starog grada u Osijeku. Na Rovinj Fotodays festivalu 2012. godine osvojio je nagradu za najbolji umjetnički koncept projektom From a Distance.

Uz dopuštenje: Muzej za umjetnost i obrt

Facebook Like Button