Riječki divovi izložba je Mirjane Marušić Gorske

Na početku treba istaknuti da je Mirjana Marušić Gorska jedna od rijetkih umjetnica koja se tematski posvetila Rijeci kao dinamičnom lučkom gradu, istaknuvši karakteristične vizure brodogradilišta, luke i trajekta, transformirajući ih u jaki koloristički i crtački doživljaj.

Stoga će ova samostalna izložba Mirjane Marušić Gorske pod imenom ‘Riječki divovi’ u riječkoj Galeriji Juraj Klović zanimati mnoge.

Na njezinim slikama gruba stvarnost gradske luke poprima obrise zadivljenosti tehnikom i strojevima kojima je nadomještena i povećana ljudska snaga.

Slikajući sav taj tehnološki i tehnicistički postav u vizuri grada, umjetnica ne osuđuje nedostatak romantičnog pogleda iz luke na pučinu, već toj stvarnosti daje slikovitu slikarsku markantnost u kompozicijskom i kolorističkom smislu, a kroz strukturalnost, koju gradi raspršenim kratkim potezima boje, dodaje i određenu svečanost.

gorska-hartera

Duhoviti naslovi poput onih nadjenutim dizalicama (žirafe) otkrivaju umjetničin ludizam i slikarsku razigranost. Mirjana Marušić Gorska slika s lakoćom i radošću potvrđenu jarkim i čistim bojama i tamnim obrisima slobodne i široke slikarske geste.

Realizam je prvotni slikaričin poticaj, ali to nije ono na čemu će inzistirati slikom, osuđujući propast jedne tehničke i društvene ere, koja je objektivno zadesila sva hrvatska brodogradilišta, kao i cijelu industriju.

gorska-na-remontu

Svi ti preostali egzotični i vizualno zamjetni motivi u riječkom krajobrazu važan su poticaj slikaričinom temperamentu kojim bira te radničke i muževne teme, te ih usklađuje u harmoničnu istodobno i dinamičnu cjelinu.

Već sama činjenica da je iz monumentalnih kompozicija široko zahvaćenog pogleda, vadila detalje, stvarajući tako ciklus postmodernih fraktala, pokazuje koliko ju je zapravo zaintrigirala likovna igra boja i obrisa tih suženih i rascjepkanih dijelova (kadrova) rastavljenih cjelina. Preneseni iz stvarnosnih odnosa postali su tako čiste apstraktne konstrukcije i geometrijski složeni oblici.

gorska-noc-na-trajektu

Svaka od slika tog ciklusa ‘Igra zmajeva’ nosi u sebi jezgru neke daleke asocijacije na izvorni motiv iz kojeg je nastala, no one su gotovo nevidljivih spona. Prvenstveno te su slike oslobođene svih asocijacija na motiv u korist novog i neovisnog slikarskog svijeta.

Svijet je to umjetnosti koji se više ne nadmeće sa okolinom, niti inzistira na individualnoj proživljenosti objekata viđenih za osunčanih dana, jake svjetlosti i topline, niti se iz tih slika ne iščitava simbolična moć naglašene dominacije ljudske vrste nad prirodom.

Slikarstvo Mirjane Marušić Gorske, osobno je i originalno, jednako koliko je i uronjeno u svoje doba i u kreativni prostor umjetnika istomišljenika. Napokon slikano je s prepuno ljubavi i zanosa kao portret grada Rijeke, kojem je posvetila čitave cikluse slika osobite snage i sugestije.

To je slikarstvo kojim je Mirjana Marušić Gorska zauzela svoje mjesto u suvremenoj hrvatskoj umjetnosti kao slikarica jedne epohe na zalazu.
Branka Hlevnjak

Mirjana Marušić Gorska rođena je 7. lipnja 1949. godine u obitelji Ružić u gorskokotarskoj Ravnoj Gori. Na odsjeku likovnih umjetnosti Pedagoške akademije u Rijeci diplomirala je 1970. godine kod profesora Antuna Hallera. Radila je kao nastavnik likovne kulture i aranžer dekorater, a od 1990. profesionalno se predala slikarstvu.

Od 1985. godine izlagala je u mnogim renomiranim galerijama diljem Hrvatske te je do sada imala pedeset i jednu samostalnu i sudjelovala na brojnim žiriranim skupnim izložbama.

U studenom 2007. godine pulska Galerija Cvajner sa stručnim timom suradnika, izdala je monografiju Gorska, čija je svečana promocija s izložbom održana u Muzeju Mimara u Zagrebu 2008. godine, a godinu dana kasnije u Muzeju Međimurja u Čakovcu. Članica je HDLU Rijeka i HDLU-a u Zagrebu.
Živi i radi u Rijeci.

Uz dopuštenje: Hrvatsko društvo likovnih umjetnika Rijeka (sve fotografije)

Facebook Like Button