Ništa nije kakvim se čini

Marijan Mirt rodio se (1975.) i školovao (ALU-kiparstvo) u Zagrebu a onda se preselio u Maribor (2000.) gdje je postao važan dio slovenske umjetničke scene što pokazuju brojne izložbe, prestižne nagrade i skulpture u javnim prostorima (prva je bila „Pet organskih opasnosti“ na Židovskom trgu u Mariboru, 2002.).

U varaždinskoj Galeriji Kovačić-Macolić može se vidjeti (4.12.2023.- 4.2.2024.) odličan izbor njegovih skulptura u promišljenom postavu : u svakoj je prostoriji jedna dominantna skulptura ili mala skupina sličnih figura.

zecevi izlozba recenzija

Svatko tko je ikada vidio Mirtovog čovjeka sa zečjom glavom (istureni sjekutići i predimenzionirane uši) sigurno je osjetio ushit i nelagodu: ushit vizualnim učinkom, a nelagodu zbog autorovog nezadovoljstva suvremenim čovjekom.

U radu „Neki od mnogih“ (2022.) Mirt je okupio grupu identičnih „čudovišta“ zamijenivši modeliranje upotrebom PETG 3D tiska (u pravilu sve su skulpture u kombiniranoj tehnici) o čemu je likovni kritičar i kustos Mario Berdič Codella, izvrstan poznavatelj Mirtovog djela, svojedobno zapisao: „…ljudsko-zečji stvorovi simboliziraju jednoumno društvo koje prihvaća prazne vrijednosti i dozvoljava da im pamet sole veći glupani nego što su oni sami – homo lepus sive imbecilis (čovjek zec ili imbecil)“.

Skulptura divlje svinje ispružene na madracu djeluje vrlo atraktivno, no naslov „Otmica Europe“ (2022.) upućuje na antičku epizodu u kojoj je Zeus, preobrazivši se u bika, oteo lijepu ženu u skladu sa svojom zaljubljivom naravi.

divlja svinja izlozba olga vujovic

Ali kakva je veza divlje svinje s Europom (osim što sve veća krda jure po gradovima u potrazi za hranom jer su im ljudi oteli staništa)? Prema tekstu Petera Tomaža Dobrile u povodu Mirtove izložbe u MMC Kibla, Europljani uživaju („kao prase u blatu“) ne mareći za zbivanja („hedonistički lobotomizirani“, Dobrila) oko njih. Pitam se što nam je trebala poručiti skupina štakora? Da brod još ne tone?!

izlozba covjek olga vujovic

Osim ovih, uvjetno rečeno, zooloških motiva, u Mirtovom su djelu često prisutne izduže- ne ljudske figure opremljene detaljima netipičnim za ljudski izgled: s krilom ili „psećom“ glavom. Iako „na prvu“ figure prizivaju Giacomettijeve likove, to je tek slutnja jer Mirt izvedbom i materijalima ostvaruje stubokom drugačiji dojam.

Valja svakako naglasiti Mirtovu pomno postavljenu rasvjetu kako bi skulpture sjenom bile udvojene što pokazuje njegovu „slikarsku“ crtu (a izložene su i slike).

Mada sam citirala zapažanja slovenskih autora, mislim da Marijan Mirt preko svojih djela sa svakim od promatrača uspostavlja individualni dijalog i da njegova djela svakome govore nešto drugo. Ali sasvim sigurno svakome govore!

Fotografije: Karlo Kuparić

olga-vujovic-200Piše: Olga Vujović
Povjesničarka umjetnosti i komparatistica književnosti

Facebook Like Button