Zlatno stopalo umjesto staklene cipelice

Spoj bajkovitosti i životne situacije činilo je priču o Pepeljugi čestom inspiracijom dramskog, glazbenog i baletnog uprizorenja.

Kao što je poznato, radi se o siročetu koje na razne načine zlostavljaju maćeha i njezine dvije kćeri

Kako bi oženio sina, kralj upućuje svim djevojkama u kraljevstvu poziv na dvorski ples, ali naša sirota nema što odjenuti. Međutim zahvaljujući vilinim čarobnim moćima, Pepeljuga ipak odlazi na kraljev ples i tamo susreće Princa.

Dakako, Pepeljuga i Princ se zaljubljuju, ali kako čarolija kratko traje, zanesena Pepeljuga u zadnji čas napušta Princa i pri odlasku gubi staklenu cipelicu (nikada istraženo, zašto cipelica nije nestala u općem rasulu magičnih moći?!).

Izbezumljeni i zaljubljeni Princ po cijelom kraljevstvu traži vlasnicu cipelice i mada dobro znaju da nisu izgubile nikakvu cipelu, sve žene pokušavaju obuti ponuđenu cipelicu ( „ako prođe, prođe“), uključivši i opake Pepeljugine polusestre, koje rezanjem prstiju ili pete pokušavaju smanjiti svoja stopala.

balet pepeljuga

Ova Perraultova (Grimmova) bajka završava vjenčanjem dvoje mladih, a zlicama je ili oprošteno ili su otjerane….

Okvirni sadržaj priče ostaje sačuvan čak i kada nadahnuće redatelja ili koreografa iznjedri sasvim nevjerojatna mjesta zbivanja ili karaktere, jer sukob dobra i zla, demonstracija moći i zaslužena nagrada ili kazna opća su mjesta u ljudskom društvu.

Slovensko narodno gledališče iz Maribora stavilo je na svoj repertoar balet „Pepeljuga“ skladatelja Sergeja Prokofjeva i koreografa Jean – Christophe Maillota (8.11.2019.), a uvršten je (22.2.2020.)i u Europsku pretplatu (suradnja HNK Zagreb i SNG Maribor).

Ruski skladatelj Sergej Sergejevič Prokofjev (1891.-1953.)svoju je neobičnu operu „Zaljubljen u tri naranče“ (1919.) skladao u emigraciji (1918.-1932.), a po povratku u SSSR nastaje njegov najpoznatiji balet „Romeo i Julija“ (1935.), potom mjuzikl za djecu „Peća i vuk“ (1936.), dok je balet „Pepeljuga“ pisao tokom rata.

U koreografiji Rostislava Zaharova „Pepljuga“ je praizvedena 1945. u moskovskom Velikom kazalištu (Boljšoi teatar)

Francuski koreograf Jean-Christophe Maillot (1960.) je svoju baletnu viziju „Pepeljuge“ (praizvedba Les Ballets de Monte -Carlo, 1999.) odmaknuo od bajke, pa je uključio komične elemente, prikazao maćehu i njezine kćeri kao zavodnice, princa kao nujnog momka, uveo je nove likove poput „čuvara užitka“, poistovjetio je preminulu Pepeljuginu majku s Vilom i povezao ju s ocem te uveo „priču u priči“ gdje, pomoću manekena, prepričava poznati sadržaj bajke.

I tu se zbiva odmak u odnosu na original, jer umjesto u cipelice Pepeljuga uranja stopala u zlatnu prašinu – bosonoga balerina istovremeno je skromna mlada djevojka i suština same plesne umjetnosti (tako da nakon plesa Princ ne nosi cipelicu, nego gleda stopala; a samo se srcem dobro vidi!).

pepeljuga balet

Sa svojim stalnim suradnicima Maillot je ostvario izuzetnu plesnu i vizualnu predstavu

Kostimi (Jerome Kaplan) se pojavljuju u rasponu od pretjeranih i erotičnih preko komičnih do naglašeno jednostavnih, od stilskih nagovještaja ruske avangarde do stiliziranog donjeg rublja, od stišane bijele do blještavo zlatne, sve u logičnom slijedu i ravnoteži.

Scenografija i svjetlo (Ernest Pignon-Ernest i Dominique Drillot) zakrivaju ali ne guše zbivanja, pa tako bjelina valovitih ploha i naglašenog stubišta pri promjeni boje suptilno osmišljavaju nove prostore potvrđujući važnost svjetla.

Svaka izvedba ima svoju podjelu, tako sam je u naslovnoj ulozi gledala izuzetnu Tijuanu Križman Hudernik, koja je svojom fragilnom figurom i preciznim plesom vjerno dočarala mladu djevojku na njezinom putu od zla do sreće.

Zlo su, plesački i vizualno vrlo privlačno zlo, maćeha Asami Nakashima i njezine kćeri Tetiana Svetlična i Evgenija Koškina.

Mada nije odmah jasno, par su otac (i nama dobro poznat Anton Bogov) i vila-majka (fantastična Catarina de Meneses), a spoj njegovog suzdržanog plesa i njezine razigranosti odlično dočarava njegovo kajanje i njezino praštanje, njegovu ljudsku slabost i njezinu vilinsku superiornost!

Ionut Dinita u ulozi Princa vrlo dobro prelazi iz faze bezbrižnog momka koji traga za zabavom u poziciju zaljubljenog mladića.

Izdvajam još imena Čuvara užitka (Gaj Žmavc, Filip Jurič) i prinčevih prijatelja (Tomaž Golub, Yuya Omaki, Alexandru Pilca, Jan Trninič) jer njihova imena nalazimo u solističkim ulogama mariborskog baleta.

Podjednako su važni i oni čija sam imena izostavila (manekeni, egzote, dvorjanke , dvorjani), jer bez ansambla ni učinak predstave ne bi bio potpun.

Jean – Christophe Maillot i njegova koreografija Prokofjeve „Pepeljuge“ izvrstan je doprinos baletnom repertoaru kojeg već godinama osmišljava umjetnički direktor Baleta SNG Maribor plesač i koreograf Edvard Clug.

Foto: Mia Cvitković

olga-vujovic-200Piše: Olga Vujović
Povjesničarka umjetnosti i komparatistica književnosti

Facebook Like Button