Pokrenuto oko – talijanska kinetička umjetnost

Izložba Pokrenuto oko – talijanska kinetička umjetnost od ’50-tih do ’70-tih izuzetan je povod za ponovan susret s radovima nekih od najznačajnijih talijanskih i europskih umjetnika druge polovine dvadesetog stoljeća, od kojih su mnogi još i danas vrlo aktivni na svjetskoj umjetničkoj sceni. Za hrvatsku kulturnu i umjetničku javnost od posebnog je značaja činjenica da su mnogi umjetnici bili prisutni i na našoj likovnoj sceni u spomenutom razdoblju u okviru pokreta Novih tendencija koji je pokrenuo stručni tim kustosa tadašnjih Galerija grada Zagreba – prethodnice današnjeg Muzeja za suvremenu umjetnost te kustosa Muzeja za umjetnost i obrt gdje je održana i posljednja izložba pokreta Novih tendencija.

Na izložbi prevladavaju djela ključnih osobnosti tog umjetničkog pokreta i razdoblja kao što su Enzo Mari, Getulio Alviani, Giovanni Anceschi, Bruno Munari te Antonio Barrese i drugi. Djelo Barresea od izuzetne je važnosti za hrvatsku publiku s obzirom na to da nam ponovno skreće pozornost na jedno od najsjajnijih razdoblja naše novije umjetničke prošlosti – razdoblje kada su Zagreb i Hrvatska bili jedno od ključnih sjecišta umjetničkih zbivanja na europskoj sceni.

Grupa Exat 51 koju su početkom tog razdoblja zasnovali arhitekti Bernardo Bernardi, Zdravko Bregovac, Zvonimir Radić, Božidar Rašica, Vjenceslav Richter, Vladimir Zarahović i slikar Vlado Kristl, Ivan Picelj te Aleksandar Srnac odškrinula je dotada ideološki nepristupačno područje postavljajući suvremenu apstraktnu umjetnost u središte interesa kulturne javnosti. Ta činjenica od iznimnog je značenja jer je oslobodila prostor djelovanja i drugim umjetnicima i povezivanja i suradnje sa srodnim grupacijama umjetnika u Europi.

Znakovita je podudarnost da se izložba Pokrenuto Oko održava upravo u istim prostorima Muzeja za umjetnost i obrt u kojima je bila održana i posljednja izložba Novih tendencija tako da brojnim autorima koje ćemo sresti na ovoj izložbi ovo nije prvi puta da izlažu u ovim prostorima. Osim što nam daje izniman uvid u zbivanja na talijanskoj umjetničkoj sceni u navedenom razdoblju koja su blisko povezana s događanjima na hrvatskoj umjetničkoj sceni u istom razdoblju, izložba Pokrenuto oko povod je da se još jednom promotre međusobni utjecaji, prožimanja i razmjene ideja te da se uz susret s talijanskim kinetičkim umjetnicima ponovno sjetimo ostvarenja naših umjetnika Picelja, Srneca, Richtera, Šuteja i ostalih protagonista radikalnih promjena na našoj umjetničkoj sceni tog vremena.
Miroslav Gašparović

Uz dopuštenje: Muzej za umjetnost i obrt (sve fotografije)

Facebook Like Button