Remek-djela iz zbirke Farnesina

Pogled na talijansku umjetnost od pedesetih godina do danas.

U rimskoj palači Farnesina, sjedištu Ministarstva vanjskih poslova Republike Italije, nalazi se bogata istoimena zbirka talijanske moderne i suvremene umjetnosti. Zbirka je otvorene naravi te se već postojeća jezgra upotpunjuje novim djelima i autorima, a institucionalizirana je 2000. godine na načelu trajnih posudbi.

Kustosi izložbe, Martina Corgnati i Giovanni Iovane, za zagrebačko predstavljanje rekonstruirali su najvažnije pojave i pokrete u povijesti talijanske umjetnosti od Drugog svjetskog rata do danas, a tu povijesnu okosnicu zbirke upotpunili su i drugim djelima posuđenim iz privatnih i javnih kolekcija, među kojima je i naš Muzej. Dugački put kroz povijest poslijeratne umjetnosti odvija se u nekoliko dionica, u kojima su jezgrovito sažete najznačajnije etape. Izložba započinje iznimno vrijednim djelima iz zbirke Farnesina koja pripadaju dionici “enformel”, ekspresionizam, znak i gesta te obuhvaćaju ključna imena poratnog razdoblja, u kojemu se definiraju temeljni problemi novog umjetničkog jezika.

Među autorima su umjetnici Alberto Burri i Emilio Vedova, koji – svaki na svoj način – upućuju poziv na subjektivnost, koja je u Italiji pokazala iznimno dramatičnu postojanost, ali i oni umjetnicikoji se, poput primjerice Giuseppea Capogrossija, Carle Accardi ili Piera Dorazija, bavekonkretnim pitanjima formalne i konstruktivne naravi.

msu-1

Dionica od spacijalizma preko neo-dadaizma do konceptualne umjetnostiokupljadjela umjetnika snažnih osobnosti koji su težili tzv. “otvorenom djelu” kako ga je definirao talijanski književnik i semiotičar Umberto Eco. Na početku tog razdoblja radikalnih mijena, nezaobilazno je ime Lucija Fontane, koji je svojim oštrim rezovima (“I Tagli”) po površini slike dokinuo njezinu dvodimenzionalnost prodrijevši u prostor, potom i imena drugih slobodoumnih umjetnika, poput Piera Manzonija,autora kontroverzne limenke “Merda d’artista”. Uz spomenute dionice, mnoge poznate autore susrest ćemo i u idućima: kinetička i programirana umjetnost; siromašna umjetnost (arte povera) i oko nje; minimalizmi – apstrakcije; od osamdesetih godina do jezika današnjice.

Posebno poglavlje, fotografija na talijanski način, posvećeno je i medijukoji je do osamdesetih godina prošlog stoljeća u Italiji nerijetko nepravedno zapostavljan. Pregled završava predstavljanjem umjetnika mlađe generacije koji reprezentiraju recentne pojave u talijanskoj umjetnosti, poput Paola Parisija, Agnese Purgatorio i Donatelle Spaziani. Među njima je i umjetnički dvojac Masbedo, poznat širom Europe, koji će uz projekciju u sklopu izložbe, prikazati svoj rad na dan otvorenja 6. listopada od 19 do 20 sati, te u razdoblju od 23. 10. do 3. 11. na Medijskoj fasadi Muzeja suvremene umjetnosti.

Izložba se može pogledati u Prostor za povremene izložbe, 2. kat od od 6. listopada do 13. studenog 2015.

Izvor: Muzej suvremene umjetnosti

Facebook Like Button