Pijete puno vode, a i dalje ste umorni?

Dehidracija ljeti nije jedini neprijatelj, maknite ruku sa soljenke.

Vrućina, sunce, znojenje… ljeto je vrijeme kad najviše razmišljamo o tome koliko smo tekućine odnosno vode popili i češće posežemo za njom. Čak i bez neke fizičke aktivnosti više se znojimo jer je izuzetno vruće i češće smo žedni, a ako tome dodamo i najmanju fizičku aktivnost poput šetnje, ubrzo počinjemo biti žedni.
Međutim, nedovoljna konzumacija vode nije jedino što nas čini umornima i stalno žednima. Svi smo čuli da je osim vode potrebno nadoknaditi i elektrolite, ali možda baš zato ulazite u zamku – pretjerujete s unosom soli. Smanjenje unosa soli u organizam moglo bi pomoći da tijelo zadržava manje vode, a samim tim i da se osjećate poletnije u vrućim ljetnim danima.

Što čini elektrolite

Mala djeca, starije osobe i osobe s kroničnim bolestima najviše su izloženi riziku dehidracije, a kroz znojenje i dehidraciju gubimo i neke važne elektrolite. Gubimo ih jer znoj sadrži elektrolite – tvari otopljene u tjelesnim tekućinama koje nose električni naboj. Te tvari su natrij, klorid, kalij, kalcij, magnezij, željezo, cink i drugi mikroelementi.

voda-sol-1

Kad se radi o tvarima poput minerala u elektrolitima, zdrava prehrana je najbolji izvor jer je upravo ravnoteža elektrolita važna za normalno funkcioniranje organizma – kako mišićnog tako i živčanog sustava.

Kako bi se spriječila dehidracija organizma treba piti dovoljno tekućine, jesti hranu bogatu vodom, poput juha, voća i povrća te konzumirati laganije i manje slane proizvode i obroke.

Maknite ruku sa soljenke

Sol je po svom sastavu natrijev klorid, i izuzetno je važna jer održava ravnotežu vode i elektrolita u tijelu. Natrij je bitan za normalno funkcioniranje organizma i sastavni je dio većine tekućina u ljudskom organizmu, no dnevne potrebe su relativno male. Većina smjernica preporuča dnevni unos natrija od 2,3 g i manje, a što preračunato u kuhinjsku sol iznosi 5 do 6 grama, odnosno 1 čajnu žličicu, dok ga u Hrvatskoj unosimo 2 do 3 puta više, najčešće kroz kuhinjsku sol.

I premda ljudi prosječno unose znatno veće količine kuhinjske soli od dopuštenog, velika većina smatra da ne jede preslanu hranu. Zato se zapitajte trebate li uistinu ‘nadoknađivati’ izgubljene elektrolite. Veća je vjerojatnost da trebate jesti manje slanu hranu, čitati deklaracije i birati proizvode sa smanjenim udjelom soli.